انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

مالی و روش‌های پرداخت

یکی از مهم‌ترین ملاحظات در تجارت بین‌المللی، نحوه پرداخت وجه می‌باشد. شما می‌توانید به عنوان صادرکننده از مشتری بخواهید کل مبلغ را به صورت یکجا به حساب شما واریز کنید، این در حالیست که در برخی موارد این امکان وجود ندارد و طرفین برای سایر روش‌های پرداخت با یکدیگر توافق می‌کنند.

در تجارت بین‌الملل، انتخاب بهترین روش‌ پرداخت از آن جهت اهمیت دارد که باید هم روش مطمئنی باشد و هم شرایط مطلوبی برای خریدار و فروشنده داشته باشد. با انتخاب بهترین روش‌های پرداخت، می‌توانید بازده را به حداکثر و ضرر معاملات جهانی خود را به حداقل برسانید. در این مقاله انواع روش‌های پرداخت در تجارت بین‌الملل به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

انواع روش‌های پرداخت بین‌المللی


انواع روش‌های پرداخت بین‌المللی

به منظور موفقیت در بازارهای بین‌المللی، صادرکنندگان باید شرایط جذابی را برای خریداران فراهم کنند. از طرفی دیگر، دریافت کامل و به موقع وجه، خواسته نهایی هر فروشنده‌ای است. بنابراین روش پرداخت باید با در نظر گرفتن همه جوانب انتخاب شود تا ریسک معامله به حداقل برسد و در عین حال مشتری هم مشکلی نداشته باشد. به طور کلی پنج روش اصلی پرداخت برای تراکنش‌های بین‌المللی وجود دارد. قبل از مذاکرات باید در این مورد تصمیم‌گیری کنید که کدام روش برای شما و مشتری شما مطلوب است. در ادامه مطلب روش‌های اصلی پرداخت در تجارت بین‌المللی آورده شده است.

پیش‌پرداخت نقدی(Cash in Advance)

در این روش پرداخت قبل از انتقال کالا انجام می‌شود. استفاده از این روش برای صادرکنندگان امن‌ترین روش می‌باشد، زیرا قبل از ارسال کالا و تغییر مالکیت، پول به حساب ایشان واریز می‌گردد. در تجارت بین‌الملل، حواله ارزی و کارت‌های اعتباری رایج‌ترین گزینه‌های پیش‌پرداخت نقدی می‌باشند. در نظر داشته باشید، این روش معمولا برای خریدار جذاب نیست. چرا که خریدار نگران است که در صورت پرداخت، کالا به موقع ارسال نشود. اغلب برای خریدهای کوچک از این روش استفاده می‌شود.

اعتبار اسنادی(Letters of Credit)

اعتبار اسنادی(LC) یکی از امن‌ترین روش‌های پرداخت در تجارت بین‌الملل می‌باشد. LC در واقع تعهدی است از طرف بانک مبنی بر اینکه پرداخت به صادرکننده انجام می‌شود (مشروط بر اینکه شرایط و ضوابط مندرج در LC رعایت شده باشد). در این روش بانک متعهد می‌گردد که میزان پرداختی به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید. مراحل کلی اعتبار اسنادی عبارتند از:

  • مذاکره در خصوص قرارداد و تایید تمام بندهای آن
  • دریافت اعتبار اسنادی از بانک توسط واردکننده
  • تنظیم اعتبار اسنادی توسط بانک
  • ارسال کالا
  • ارائه مدارک تایید محموله و کلیه شرایط فروش توسط صادرکننده به بانک
  • تایید اسناد توسط بانک
  • دریافت کالا

برات وصولی اسنادی(Documentary Collections)

در این روش صادرکننده وصول وجه برای فروش مورد نظر را به بانک واگذار می‌کند. در واقع بانک به عنوان واسطه امین بین فروشنده و خریدار، اسنادی که دلالت بر خرید کالا دارد را به درخواست فروشنده به خریدار تحویل می‌دهد.

حساب باز(Open Account)

در این روش کالا قبل از پرداخت وجه ارسال و تحویل می‌گردد که در فروش‌های بین‌المللی معمولا 30، 60 یا 90 روز ممکن است طول بکشد. این روش یکی از بهترین گزینه‌ها برای واردکننده و در نتیجه یکی از پرریسک‌ترین روش‌ها برای صادرکنندگان می‌باشد.

در بازارهای بین‌المللی به دلیل رقابت شدید، خریداران معمولا از صادرکنندگان می‌خواهند بر سر این روش توافق کنند. در روش پرداخت حساب باز، صادرکننده می‌تواند با استفاده از بیمه اعتبار صادراتی، از حمایت بیشتری برخوردار گردد.

پرداخت امانی(Consignment)

در این روش پرداخت پس از فروخته شدن کالا به مشتری نهایی انجام می‌شود. روش پرداخت امانی در واقع بر اساس یک ترتیب قراردادی است که در آن صادرکننده مالکیت کالا را تا زمانی که به فروش نرسد، حفظ می‌کند. این روش بسیار پرخطر است، زیرا هیچ‌گونه تضمینی برای پرداخت به صادرکننده وجود ندارد و کالاها تا لحظه فروش در کشور خارجی و در دست توزیع‌کننده می‌باشند. این روش به صادرکنندگان کمک می‌کند تا در بازارهای رقابتی وارد شوند، زیرا به این ترتیب کالاها سریع‌تر برای فروش در دسترس هستند. کلید موفقیت در روش امانی، مشارکت با توزیع‌کننده معتبر و قابل اعتماد خارجی می‌باشد. بهتر است بیمه مناسب برای پوشش کالاهای ارسالی در حال ترانزیت یا در اختیار توزیع‌کننده خارجی وجود داشته باشد.

 

بهترین روش پرداخت بین‌الملل چیست؟


بهترین روش پرداخت بین‌الملل بسته به شرایط طرفین، در هر معامله متفاوت می‌باشد. در نظر داشته باشید اعتبار اسنادی پیشرفته‌ترین روش پرداخت است که نسبتا پرهزینه هم می‌باشد. در ادامه مطلب برخی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب بهترین روش پرداخت در تجارت بین‌الملل آورده شده‌اند:

  • موقعیت سیاسی و اقتصادی کشورهای طرفین معامله
  • مدت زمان همکاری بین طرفین معامله و شناخت طرفین
  • موقعیت مالی و اعتبار طرفین قرارداد
  • فاصله جغرافیایی بین طرفین معامله
  • مبلغ معامله و مهلت پرداخت
  • نوع محموله و کالای تجاری

در مجموعه آردین شیمی، با توجه به خواسته مشتریان و نیاز آنها شرایط پرداخت بسیار راحتی فراهم شده است. آرکم با توجه به قدرت تامین بالایی که دارد، این امکان را دارد که کالاهای مورد نظر مشتریان را با شرایط پرداختی بسیار مناسب در اختیار ایشان قرار دهد.

 

 

پرسش‌های متداول


انواع روش‌های پرداخت در تجارت بین‌المللی کدامند؟

مهم‌ترین روش‌های پرداخت در تجارت بین‌المللی عبارتند از پیش‌پرداخت نقدی، اعتبار اسنادی، برات وصولی اسنادی، حساب باز و پرداخت امانی.

کدام روش پرداخت اغلب در تجارت بین‌المللی استفاده می‌شود؟

اعتبار اسنادی یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که اغلب در تجارت بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشترین اعتماد را به صادرکننده برای محصولات فروخته شده در سطح بین‌المللی ارائه می‌کند.

روش پرداخت حساب باز چیست؟

در این روش خریدار کالا را دریافت و سپس هزینه آن را پرداخت می‌کند. این روش یکی از بهترین گزینه‌ها برای واردکننده و یکی از پرریسک‌ترین روش‌ها برای صادرکنندگان می‌باشد.

تفاوت بین LC و حساب باز چیست؟

در روش حساب باز خریدار کالا را دریافت و سپس هزینه آن را پرداخت می‌کند. این در حالیست که در روش اعتبار اسنادی(LC)، بانک متعهد می‌گردد که میزان پرداختی به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید.

0 0 رای ها
Article Rating
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها