انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

بازاریابی و بازاریابی بین الملل

بازاریابی بین‌المللی نوعی بسترسازی به منظور انجام عملیات تجاری و فروش محصولات در خارج از مرزهای یک کشور می‌باشد. هدف از انجام این عملیات کسب سود و جهانی شدن است. اکثر سازمان‌ها از بازاریابی بین‌المللی برای ورود به بازارهای پربازده و کشف فرصت‌های جدید استفاده می‌کنند. 

بازاریابی بین‌المللی چیست؟ 


بازاریابی بین‌المللی چیست؟

بازاریابی بین‌المللی عبارت است از بکارگیری اصول بازاریابی به منظور فروش محصول و ارائه خدمات مختلف در خارج از مرزهای یک کشور. به زبان ساده‌تر، بازاریابی بین‌المللی انجام فعالیت‌های بازاریابی در بیش از یک کشور می‌باشد. بازاریابی بین‌المللی که تحت عنوان بازاریابی جهانی هم در سراسر دنیا شناخته می‌شود، طرح‌ریزی یک برنامه بازاریابی(شامل محصول، قیمت، مکان و تبلیغات) در سراسر دنیا مطابق با نیازهای مردم مناطق مختلف می‌باشد. برخی از دلایلی که شرکت‌های بزرگ را به جهانی شدن ترغیب می‌کند، عبارتند از:

  • فرصت‌های بهره‌مندی از سود بالای بازار بین‌المللی در مقایسه با بازار داخلی
  • آگاهی از برند برای رشد کسب و کار
  • داشتن سهمی بزرگ و قابل توجه در بازارهای جهانی
  • افزایش طول عمر محصول
  • بهره‌مندی از بازار بین‌المللی بکر
  • مشارکت‌های بین‌المللی/ سرمایه گذاری‌های مشترک

شرکت‌های بزرگ برای ورود به بازارهای جهانی از استراتژی صادرات، فرانشیز، صدور مجوز و فروش آنلاین استفاده می‌کنند.

بازاریابی بین‌المللی می‌تواند شما را به بازارهای جهانی معرفی کند و فرصتی را به منظور دستیابی به مشتریانی که با برند شما آشنایی ندارند، فراهم آورد.

شرکت صنعتی بازرگانی آردین شیمی علاوه‌بر تولید و تامین مواد شیمیایی، در حوزه صادرات و بازاریابی بین‌المللی هم فعالیت می‌کند. این مجموعه به منظور ارائه خدمات به تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی ایرانی، کلیه اقدامات لازم در جهت ورود به بازارهای جهانی و افزایش صادرات را برعهده می‌گیرد. برخی از خدمات این مجموعه در حوزه بازاریابی بین‌المللی عبارتند از:

  • انجام تحقیقات بازاریابی و شناسایی بازار هدف
  • شناسایی شبکه‌های توزیع در کشورهای هدف و برقراری ارتباط با آنها
  • دریافت مجوزهای قانونی مورد نیاز برای فروش محصول
  • برندینگ محصول در بازار کشورهای هدف
  • ارائه خدمات انبارداری در بازار هدف

اهمیت بازاریابی بین‌المللی 


بازاریابی بین‌المللی مهم است، زیرا تجارت شما را به روی مخاطبان بین‌المللی باز می‌کند. همچنین در سطح برند، بازاریابی بین‌المللی فرصتی برای به نمایش گذاشتن محصولات، آگاهی از محصول و افزایش میزان فروش می‌باشد. در بازارهای بین‌المللی فرصت‌های بی‌شماری در انتظار شماست، این در حالیست که در داخل کشور تعداد مخاطبان و مشتریان بازار هدف بسیار محدود است و قطعا به این حجم از مخاطب دسترسی نخواهید داشت.

مزایای بازاریابی بین‌المللی 


مزایای بازاریابی بین‌المللی

بازاریابی بین‌المللی عنصر مهمی است که برای موفقیت کسب و کار باید در نظر گرفته شود. علاوه‌بر اینکه تبلیغات محصول در خارج از کشور می‌تواند به طور قابل توجهی گسترش بازار را بهبود بخشد، شما را قادر می‌سازد تا روابط جدیدی با سایر مشاغل در سراسر جهان ایجاد کنید. برخی از مزایای بازاریابی بین‌المللی در ادامه مطلب آورده شده است.

ایجاد فرصت‌های جدید 

بازاریابی بین‌المللی می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای کسب و کار شما فراهم کند. هرچه بازاریابی انجام شده برنامه‌ریزی و استراتژی قوی‌تری داشته باشد، شهرت و اعتبار بیشتری به‌دست می‌آید و مخاطبان بیشتری با فرهنگ سازمان، برند و محصولات شما آَشنا خواهند شد.

گسترش بازار

بازاریابی بین‌المللی می‌تواند به ایجاد یک پایگاه مشتری کمک کند که برای دستیابی به حاشیه سود بیشتر بسیار مهم می‌باشد. در نظر داشته باشید رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین می‌توانند بازاریابی بین‌المللی را حتی مقرون به صرفه‌تر کنند. امروزه مشتریان می‌توانند از سراسر جهان از طریق اینترنت خرید کنند.گسترش بازار از طریق بازاریابی بین‌المللی یکی از مزایایی است که آورده زیادی برای صاحبین کسب و کار به همراه خواهد داشت.

ایجاد روابط جدید

نه تنها بازاریابی بین‌المللی فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کند، بلکه کسب و کارها را قادر می‌سازد تا روابط جدیدی ایجاد کنند. زمانیکه شما روی فرایند ایجاد روابط تمرکز دارید، اساسا در حال ایجاد ارتباطات بلندمدت با مشتریان و شرکای تجاری خود می‌باشید. بدین‌ترتیب برند شما در سطح جهانی شناخته می‌شود و این امر به ایجاد شهرت و افزایش آگاهی در مورد برند شما کمک کنند.

شهرت برند

زمانیکه قصد ورود به بازار جهانی دارید، ناخودآگاه در رقابت با برندهای دیگر مجبور می‌شوید شاخص‌های برند خود را بالاتر ببرید که این خود نوعی ارتقا و رشد برند محسوب می‌شود. از نظر مشتریان برندی که در بازارهای متعدد محصولاتش را به فروش می‌رساند، نسبت به برندهایی که در بازارهای محلی اقدام به فروش می‌کنند، کیفیت بالاتری داشته و خدمات بهتری ارائه می‌کند. شرکت‌های چند ملیتی یک نمونه از این موارد می‌باشند.

 

ما در کنار شماییم تا محصولات شما جهانی شوند. آردین شیمی با سابقه‌ای بیش از 15 سال در امر صادرات و بازاریابی بین‌المللی، آماده ارائه خدمات به تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی ایرانی می‌باشد. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

مولفه‌های بازاریابی بین‌المللی


مولفه‌های بازاریابی بین‌المللی

بازاریابی بین‌المللی از چندین بخش تشکیل می‌شود که در ادامه مطلب مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

تحقیقات بازار

یکی از پارامترهای مهم در بازاریابی بین‌المللی، تحقیقات بازار می‌باشد. قبل از ورود به بازارهای جهانی لازم است تحقیقات بازار کاملی داشته باشیم و براساس آن تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم. اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار در کنار تجربه و مدیریت کارآمد، راهنمایی کامل برای ورود به بازارهای جهانی است.

هدف تحقیقات بازار، تحلیل رفتار مصرف‌کننده و تبدیل آن به استراتژی‌های بازاریابی عملیاتی است. در نظر داشته باشید، انجام تحقیقات بازار نیاز به دانش تخصصی دارد و نمی‌توان بدون داشتن اطلاعات و تجربه کافی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها اقدام کرد. آرکم با تیمی متشکل از کارشناسان باتجربه و کاربلد آماده ارائه خدمات به تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی، در حوزه بازاریابی بین‌المللی می‌باشد.

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی برنامه‌ای بلندمدت به منظور انجام فعالیت‌های بازاریابی براساس تجزیه و تحلیل شرایط کشور هدف می‌باشد. استراتژی تبلیغاتی، قیمت‌گذاری، توزیع و استراتژی مدیریت برند، نمونه‌هایی از انواع استراتژی‌های کارآمد می‌باشند.

 تبلیغات و ترویج برند و محصول

شرکت‌ها برای معرفی محصولات خود در بازارهای بین‌المللی از روش‌های تبلیغاتی مختلفی همچون شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات در اینترنت، مطبوعات و تبلیغات تلویزیونی استفاده می‌کنند. بسته به نوع محصول و برنامه‌ای که دارید، می‌توانید از روش‌های مختلف تبلیغاتی استفاده کنید.

قیمت‌گذاری

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایجاد بازار بین‌المللی قیمت‌گذاری مناسب است. استفاده از استراتژی‌های به‌روز قیمت‌گذاری جهت ارائه قیمت به گونه‌ای که هم رقابتی باشد و هم برای شرکت سودآوری داشته باشد، اقدامی ضروری است.

شبکه توزیع

شرکت باید مطابق با ویژگی‌های محصول، برای نحوه توزیع محصول برنامه‌ریزی کند. این سیستم باید براساس نتایج تحقیقات بازار، مشخصات آن و از همه مهم‌تر رفتار مصرف‌کنندگان طراحی، برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی گردد.

مدیریت برند

مدیریت برند یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازمان می‌باشد. با استفاده از مدیریت برند، هویت و تصویری از برند در ذهن مشتری شکل می‌گیرد که موجب وفاداری بیشتر و جذب مشتریان جدید می‌گردد. برند قوی، محصولات یک شرکت را از سایر رقبا متمایز می‌کند و میزان فروش را افزایش می‌دهد.

استراتژی ورود به بازار بین‌المللی


استراتژی ورود به بازار بین‌المللی

یک کسب و کار به منظور ورود به بازارهای جهانی و تحقق اهداف بلند مدتی که دارد، باید استراتژی خاصی داشته باشد. این استراتژی در قالب یک برنامه که تمامی جوانب را در نظر گرفته است، تدوین می‌گردد. شرکت‌های بزرگ به منظور ورود به بازارهای جهانی، بسته به موقعیت و اولویت‌هایی که دارند، می‌توانند از استراتژی‌های مختلفی استفاده کنند. در ادامه مطلب به بررسی انواع استراتژی‌های ورود به بازار بین‌المللی می‌پردازیم.

صادرات(Exporting)

آسان‌ترین راه برای ورود به بازارهای بین‌المللی، صادرات است که می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشد.

صادرات مستقیم(Direct Export) 

صادرات مستقیم شامل فروش مستقیم محصولات به مشتری در بازارهای خارجی است. در این روش کارشناسان به صورت مستقیم با مصرف‌کننده نهایی وارد گفتگو می‌شوند. پس از انجام مذاکرات لازم و عقد قرارداد، اقدامات لازم انجام شده و سپس کالا به کشور مقصد صادر می‌شود.

صادرات غیر مستقیم (Indirect Export)

صادرات غیر مستقیم شامل فروش محصولات از طریق یک واسطه است.

 

سرمایه‌گذاری مشترک(Joint ventures)

سرمایه گذاری مشترک، شراکت با شرکت‌های دیگر در بازار خارجی به منظور تولید و فروش محصولات می‌باشد. چهار نوع سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد:

اعطای امتیاز(Licensing): اعطای امتیاز، ورود به بازار خارجی از طریق فروش حقوق ساخت، محصول، علامت تجاری و … به دارنده مجوز در بازار خارجی می‌باشد.

تولید قراردادی(Contract Manufacturing): تولید قراردادی ورود به بازار خارجی از طریق قرارداد با تولید کنندگان برای تولید کالا یا خدمات می‌باشد.

قرارداد مدیریتی(Management Contract): قرارداد مدیریتی، ورود به بازار خارجی از طریق ارائه خدمات مدیریتی به یک شرکت می‌باشد.

مالکیت مشترک(Joint ownership): مالکیت مشترک، ورود به بازار خارجی از طریق مشارکت با یک شرکت دیگر از طریق سرمایه‌گذاری می‌باشد.

 

سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم (Foreign Direct Investment)

سرمایه‌گذاری مستقیم، ورود به بازارهای جدید از طریق ایجاد تسهیلات در بازار خارجی می‌باشد. این روش بیشتر برای شرکت‌هایی مناسب است که سود زیادی از صادرات محصولات خود به یک بازار خارجی به دست آورده‌اند. درصورتیکه تقاضا برای محصول زیاد باشد و بازار به اندازه کافی بزرگ باشد، راه‌اندازی یک تولیدی در بازار خارجی سودمند خواهد بود. علاوه‌‌بر این، منجر به کاهش هزینه‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید خواهد شد.

 

استراتژی وب جهانی(Global web Strategy

امروزه شرکت‌ها برای نمایش محصولات خود نیازی به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی ندارند. آنها می‌توانند محصولات خود را از طریق اینترنت به مشتریان خود در سراسر جهان معرفی کنند. بدین‌ترتیب افراد می‌توانند از طریق وب سایت شرکت اطلاعات لازم را دریافت کنند. مشخصات و اطلاعات محصولات به زبان‌های مختلف در وب‌ سایت آورده شده است و مشتریان می‌توانند محصول مورد نظر را به صورت آنلاین سفارش دهند.

 

فرانشیز (Franchising)

به موجب فرانشیز، شرکت داخلی مجوز استفاده از علامت تجاری، ثبت اختراع و … را به شرکت خارجی اعطا می‌کند. بدین‌ترتیب شرکت این اجازه را به شرکت خارجی می‌دهد تا مطابق با شرایط و ضوابط شرکت داخلی عمل کند.

 

پرسش‌های متداول


 بازاریابی بین‌المللی چه تفاوتی با بازاریابی محلی دارد؟

بازاریابی محلی روی جذب مشتریان داخلی تمرکز دارد، این درحالیست که بازاریابی بین‌المللی روی بازارهای بین‌المللی تمرکز دارد و سعی بر جهانی شدن دارد.

انواع استراتژی برای ورود به بازارهای بین‌المللی کدامند؟

صادرات، فرانشیز، سرمایه‌گذاری مشترک

 رسانه‌های اجتماعی چه نقشی در بازاریابی بین‌المللی دارند؟

امروزه استفاده از رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی بین‌المللی الزامی است. گسترش روز افزون کاربران در شبکه‌های اجتماعی این نیاز را در بازاریابی ایجاد کرده است. بر همین اساس، اقداماتی نظیر ارتباط با مشتریان، باشگاه مشتریان و کمپین‌های بازاریابی از جمله فعالیت‌هایی هستند که در این زمینه انجام شده است.

مطالعه تحقیقات بازار در بازاریابی بین‌المللی چیست؟ 

تحقیقات بازار یکی از اقدامات اساسی در فرایند بازاریابی بین‌المللی می‌باشد. این در واقع روشی است برای جمع‌آوری اطلاعات در خصوص بازار هدف شما و نحوه واکنش مخاطبان به محصول یا خدمت شما.

0 0 رای ها
Article Rating
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها