انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

بازاریابی(Marketing) چیست؟+ انواع روش‌های مارکتینگ

بازاریابی(مارکتینگ) فرآیند جذب مشتریان و مشتریان بالقوه به محصولات و خدمات شماست. بازاریابی بر مطالعه رفتارهای بازار و مصرف‌کننده متمرکز است و با بکارگرفتن استراتژی‌های مناسب سعی در جذب و حفظ مشتریان از طریق برآورده کردن خواسته‌ها و نیازهای ایشان دارد. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص بازاریابی، انواع آن و مزایای آن برای کسب‌وکار آورده شده است.

 

 

بازاریابی چیست؟


بازاریابی چیست؟

بازاریابی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کسب و کار است. بازاریابان به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا گرایش‌های صنعت و مصرف‌کننده را شناسایی کنند و با نشان دادن مزایای محصولات، مخاطبان را جذب نمایند. به بیان ساده‌تر، بازاریابی فعالیتی است که مردم را نسبت به یک برند و محصولات آن آگاه و علاقمند می‌کند.

در این فرآیند، پرسنل بازاریابی یک برنامه بازاریابی ایجاد می‌کنند و طبق آن عمل می‌نمایند. با استفاده از تحقیقات بازاریابی، اطلاعاتی در خصوص ترجیحات مشتری به دست خواهد آمد که با توجه به آن باید برای جذب مخاطبان اقدام کنند. یک برنامه بازاریابی خوب به شرکت کمک می‌کند تا تلاش‌های بازاریابی خود را متمرکز بر بازار هدف نگه دارد و میزان فروش را به طور مداوم افزایش دهد. یک برنامه مناسب، کل فرآیند از تولید محصول، روش‌های توزیع ، فروش، تبلیغات و … را پوشش خواهد داد.

هدف بازاریابی تجزیه و تحلیل مشتریان شما، مطالعه در خصوص بازار و پاسخ به یک سوال اساسی است: مصرف‌کننده ما کجا، چه زمانی و چگونه با کسب و کار ما ارتباط برقرار کند؟

 

 

چرا بازاریابی مهم است؟


بازاریابی یکی از مولفه‌های اصلی موفقیت در کسب‌وکار می‌باشد، زیرا بر شهرت برند و افزایش درآمد تاثیر زیادی خواهد داشت. بازاریابی در واقع برندها را به مشتریان بالقوه متصل می‌کند. تحقیقات بازار به تیم‌ها این امکان را می‌دهد تا تعیین کنند که مخاطبان هدفشان چه کسانی هستند و استراتژی‌های لازم را بر اساس آن تنظیم کنند.

با گذشت زمان، یک استراتژی مناسب برند شما را به مخاطبان می‌شناساند. اگر یک کسب و کار بتواند برند خود را به مشتریان بشناساند، می‌تواند در بین مشتریان وفادار اعتماد ایجاد کند و ارزش برند را چند برابر کند. بدین‌ترتیب میزان فروش هم افزایش خواهد یافت. یک برند ایده‌آل، مزیت رقابتی شرکت را برجسته می‌کند، آن را از رقبا متمایز می‌کند و محصولاتش را به کالاهای مورد علاقه در میان مصرف‌کنندگان تبدیل می‌نماید.

 

 

مزایای بازاریابی


بازاریابی مزایای زیادی برای کسب و کار شما دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی عبارتند از:

افزایش آگاهی از برند: بازاریابی موثر مشتریان بالقوه را به مشتریان دائمی شما تبدیل کرده و در طول زمان اعتماد و وفاداری ایجاد می‌کند. مردم با برند شما و محصولاتی که ارائه می‌کنید آشنا می‌شوند. همچنین برند شما برای مشتریان به یاد ماندنی خواهد شد.

ایجاد ترافیک وب سایت: بازاریابی به شرطی که به خوبی اجرا شود، افراد را به سمت وب سایت شما هدایت خواهد کرد و در نهایت فروش را افزایش خواهد داد.

افزایش درآمد: استفاده از انواع روشهای بازاریابی همچون بازاریابی محصول، بازاریابی محتوا و … منجر به افزایش فروش خواهد شد.

ایجاد اعتماد به برند: اعتماد به برند منجر به وفاداری مشتریان، تکرار خرید، نظرات مثبت و تبلیغات ارزشمندی خواهد شد که هنوز هم یکی از موثرترین انواع روش‌های تبلیغاتی است.

 

 

 

اعضای تیم بازاریابی آردین شیمی برای رسیدن به یک هدف واحد تلاش می‌کنند. در واقع اهداف بازاریابی ستون فقرات این واحد می‌باشد که اعضای تیم بر آن تمرکز کرده و طبق آن پیش می‌روند. برخی از اهداف بازاریابی تیم آرکم عبارتند از:
. ایجاد تصویر برند
· آگاهی‌بخشی به مشتریان در رابطه با محصولات برند
· ایجاد کانال‌های ارتباطی با مشتریان و افزایش رضایت ایشان
· معرفی و توسعه محصولات شرکت

 

 

انواع بازاریابی


انواع بازاریابی

بازاریابی انواع مختلفی دارد. بسته به بازار هدف، شرکت‌ها انواع مختلف بازاریابی را انتخاب می‌کنند. در ادامه مطلب انواع بازاریابی به اختصار آورده شده است:

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، شامل استفاده از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی(اینستاگرام، توییتر و یوتیوب) برای ایجاد یک برند قوی، ارتباط با مشتریان، افزایش ترافیک وب‌سایت و افزایش فروش می‌باشد. این پلتفرم‌ها بهترین ابزارهای بازاریابی هستند، زیرا توانایی آموزش مشتریان در خصوص محصولات، شخصی‌سازی تجربیات مصرف‌کننده در رسانه‌های اجتماعی و تعامل با مخاطبان را دارند.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا بر ایجاد محتوای مرتبط، جذاب و باارزش تمرکز دارد که به واسطه آن مخاطب را جذب و به مشتری تبدیل می‌کند. بازاریابان به این شکل از محتوا روی می‌آورند، زیرا باعث افزایش ترافیک SEO خواهد شد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی از بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی است که بر محبوبیت اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی تکیه دارد. اساسا، شرکت‌ها به اینفلوئنسرها پول پرداخت می‌کنند تا محصول خود را در یک پست اینستاگرام یا فیسبوک قرار دهند. اینفلوئنسر مارکتینگ هم برای شرکت و هم برای اینفلوئنسر سودآور می‌باشد.

بازاریابی سئو

سئو فرایند افزایش ترافیک (معروف به ارگانیک) از طریق انواع شیوه‌های فنی و مرتبط با محتوا است که رتبه بندی یک سایت را برای موتورهای جستجو آسان‌تر می‌کند. بهینه‌سازی محتوا، عکس‌ها و یا اقدامات مربوط به  بک‌اند یک سایت، همگی منجر به رتبه‌بندی بالاتر خواهند شد. رتبه‌های بالاتر ارائه شده توسط این روش، ترافیک را افزایش می‌دهد و مخاطبان معمولی را به مشتریان وفادار تبدیل می‌نماید.

بازاریابی محصول

بازاریابی محصول برای موفقیت یک محصول جدید امری حیاتی است. حتی قبل از اینکه محصول ساخته شود، بازاریابان تحقیقات بازار را انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که محصول، انتخابی مناسب است یا خیر. سپس تیم محصول از اطلاعات به دست آمده به عنوان راهنمایی استفاده خواهد کرد.

 

 

بازاریابی چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟


اصطلاحات بازاریابی و تبلیغات گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند، اما دو مفهوم جداگانه هستند. بازاریابی شامل فعالیت‌های تجاری مانند توسعه محصول، تحقیقات بازار، پشتیبانی مشتری و … است که از روش‌های مختلفی برای دستیابی به مخاطبان هدف و ایجاد علاقه به محصولات شرکت استفاده می‌کند. این در حالیست که تبلیغات جزئی از بازاریابی است که برای ایجاد آگاهی از محصولات شرکت انجام می‌شود. تبلیغات از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بخش بازاریابی شرکت استفاده می‌کند تا محصول یا برند را به مخاطبان هدف بشناساند.

 

 

 

پرسش‌های متداول


هدف اصلی بازاریابی چیست؟

هدف اصلی بازاریابی این است که مردم به محصولات یا خدمات یک شرکت علاقمند شوند. این امر از طریق تجزیه و تحلیل بازار، آنالیز مشتریان بالقوه و تبلیغات مثبت صورت خواهد گرفت.

چرا بازاریابی مهم است؟

اهمیت بازاریابی برای کسب و کار شما این است که مشتریان را از محصولات یا خدمات شما آگاه می‌کند و به آنها در تصمیم‌گیری برای خرید کمک می‌کند.

بازاریابی چگونه بر افراد تأثیر می گذارد؟

بازاریابی می‌تواند بر روند تصمیم گیری افراد تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک تبلیغ به یاد ماندنی یا یک تصویر برند قوی می‌تواند در ذهن مصرف‌کننده باقی بماند و باعث شود که احتمال بیشتری وجود داشته باشد که آن محصول را نسبت به سایر محصولات انتخاب کند.

0 0 رای ها
Article Rating

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها