انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

واردات کالا: مراحل واردات کالا کدامند؟

واردات فرایند دریافت و آوردن کالا از خارج از کشور با هدف تجارت می‌باشد. این کالاها می‌‌توانند توسط افراد، شرکت یا دولت وارد شوند و برای فرآوری محصولات دیگر یا فروش به مصرف‌کننده نهایی مورد استفاده قرار بگیرند. اما چنانچه کالا از کشور به کشوری دیگر ارسال شود، این فرایند با عنوان صادرات شناخته می‌شود. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص واردات و مراحل آن آورده شده است.

واردات چیست؟


واردات چیست؟

واردات فرایندی است که طی آن کالا یا خدماتی خاص در یک کشور دیگر تولید شده و در بازار داخلی به فروش می‌رسد. هر کالایی را می‌توان به شرطی که در بازار داخلی فروش داشته باشد، جزء کالاهای وارداتی طبقه‌بندی کرد. واردات و صادرات مهم‌ترین اجزای تجارت بین‌المللی می‌باشند. درصورتیکه واردات در یک کشور بیشتر از صادرات باشد، آن کشور دارای تراز تجاری منفی است که به آن کسری تجاری هم گفته می‌شود.

کشورها معمولا کالا یا خدماتی را وارد می‌کنند که صنایع داخلی آنها نمی‌توانند آن محصول را تولید کنند. همچنین ممکن است مواد خام یا کالایی را وارد کنند که در داخل مرزهای آنها موجود نیست. به طور مثال، بسیاری از کشورها نفت را وارد می‌کنند، زیرا نمی‌توانند تقاضای موجود را تامین کنند.

کالاهای وارداتی را می‌توان به روش‌های مختلفی وارد کرد. یک واردکننده می‌تواند برای تهیه کالا به خارج از کشور برود و برای عقد قرارداد با شرکت‌های مورد نظر اقدام کند. همچنین در برخی از موارد دولت‌ها خود برای واردات برخی از محصولات اقدام می‌کنند. واردات انواع مختلفی دارد. محصولات غذایی، اتومبیل و سایر کالاهای مصرفی از جمله کالاهای وارداتی می‌باشند. علاوه‌براین، واردات می‌تواند به شکل خدمات، مانند استفاده از نرم‌افزارهایی باشد که در کشورهای خارجی توسعه یافته‌اند.

واردات

تحلیل و تقاضای بازار

تحلیل بازار اطلاعات مربوط به صنایع، مشتریان، رقبا و سایر متغیرهای بازار را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ همچنین، با تجزیه و تحلیل بازار می‌توانید...

منبع یابی و انتخاب تامین کننده

انتخاب تامین کنندگان مناسب می تواند به شکل قابل ملاحظه ای هزینه های خرید را کاهش و قابلیت رقابت پذیری سازمان را افزایش دهد...

مدیریت لجستیک و زنجیره تامین

زنجیره تامین و لجستیک شباهت های زیادی دارند، اما تفاوت های کلیدی وجود دارد که این دو روش را از یکدیگر متمایز می کند...

مالی و روش های پرداخت

از دیر باز روشهای متعددی برای پرداخت در معاملات وجود داشته و در حال حاضر نیز این روشها با پشت سر نهادن مراحل تکامل مورد...

مزایای واردات


برخی از مزایای واردات کالا عبارتند از:

تنوع کالا و محصولات

تعدد کالا و خدمات موجود در دسترس مصرف‌کنندگان

کاهش هزینه‌ها

تخصصی شدن صنایع گوناگون

به واسطه واردات کالا، محصولاتی وارد بازار داخلی می‌شوند که در داخل کشور موجود نیستند. بدین‌ترتیب تنوع محصولات افزایش خواهد یافت. به طور مثال، برخی از میوه‌ها بومی یک منطقه هستند و در مناطق دیگر قابل کشت نمی‌باشند. موز یکی از میوه‌هایی است که به راحتی در مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی پرورش داده می‌شود، این در حالیست که پرورش آن در آب و هوای خنک و مرطوب امکانپذیر نیست.

علاوه‌بر تنوع محصولات، با واردات کالا محصولات بیشتری در بازار داخلی وجود خواهد داشت و مصرف‌کنندگان انتخاب‌های بیشتری خواهند داشت. بدین‌ترتیب خریدار می‌تواند با بهترین قیمت برای خرید محصول مورد نظر اقدام کند.

واردات کالا موجب کاهش هزینه‌ها هم خواهد شد. پولی که از طریق کاهش هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود را می‌توان در سایر حوزه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کرد. به طور مثال، اگر کشوری دیگر مجبور نباشد تمام نیازهای داخلی خود را تامین کند، می‌تواند بر روی چند حوزه تخصصی تمرکز کند و در آنها برتری یابد.

تفاوت بین صادرات و واردات


تفاوت بین صادرات و واردات

هنگامیکه شما کالایی را وارد می‌کنید، محصولات خارجی را وارد بازار داخلی می‌کنید. در واقع، شما پول خود را به خارج از کشور می‌فرستید و در عوض کالاهایی را وارد کشورتان می‌کنید که مورد نیاز مصرف‌کنندگان داخلی است. این در حالیست که وقتی کالایی صادر می‌شود، محصول تولید شده در داخل کشور به خارج از کشور ارسال می‌شود و در واقع پول به اقتصاد داخلی تزریق می‌گردد.

واردات کالا مستلزم آن است که کالا با استانداردهای کشور وارد کننده مطابقت داشته باشد. اغلب اوقات الزاماتی برای مجوز وجود دارد که باید رعایت شوند. در مرز، اقلام ثبت و بازرسی می‌شوند تا از داشتن مدارک و مطابقت با استانداردهای ملی اطمینان حاصل شود. این کار توسط ماموران گمرک انجام می‌شود. در نظر داشته باشید، فرایند صادرات هم به چنین مدارکی نیاز دارد.

آردین شیمی علاوه‌بر صادرات، صفر تا صد واردات محصولات شیمیایی مورد نیاز تامین‌کنندگان داخلی را نیز بر عهده می‌گیرد. مدیریت مجموعه آرکم، این امکان را دارد که محصولات شیمیایی مورد نیاز مشتریان داخلی را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت از تامین‌کنندگان خارجی معتبر خریداری کرده و در اختیار مشتریان داخلی  قرار دهد.

انواع واردات


واردات کالا انواع مختلفی دارد. معمولا کالاهای وارداتی به شش دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به طور خلاصه آورده شده‌اند:

واردات محصولات غذایی و نوشیدنی

ماهی، میوه، گوشت، روغن، سبزیجات، آجیل، محصولات لبنی، نیشکر و … از جمله محصولات غذایی هستند که در برخی کشورها وارد می‌شوند.

واردات کالاهای صنعتی

نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی، پلاستیک، مواد شیمیایی، مس، فولاد، نیکل و … از جمله محصولاتی هستند که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی کشورها باید برای واردات آنها اقدام کنند.

واردات کالاهای سرمایه‌ای

لوازم جانبی کامپیوتر، تجهیزات پزشکی، ماشین‌آلات حفاری، موتورهای صنعتی، ماشین‌آلات صنایع غذایی و … در دسته کالاهای سرمایه‌ای قرار می‌گیرند که کشورهای در حال توسعه باید برای واردات آنها اقدام نمایند.

واردات خودرو، قطعات و موتورهای خودرو

کامیون‌، اتوبوس، خودروهای سواری، لاستیک، بدنه و شاسی خودرو در دسته خودرو و قطعات خودرو قرار می‌گیرند. برخی کشورهای در حال توسعه که تکنولوژی لازم را ندارند، برای واردات این اقلام اقدام می‌کنند.

واردات کالاهای مصرفی

تلفن همراه، اسباب‌بازی، کفش، تلویزیون، لوازم آرایشی بهداشتی، ظروف، لباس و … از جمله کالاهای مصرفی هستند که در بسیاری از کشورها وارد می‌شوند.

 واردات سایر کالاها

هر محصولی که در پنج دسته فوق قرار نگیرد، در این دسته قرار خواهند گرفت.

مراحل واردات کالا و خدمات


مراحل واردات کالا و خدمات

برای واردات کالا و خدمات، چهار مرحله اساسی وجود دارد. در ادامه مطلب این مراحل را به اختصار بررسی می‌کنیم.

مرحله اول: پیدا کردن تامین‌کننده در خارج از کشور

برای واردات کالا، قبل از هر چیز باید تامین‌کنندگان خارجی را شناسایی کنید. اتاق‌های بازرگانی می‌توانند شما را راهنمایی کنند و در خصوص بازارها و شرکای تجاری به شما اطلاعات بدهند.

مرحله دوم: بررسی شرایط واردات کالای مورد نظر

در این مرحله لازم است در خصوص شرایط واردات کالا یا خدمات مورد نظر، اطلاعات کسب کنید. باید مطمئن شوید که محصول شرایط لازم برای واردات به کشور شما را داشته باشد.

کدام قوانین واردات بر محصول وارداتی شما اعمال می‌شود؟

آیا کشور شما برای واردات محصول مورد نظر محدودیتی ندارد؟

واردات برخی از کالاهای حساس ممنوع است و به مجوز نیاز دارد. آیا محصول مورد نظر در این دسته قرار می‌گیرد؟

برخی از محصولات که با محدودیت واردات مواجه هستند، عبارتند از:

برخی محصولات کشاورزی

برخی فرآورده‌های دارویی

محصولات نساجی

اسلحه

مرحله سوم: خرید محصول و انجام امور مربوط به حمل و نقل  

در این مرحله مذاکرات لازم با شرکت تامین‌کننده انجام می‌شود و بر سر مواردی همچون زمان تحویل، بیمه، حمل‌ونقل کالا، امور گمرکی و … توافقات لازم انجام می‌شود.

مرحله چهارم: آماده‌سازی مدارک برای ترخیص کالا از گمرک

در این مرحله باید برای آماده‌سازی مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک اقدام کنید. یکی از موارد لازم برای ترخیص کالا، ارائه اظهارنامه گمرکی است. بسته به نوع کالا، سایر اسناد برای ارائه به مقامات گمرکی عبارتند از:

فاکتور تجاری

اسناد حمل و نقل محصول

مجوز واردات

گواهی‌ها و مدارک مربوط به کیفیت محصول

گواهی‌های بازرسی

وقتی کالا به مرز می‌رسد، تا زمانیکه ترخیص شود تحت نظارت گمرک در انبار موقت قرار می‌گیرد. ممکن است کالای شما پس از بررسی مدارک ترخیص شود و یا از شما خواسته شود تا مدارک بیشتری را ارئه کنید.

پرسش‌های متداول


مراحل واردات کالا و خدمات کدامند؟ 

برای واردات کالا و خدمات، چهار مرحله اساسی وجود دارد. پیدا کردن تامین‌کننده در خارج از کشور، بررسی شرایط واردات کالای مورد نظر، خرید محصول و انجام امور مربوط به حمل و نقل و در آخر آماده‌سازی مدارک برای ترخیص کالا از گمرک.

اقدامات لازم برای واردات کالا و خدمات کدامند؟

واردات کالا مستلزم آن است که کالا با استانداردهای کشور وارد کننده مطابقت داشته باشد. اغلب اوقات الزاماتی برای مجوز وجود دارد که باید رعایت شوند. در مرز، اقلام ثبت و بازرسی می‌شوند تا از داشتن مدارک و مطابقت با استانداردهای ملی اطمینان حاصل شود. این کار توسط ماموران گمرک انجام می‌شود.

واردات مواد شیمیایی به ایران بیشتر از کدام کشورها انجام می‌شود؟

مواد اولیه شیمیایی در صنایع مختلف از جمله کشاورزی، شوینده‌های بهداشتی، رنگ و رزین و… استفاده می‌شوند. طبق آمار کشور چین بیشترین سهم صادرات مواد اولیه شیمیایی به ایران را دارد.

0 0 رای ها
Article Rating
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها