انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

انواع روشهای صادرات کالا+ قوانین صادرات کالا

صادرات برای اقتصادهای مدرن بسیار مهم می‌باشد، زیرا به مردم و شرکت‌ها بازارهای بیشتری ارائه می‌کند. یکی از کارکردهای اصلی سیاست خارجی بین دولت‌ها، تقویت تجارت بین‌المللی و تشویق به انواع روشهای صادرات کالا و واردات کالا به نفع همه طرف‌های تجاری است.

قطعا همه محصولات مورد نیاز مصرف‌کنندگان، در همه نقاط دنیا تولید نمی‌شود. کشورها بسته به منابع خود محصولاتی را تولید می‌کنند. تولیدکنندگان مختلف بر اساس منابع موجود، هزینه‌ها، درآمدها و … سود حاصله را برآورد می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که آیا این محصول را به کشورهای دیگر صادر کنند یا خیر. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص انواع روشهای صادرات کالا و قوانین مربوطه آورده شده است.

صادرات چیست و کالاهای صادراتی کدامند؟


صادرات چیست و کالاهای صادراتی کدامند؟

کالاهای صادراتی آن دسته از کالاهایی هستند که در یک کشور تولید می‌شوند و به منظور تامین نیازهای شهروندان در کشورهای مختلف، به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. صادرات در واقع تجارتی است که طی آن محصول از کشور مبدا طی قوانین خاص، به کشور مقصد ارسال می‌گردد و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این محصولات را می‌توان از طریق پست الکترونیکی، ارسال با استفاده از هواپیما، کشتی و … به کشور مقصد ارسال کرد. اصولا محصولی که در داخل یک کشور تولید و در خارج از کشور معامله گردد، محصول صادراتی شناخته می‌شود.

صادرات یکی از مولفه‌های تجارت بین‌المللی است. در مقابل، واردات قرار دارد که طی آن کالاها و خدمات از یک کشور دیگر خریداری شده و به داخل کشور منتقل می‌گردند. صادرات و واردات در مجموع به تراز تجاری کشور کمک می‌کنند. چنانچه صادرات کشور بیشتر از واردات باشد، به آن مازاد تجاری گویند. این در حالیست که اگر واردات بیشتر از صادرات باشد، به عنوان کسری تجاری شناخته می‌شود.

صادرات به کشورها کمک می‌کند تا بازار خود را در سطح جهانی گسترش دهند. به این ترتیب مشتریان به محصولات مختلف از سراسر جهان دسترسی خواهند داشت. سهولت در صادرات و ارسال محصولات به سایر نقاط جهان به عوامل مختلفی از جمله شرایط سیاسی و اقتصادی کشور بستگی دارد.

اهداف صادرات کدامند؟


اهداف صادرات کدامند؟

اهداف صادرات بسته به شرایط کشور و نوع محصولات متفاوت می‌باشد. با این حال، برخی از اهداف مشترک فعالیت‌های صادراتی عبارتند از:

فروش مازاد تولید

یک کشور ممکن است محصولی خاص را بیش از نیاز خود تولید کند. با استفاده از صادرات، می‌توان محصولات تولیدشده را به کشورهای خارجی فروخته و از این طریق کسب درآمد کند.

استفاده بهینه از منابع داخلی 

هر کشوری منابع طبیعی فراوانی دارد. از این منابع می‌توان برای افزایش تولید و فروش به کشورهایی که کمبود دارند استفاده کرد. بدین‌ترتیب از منابع داخلی به صورت بهینه استفاده شده و محصولات تولیدی به منظور افزایش درآمد و ورود به بازارهای جهانی به کشورهای دیگر فروخته می‌شوند.

ایجاد فرصت‌های شغلی جدید

تجارت بین‌المللی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بر تولید بیشتر تمرکز کنند. به منظور تولید بیشتر نیاز به نیروی کار است و شرکت‌ها با استخدام کارمندان جدید، فرصت‌های شغلی جدیدی را ایجاد می‌کنند که به نفع اقتصاد داخلی است.

کسب درآمد ارزی

کشورها با تولید محصولات متنوع و صادرات آنها به کشورهای دیگر، می‌توانند درآمد ارزی خود را تاحد زیادی افزایش دهند.

افزایش درآمد ملی

کشورهای صادرکننده با تولید محصولات و فروش آنها به کشورهای دیگر درآمد ارزی خود را افزایش می‌دهند. کسب ارز ناشی از صادرات به درآمد ملی یک کشور می‌افزاید. بدین‌ترتیب سطح زندگی مردم تا حدودی بهبود خواهد یافت.

 انواع روش‌های صادرات کالا


انواع روش‌های صادرات کالا

به طور کلی، دو نوع صادرات وجود دارد. صادرات مستقیم و صادرات غیرمستقیم. در ادامه مطلب هر کدام از این موارد را به طور کامل شرح می‌دهیم.

صادرات مستقیم

صادرات مستقیم نوعی از صادرات است که در آن شرکت مستقیماً محصولات خود را به مشتریان خارج از کشور می‌فروشد. در این نوع از صادرات، تمامی معاملات به صورت مستقیم و بدون واسطه بین شرکت‌ها انجام می‌شود. بدین ترتیب شرکت‌ها کنترل بیشتری بر فرآیند خرید و فروش خواهند داشت. در صادرات مستقیم همچنین با حذف واسطه، سود طرفین افزایش یافته و هزینه‌ها کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است، صادرات مستقیم پیوند قوی‌تری بین تامین کننده و خریدار ایجاد می‌کند و روابط تجاری را حفظ می‌نماید.

صادرات مستقیم بهترین استراتژی برای شرکت‌هایی است که در درازمدت سعی در نفوذ به بازارهای جدید در سطح جهانی دارند. در مقایسه با صادرات غیرمستقیم، صادرات مستقیم به پرسنل، منابع و زمان بیشتری نیاز دارد. یکی از ویژگی‌های مجموعه آرکم، داشتن پرسنل و منابع انسانی توانمند و متخصص در حوزه صادرات می‌باشد که با توجه به اهداف بلند مدت این شرکت آموزش دیده و برای آنها سرمایه‌گذاری شده است. آرکم در حوزه صادرات مستقیم فعالیت می‌کند. در این روش کارشناسان ما به صورت مستقیم با مصرف‌کننده نهایی وارد گفتگو می‌شوند. پس از انجام مذاکرات لازم، مدیریت مجموعه برای عقد قرارداد اقدام کرده و نهایتا کالا به کشور مقصد صادر می‌شود.

صادرات غیرمستقیم

صادرات غیرمستقیم نوعی از صادرات است که در آن شرکت‌ها محصولات خود را با کمک یک واسطه به کشورهای دیگر می‌فروشند. شرکت واسطه دارای واسطه‌های مختلفی مانند نمایندگان خارجی، بازرگانان صادرات و … می‌باشد. در این نوع از صادارت، کسب و کارها کنترل کمتری بر فرآیندها دارند.

واسطه‌ها در کشور تولیدکننده محصول حضور دارند. آنها مسئول ارسال محصولات به کشور مشتری و انجام کلیه امور اداری، حمل و نقل و بازاریابی هستند. اولین واسطه ممکن است محصول را مستقیماً به مشتری یا واسطه مشتری بفروشد.

صادرات غیرمستقیم هزینه کمتری نسبت به صادرات مستقیم دارد. لغو صادرات غیر مستقیم آسان‌تر از صادرات مستقیم می‌باشد. مهم‌ترین عیب صادرات غیرمستقیم، انتقال قدرت به واسطه‌ها است. در این نوع از صادرات، شرکت‌ها ممکن است فرصت ایجاد روابط بلندمدت و ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان را از دست بدهند. صادرات غیرمستقیم بهترین استراتژی برای شرکت‌هایی است که قصد دارند محصولاتشان را با سود بالاتر و در زمان کوتاه‌تر بفروشند.

مجموعه آرکم در حوزه صادرات غیرمستقیم هم فعال است؛ بدین‌ترتیب که با کارخانه‌های زیادی قرارداد همکاری داشته، محصولات شیمیایی آنها را  در بازارهای بین‌المللی معرفی نموده و به کشورهای مختلف صادر می‌نماید. در واقع، شرکت آردین شیمی در بخش بین‌المللی، به عنوان بازوی تجاری بسیاری از کارخانه‌های شیمیایی عمل می‌نماید. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

صادرات مواد شیمیایی


صادرات مواد شیمیایی یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران است. این بخش با تنوع محصولات و بازارهای هدف، نقش مهمی در اشتغال و ارزآوری کشور ایفا می‌کند. در سال 1401، صادرات مواد شیمیایی ایران به ارزش 800 میلیون دلار بوده است. عمده‌ترین مقاصد صادراتی مواد شیمیایی ایران، کشورهای همسایه مانند هند، عراق، ترکیه و امارات هستند.

مواد شیمیایی صادراتی ایران شامل طیف گسترده‌ای از محصولات از جمله مواد اولیه شیمیایی نظیر سدیم نیترات ، پتاسیم نیترات و دیگر محصولات پتروشیمی، کود، مواد اولیه دارویی، مواد آرایشی و بهداشتی، و مواد اولیه صنایع مختلف است. این محصولات به دلیل کیفیت و قیمت مناسب، در بازارهای جهانی مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

صادرات مواد شیمیایی می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایران داشته باشد. این بخش می‌تواند به ایجاد اشتغال، افزایش درآمد ارزی، و ارتقای جایگاه ایران در بازارهای جهانی کمک کند.

قوانین صادرات کالا کدامند؟


صادرات کالا مستلزم رعایت قوانین و مقررات مختلفی است که بسته به کشورهای صادرکننده و واردکننده، نوع کالا و توافق‌نامه‌های تجاری می‌تواند متفاوت باشد. قوانین دولتی تعیین می‌کند یک کشور چه زمانی، به کدام کشورها و چگونه کالا را به کشور مقصد صادر کند. قوانین صادرات کالا شامل تعرفه‌ها، الزامات گمرکی و محدودیت‌های تجارت بین‌المللی می‌باشد که صادرکنندگان و واردکنندگان ملزم به رعایت آنها می‌باشند.

مجوز صادرات

برخی از کالاها برای صادرات به مجوز از کشور صادرکننده نیاز دارند. به منظور اطمینان از انطباق با مقررات مربوط به امنیت ملی، تحریم‌ها و سایر محدودیت‌ها داشتن این مجوزها الزامی است.

اسناد گمرکی

برای صادرات کالای مورد نظر به مدارکی همچون فاکتور تجاری، بارنامه و … نیاز خواهید داشت. این اسناد اطلاعاتی را در مورد کالا، مقدار، مبدا، مقصد و سایر جزئیات مورد نیاز گمرک ارائه می‌کند.

محدودیت‌های صادراتی

رعایت قوانین صادرات بسیار مهم می‌باشد. باید مطمئن شوید که کالای شما تحت هیچ‌گونه محدودیت صادرات، تحریم اعمال‌‌شده توسط کشورها و … قرار نمی‌گیرد.

الزامات واردات کشور مقصد

داشتن اطلاعات در خصوص الزامات واردات کشور مقصد الزامی است. مجوزهای واردات، الزامات خاص برچسب‌گذاری، گواهی انطباق و … مواردی از این دست می‌باشند. رعایت این الزامات برای اطمینان از ترخیص راحت از گمرک در کشور مقصد ضروری است.

 بسته‌بندی صادراتی و الزامات برچسب‌گذاری

باید اطمینان حاصل کنید که کالاهای شما به درستی بسته‌بندی و برچسب‌گذاری شده‌اند. بسته‌بندی باید برای نوع حمل و نقل مناسب باشد. برچسب محصول باید شامل اطلاعاتی مانند توضیحات محصول، مقدار، وزن، کشور مبدا، و هرگونه علامت مورد نیاز کشور مقصد باشد.

الزامات حمل و نقل

الزامات حمل و نقل و لجستیک برای صادرات کالا الزامی است. انتخاب حامل های مناسب، رعایت مقررات حمل و نقل، الزامات بسته‌بندی و جابجایی مناسب مواد خطرناک مورادی است که باید به خاطر داشته باشید.

پرسش‌های متداول


کالای صادراتی چیست؟

کالاهای صادراتی آن دسته از کالاهایی هستند که در یک کشور تولید می‌شوند و به منظور تامین نیازهای شهروندان در کشورهای مختلف، به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. صادرات در واقع تجارتی است که طی آن محصول از کشور مبدا طی قوانین خاص، به کشور مقصد ارسال می‌گردد و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

صادرات مستقیم چیست؟ 

صادرات مستقیم نوعی از صادرات است که در آن شرکت مستقیماً محصولات خود را به مشتریان خارج از کشور می‌فروشد. در این نوع از صادرات، تمامی معاملات به صورت مستقیم و بدون واسطه بین شرکت‌ها انجام می‌شود. بدین ترتیب شرکت‌ها کنترل بیشتری بر فرآیند خرید و فروش خواهند داشت. در صادرات مستقیم همچنین با حذف واسطه، سود طرفین افزایش یافته و هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

صادرات غیرمستقیم چیست؟

صادرات غیرمستقیم نوعی از صادرات است که در آن شرکت‌ها محصولات خود را با کمک یک واسطه به کشورهای دیگر می‌فروشند. شرکت واسطه دارای واسطه‌های مختلفی مانند نمایندگان خارجی می‌باشد. در این نوع از صادارت، کسب و کارها کنترل کمتری بر فرآیندها دارند.

0 0 رای ها
Article Rating
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها