انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

صادرات و درآمدهای صادرات محور

صادرات یکی از قدیمی‌ترین اشکال تجارت می‌باشد که در مقیاس وسیعی بین کشورها اتفاق می‌افتد. با رسیدن به بازارهای جدید، فروش و سود افزایش یافته و شرکت‌ها می‌توانند سهم قابل توجهی از بازار جهانی را تصاحب کنند.

امروزه، اغلب کشورها برای تجارت به دنبال بازارهای خارجی در سراسر دنیا می‌باشند تا بدین‌ترتیب درآمد و فرصت‌های معاملاتی بیشتری داشته باشند. در نظر داشته باشید، صادرات می‌تواند بر اقتصاد کشور و کل اقتصاد جهانی تاثیر بسزایی داشته باشد.

 صادرات چیست؟ 

صادرات چیست؟

صادرات فرایند انتقال کالاهای تولید شده داخلی از یک کشور به کشورهای دیگر برای فروش می‌باشد. صادرات به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تجارت بین‌المللی شناخته شده و یکی از معیارهای سنجش اعتبار اقتصادی یک کشور می‌باشد. در مقابل، فرایند انتقال کالا از کشورهای خارجی به یک کشور، واردات نامیده می‌شود. صادرات در کنار واردات، تجارت بین‌المللی را تشکیل می‌دهند.

صادرات در اقتصاد مدرن اهمیت بسیاری دارد، چرا که این فرایند بازارهای بیشتری را برای فروش کالا و خدمات فراهم می‌کند. یکی از عملکردهای اصلی دیپلماسی و سیاست خارجی بین دولت‌ها، تقویت تجارت بین‌المللی و تشویق صادرات و واردات به نفع همه طرف‌های تجاری می‌باشد.

صادرات چه مراحلی دارد؟

صادرات

بازاریابی بین‌الملل

بازاریابی بین‌الملل فرآیندی چندملیتی برای برنامه‌ریزی و اجرای مفهوم، قیمت‌گذاری، ترویج و توزیع ایده‌ها، کالاها و خدمات برای ایجاد تبادلی است ...

تحلیل و آنالیز بازار

تحلیل بازار، یک بررسی عددی و کیفی قابلیت های یک بازار خاص است. در این تحلیل اندازه بازار از نظر میزان و ارزش مورد تحلیل قرار می گیرد...

لجستیک

لجستیک به معنای جابجایی کالاها از یک نقطه به نقطه دیگر است که دو فرایند حمل و نقل و انبارداری را در بر می‌گیرد...

مقررات تجارت بین‌الملل

حقوق تجارت بین الملل مجموعه ای است از اصول، قواعد و مقررات حاکم بر روابط تجاری و بازرگانی اشخاص و شرکت های بازرگانی در عرصه بین‌المللی ...

اهمیت صادرات 

صادرات تاثیر مهمی روی کسب و کارها دارد. به طور مثال، کسب و کارهای داخلی با فروش کالا و خدمات در کشورهای مختلف  بازارهای جدیدی را به دست آورده و می‌توانند میزان سوددهی را افزایش دهند. علاوه‌براین، فروش به بازارهای مختلف می‌تواند فرصت‌های متعددی برای سایر انواع سرمایه‌گذاری‌ها برای آنها فراهم آورد. بدین‌ترتیب صادرکننده دیگر به یک بخش وابسته نبوده و درصورتیکه یکی از سرمایه‌گذاری‌ها ارزش خود را از دست بدهد، سرمایه‌گذاری‌های دیگر می‌توانند آن را جبران کنند.

از طرفی دیگر با ورود به بازارهای بین‌المللی، صاحبان مشاغل با کسب دانش و تجارب جدید راهی برای ابداع فناوری‌های نوآورانه پیدا خواهند کرد که این امر هم به گسترش بازار و افزایش سوددهی منجر خواهد شد.

مزایای صادرات 

مزایای صادرات

صادرات کالا و خدمات برای اقتصاد یک کشور اهمیت زیادی دارد، زیرا منجر به رشد و توسعه اقتصادی کشور می‌شود. در ادامه مطلب، برخی از مزایای صادرات کالا به خارج از کشور به اختصار آورده شده‌اند:

ورود به بازارهای جهانی 

مهم‌ترین مزیت صادرات فرصت رشد در بازارهای جدید و جذب مشتریان در سراسر دنیا می‌باشد. بدون صادرات، شرکت‌ها به یک بازار محدود می‌شوند. این در حالیست که فروش در بازارهای مختلف به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا برند خود را در بازارهای جهانی معرفی کنند و در کنار رقبای خارجی رشد کنند.

شرکت صنعتی و بازرگانی آردین شیمی مشتریان وفاداری دارد که برای مدتی بیش از 10 سال، تامین مواد اولیه شیمیایی مورد نیاز کارخانه‌های آنها را برعهده گرفته است.

کسب درآمد بالاتر 

با توجه به اینکه محصول صادر شده کالایی انحصاری است، شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش رسانده و سود بیشتری کسب کنند. از طرف دیگر میزان فروش از این طریق افزایش پیدا می‌کند که همین امر هم سهم زیادی در افزایش درآمد خواهد داشت.

حمایت دولت 

با توجه به اینکه صادرات موجب تقویت اقتصاد بین‌المللی و ورود ارز خارجی به کشور صادر کننده می‌باشد، دولت‌ها اغلب شرکت‌ها را به صادرات تشویق می‌کنند. این تجارت در واقع تا حد زیادی به نفع اقتصاد کشور صادرکننده می‌باشد.

افزایش چرخه عمر محصول 

صادرات به گسترش چرخه عمر بسیاری از محصولات کمک می‌کند. زمانیکه یک محصول در یک بازار به مرحله بلوغ می‌رسد، معرفی محصول به بازارهای جدید چرخه عمر محصول را افزایش می‌دهد. بدین‌ترتیب صاحبان مشاغل می‌توانند محصولاتشان را برای مدت طولانی‌تری بفروشند و کسب درآمد کنند.

انواع صادرات 

صادرات به دو دسته اصلی صادرات مستقیم و صادرات غیرمستقیم تقسیم‌بندی می‌گردد.

صادرات مستقیم 

صادرات مستقیم نوعی صادرات است که در آن شرکت مستقیما محصولات را به مشتریان خارج از کشور می‌فروشد. تمامی معاملات به صورت مستقیم و بدون واسطه بین شرکت‌ها انجام می‌شود. بدین‌ترتیب شرکت‌ها کنترل بیشتری روی فرایندها دارند. در صادرات مستقیم، با توجه به اینکه واسطه‌ای وجود ندارد، هزینه‌ها کاهش یافته و میزان سود افزایش می‌یابد. در این نوع از صادرات، پیوندی قوی بین شرکت تامین کننده و خریدار به وجود می‌آید و حفظ روابط تجاری در آن بسیار مهم می‌باشد. صادرات مستقیم بهترین استراتژی برای شرکت‌هایی است که سعی دارند در درازمدت به بازارهای جدید در سطح جهانی نفوذ کنند.

در نظر داشته باشید در مقایسه با صادرات غیرمستقیم، صادرات مستقیم به پرسنل، منابع و زمان بیشتری نیاز دارد. یکی از ویژگی‌های مجموعه آرکم، داشتن پرسنل و منابع انسانی توانمند و متخصص در حوزه صادرات می‌باشد که با توجه به اهداف بلند مدت این شرکت آموزش دیده و برای آنها سرمایه‌گذاری شده است.

آرکم در حوزه صادرات مستقیم فعالیت می‌کند. در این روش کارشناسان ما به صورت مستقیم با مصرف‌کننده نهایی وارد گفتگو می‌شوند. پس از انجام مذاکرات لازم، مدیریت مجموعه برای عقد قرارداد اقدام کرده و نهایتا کالا به کشور مقصد صادر می‌شود.

صادرات غیرمستقیم 

صادرات غیرمستقیم نوعی صادرات است که در آن شرکت‌ها محصولات خود را با کمک یک واسطه به کشورهای دیگر می‌فروشند. این واسطه ممکن است یک نماینده خارجی، شرکت‌ و … باشد. در این نوع از صادرات شرکت‌ها کنترل کمتری روی فرایند صادرات دارند.

واسطه در کشور تولید کننده محصول حضور دارد. درواقع واسطه مسئول ارسال محصولات به کشور مشتری، انجام مکاتبات و امور اداری، حمل و نقل و بازاریابی است. یکی از مزایای همکاری با شرکت آردین شیمی(برند آرکم)، کاهش هزینه‌های بازاریابی بین‌المللی برای کارخانه یا طرف اول صادرات است.

صادرات غیرمستقیم در مقایسه با صادرات مستقیم هزینه کمتری دارد. در نظر داشته باشید در این نوع از صادرات شرکت‌ها احتمالا فرصت ایجاد روابط بلندمدت و ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان را از دست خواهند داد. صادرات غیر مستقیم بهترین استراتژی برای شرکت‌هایی است که قصد دارند در مدت کوتاهی به سوددهی برسند.

مجموعه آرکم در حوزه صادرات غیرمستقیم هم فعال است؛ بدین‌ترتیب که با کارخانه‌های زیادی قرارداد همکاری داشته، محصولات شیمیایی آنها را  در بازارهای بین‌المللی معرفی نموده و به کشورهای مختلف صادر می‌نماید. در واقع، شرکت آردین شیمی در بخش بین‌المللی، به عنوان بازوی تجاری بسیاری از کارخانه‌های شیمیایی عمل می‌نماید. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

استراتژی صادرات  

استراتژی صادرات

تدوین استراتژی صادرات یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر داشته باشید. استراتژی صادرات به اهداف کسب و کار بستگی دارد. معمولا برای مواردی که شرکت برای تجارت بلندمدت با یک کشور یا شرکت خارجی برنامه‌ریزی می‌کند، صادرات مستقیم ترجیح داده می‌شود. این در حالیست که برای تجارت‌های کوتاه مدت، صادرات غیرمستقیم گزینه بهتری است. در ادامه مطلب، مراحل تهیه استراتژی صادرات شرح داده شده است:

گسترش بازار  

درصورتیکه قصد صادرات دارید، در ابتدا به یک برنامه توسعه بازار نیاز خواهید داشت. در این مرحله شرکت باید یک تیم صادرات داشته باشد، که وظایف هر یک از افراد در قالبی مشخص تعیین شده باشد.

علاوه‌براین، اقدامات لازم(بسته به نوع محصول و بازار) برای ورود به بازار مورد نظر باید تعریف شود. همچنین شرکت باید با توجه به اهداف مالی، یک برنامه مالی بلند مدت طرح‌ریزی کند. پس از ورود به بازار و ارزیابی نتایج، تغییرات لازم در برنامه ایجاد می‌شود.

انتخاب محصول مناسب با پتانسیل صادرات 

در این مرحله بازاریابان باید محصولاتی که بیشترین پتانسیل را در بازار مورد نظر دارند، انتخاب کنند. بعد از تعیین محصولات و برقراری ارتباط با سازمان‌های مربوط، نوبت جمع‌آوری اطلاعات می‌باشد. بازاریابان باید بازارهای مورد نظر را بررسی کنند و اطلاعات لازم برای محصولات را جمع‌آوری کنند. سپس اطلاعات جمع‌آوری شده تجزیه و تحلیل می‌شوند و در نهایت بازارهای مناسب انتخاب می‌شوند.

تنظیم طرح‌های توسعه بازار 

این مرحله بر تنظیم طرح‌های توسعه بازار تمرکز دارد. بازاریابان استراتژی‌های مختلف را بررسی کرده و بهترین استراتژی را انتخاب می‌کنند.

پس از انتخاب بازارها، نوبت به شناسایی کانال‌های توزیع می‌رسد. سپس شرکت باید شرکای کانال‌های توزیع را پیدا کند. قدم بعدی شناسایی رقبای مستقیم و غیرمستقیم در بازار جدید و شناخت محصولات و مشتریان آنهاست. آنالیز استراتژی‌های قیمت‌گذاری رقبا و کانال‌های توزیع نیز به شرکت کمک می‌کند تا در خصوص بازارهای جهانی، اطلاعات بیشتری کسب کند.

یکی از توانمندی‌های منحصر‌به فرد شرکت آردین شیمی، آنالیز بازار هدف و بررسی و تحلیل رقبا می‌باشد. کارشناسان ما بر اساس پروتکل‌های تعریف‌شده و بسته به نوع محصول اقدامات لازم را در این مرحله به انجام می‌رسانند. در مرحله بعد کانال‌های مختلف توزیع و استراتژی‌های قیمت‌گذاری مشخص می‌شوند. سپس اقدامات لازم برای شروع صادرات بکار گرفته خواهد شد. 

سازماندهی بخش صادرات

در این مرحله واحد صادرات به صورت جدی سازماندهی می‌شود. به همین منظور بازاریابان باید اقدامات زیر را به انجام برسانند:

  • تنظیم سیاست‌های صادراتی مناسب به منظور افزایش راندمان
  • راه‌اندازی تیم صادراتی
  • استخدام کارکنان و ارائه آموزش‌های لازم
  • بررسی تاییدیه‌های لازم
  • برنامه ریزی و سازماندهی تبلیغات برای بازارهای هدف و مشتریان بالقوه جدید

طراحی شبکه توزیع 

این مرحله شامل طراحی و برنامه‌ریزی برای شبکه توزیع می‌باشد. به منظور موفقیت در این مرحله، بازاریابان باید موارد زیر را در نظر داشته باشند:

  • پیدا کردن شرکای توزیع
  • آنالیز و بررسی شرکای توزیع
  • توافق با شرکای توزیع و عقد قرارداد

 شروع صادرات 

پس از انجام اقدامات اولیه، حالا می‌توانید محصولات مورد نظر را به خارج از کشور صادر کنید. در ادامه مطلب، اقدامات لازم در این مرحله به اختصار آورده شده‌اند:

  • اجرای استراتژی‌های طراحی‌شده در مراحل قبل
  • پاسخ به درخواست‌های فروش و نهایی کردن معاملات
  • بحث در خصوص استراتژی‌های قیمت‌گذاری و در صورت نیاز اصلاح آنها
  • انجام مذاکرات و امضای قراردادها
  • آمادگی برای بازرسی‌ها و انجام امور مربوط به حمل و نقل
  • جمع‌آوری مدارک لازم
  • ارزیابی فرایند
  • بکارگیری اقدامات اصلاحی

فرایند صادرات 

صادرات به کشورهای خارجی منجر به نوآوری و توسعه بیشتر می‌گردد. در ادامه مطلب، نحوه صادرات کالا شرح داده شده است:

مرحله اول: خریداران بین‌المللی در خصوص کیفیت محصولات، قیمت، شرایط و … اطلاعات لازم را کسب می‌کنند.

مرحله دوم: در این مرحله، صادرکننده قیمت محصولات مورد نظر را در قالب “پیش فاکتور” برای خریدار ار سال می‌کند. در پیش فاکتور مواردی همچون قیمت، مشخصات محصول، مقدار و نحوه تحویل لحاظ شده است.

مرحله سوم: در صورت موافقت خریدار، رسید سفارش برای واردات کالا یا خدمات مورد نظر برای صادرکننده ارسال می‌شود.

مرحله چهارم: به منظور تعیین اعتبار خریدار، صادرکننده از خریدار اسناد اعتباری مطالبه می‌کند تا بدین‌ترتیب ضمانت پرداخت داشته و خیالش راحت باشد.

مرحله پنجم: در این مرحله صادر کننده باید برای دریافت مجوز صادرات اقدام کند.

مرحله ششم: درخواست از دولت برای بررسی کیفیت الزامی است. پس از بررسی‌های لازم، گواهی بازرسی صادر می شود.

مرحله هفتم: پس از دریافت گواهی بازرسی، صادرکننده می تواند برای انجام اموری همچون اظهار صادراتی و … اقدام کند.

مرحله هشتم: بنا بر نوع قرارداد با خریدار، صادرکننده باید بیمه نامه معتبر داشته باشد. همچنین بسته‌بندی کالا باید مشخصات خاصی مانند نام و آدرس صادر کننده، وزن(خالص و ناخالص)، کشور مبدا، رسید راه آهن یا جاده و غیره را داشته باشد.

مرحله نهم: پس از پرداخت حقوق گمرکی می‌توان محموله را برای بار‌گیری آماده کرد.

مرحله دهم: در مرحله دهم، اسناد نهایی شامل پکینگ لیست(Packing List) و اینویس(Invoice) تنظیم می‌شوند.

خدمات شرکت صنعتی بازرگانی آردین شیمی در حوزه صادرات

آرکم علاوه‌بر تولید و تامین مواد شیمیایی، در حوزه صادرات و بازاریابی بین‌المللی هم فعالیت می‌کند. برخی از خدمات این مجموعه در حوزه صادرات عبارتند از:

  • امکان‌سنجی صادرات(این فرایند شامل شناسایی بازارهای هدف و تحقیقات در خصوص مصرف محصول در کشورهای هدف می‌باشد.)
  • تدوین طرح صادرات برای محصول مورد نظر
  • شناسایی شبکه‌های توزیع در کشورهای هدف و برقراری ارتباط با آنها
  • دریافت مجوزهای قانونی مورد نیاز برای فروش محصول در کشورهای هدف
  • تخمین دقیق هزینه‌های صادرات
  • بازاریابی و برندینگ محصول در بازار کشورهای هدف
  • ارائه خدمات در حوزه حمل‌ونقل و انبارداری

درآمدهای صادرات محور کدامند؟ 

درآمدهای صادرات محور کدامند؟

کشورهای مختلف بسته به موقعیت جغرافیایی و دیگر عوامل تاثیرگذار محصولات صادراتی متنوعی دارند. اگرچه در تمام دنیا اقتصاد ایران به عنوان یک اقتصاد نفتی شناخته می‌شود و عمده درآمدها مبتنی بر صادرات نفت می‌باشد، اما در سال‌های اخیر زمینه برای تولید کالاهای مختلف به وجود آمده و تعداد زیادی از این کالاها علاوه بر بازارهای داخلی، در بازارهای جهانی سهم داشته و به کشورهای مختلف صادر می‌شوند. در حال حاضر، درآمدهای صادرات محور ایران در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • محصولات شیمایی: برخی از محصولات این گروه عبارتند از متانول، پروپان، بوتان، آب اکسیژنه، ارتوزایلین، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک و ترکیبات آلی نیتروژن‌دار.
  • فلزات اساسی: از محصولات این گروه می‌توان به کنستانتره مس، ورق مسی، ورق برنجی، لوله مسی، شمش روی، انواع قوطی و پروفیل و ورق‌های آلومینیومی اشاره کرد.
  • استخراج کانه‌های فلزی: از محصولات این گروه میتوان به کنسانتره سولفور روی، کنسانتره کربنات سرب، کنسانتره سنگ آهن و… اشاره کرد.
  • فرآورده‌های نفتی: محصولات صادراتی این گروه شامل مشتقات فنی می‌باشند. برخی از این محصولات عبارتند از گاز مایع، نفت کوره، گوگرد، پارافین، روغن موتور بنزینی، روغن موتور دیزلی و روغن های صنعتی.
  • سیمان، آهک و گچ: برخی از محصولات این گروه عبارتند از سيمان سفید، سیمان صادراتی پاکتی، سيمان پاکتی پوزولانی و…
  • محصولات غذایی: کالاهای صادراتی گروه محصولات غذایی عبارتند از آدامس، ویفر، شکلات، ترشی، مرباجات، زیتون شور و روغن زیتون.

مراحل صادرات کالا به کشورهای خارجی کدامند؟ 

  • مرحله اول برای صادرات کالا به کشورهای خارجی داشتن شرایط لازم برای صادرات می‌باشد. داشتن کارت بازرگانی معتبر، نداشتن پیمان ارزی معوق و دارا بودن حساب جاری یا قرض الحسنه از ضروریات صادرات کالا می‌باشند.
  • مرحله دوم اخذ قیمت از کمیسیون نرخ‌گذاری می‌باشد. تولید کننده در این مرحله درخواستش را به اداره صادرات ارسال می‌کند و پس از بررسی‌های لازم و نرخ‌گذاری، کمیسیون مجوز لازم را به اداره گمرک اعلام می‌دارد.
  • مرحله سوم مذاکره با خریداران خارجی است. در این مرحله قیمت کالا، زمان تحویل کالا، محل تحویل کالا و … به مشتری خارجی اعلام شده و موارد لازم مورد بحث قرار می‌گیرند.
  • مرحله چهارم صدور پروفرما و اعلام کتبی شرایط به خریدار می‌باشد. پروفرما سندی است که به واسطه آن تولید کننده شرایط پیشنهادی خود را اعلام می‌کند. این سند شامل نام و آدرس فروشنده، نام و آدرس خریدار، تاریخ صدور، مدت اعتبار، شماره تعرفه گمرکی، شماره استاندارد، واحد اندازه گیری، تعداد کالا، قیمت کالا، نوع ارز، وزن کالا، مشخصات بسته بندی، شرایط و مدت تحویل، و شرایط پرداخت می‌باشد.
  • مرحله پنجم هم دریافت اعتبار اسنادی است. اعتبار اسنادی فرمی است که توسط بانک LC صادر و به کمک آن وجه معینی به حساب شخص واریز می‌گردد. در اعتبارنامه مشخصات کالا ذکر شده است.

پرسش‌های متداول  

مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران کدامند؟ 

نفت و گاز طبیعی بیشترین سهم از صادرات کشور ایران را دارا می‌باشند. سایر محصولات صادراتی ایران عبارتند از مواد شیمیایی، پلاستیک، میوه و فلزات.

بزرگ‌ترین صادرکننده‌های دنیا کدامند؟ 

چین، ایالات متحده امریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان، هلند، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور.

مزایای صادرات کالا به کشورهای خارجی کدامند؟ 

صادرات و فروش کالا به کشورهای خارجی درآمد را افزایش می‌دهد. همچنین صادرات و فروش کالا به بازارهای جهانی راندمان تولید را افزایش می‌دهد.

صادرات کالا به چند روش انجام می‌شود؟ 

صادرات به دو دسته اصلی مستقیم و غیرمستقیم تقسیم‌بندی می‌گردد. در صادرات مستقیم، شرکت مستقیما محصولات را به مشتریان خارج از کشور می‌فروشد. این در حالیست که در صادرات غیرمستقیم، شرکت‌ها محصولات خود را با کمک یک واسطه به کشورهای دیگر می‌فروشند.

مهم‌ترین کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران کدامند؟  

مهم‌ترین کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران مواد شیمیایی، مواد غذایی و فلزات می‌باشند.

آیا میتوان بدون داشتن کارت بازرگانی اقدام به صادرات کرد؟ 

بله، در صادرات غیرمستقیم می‌توان با همکاری یک شرکت واسطه اقدام به صادرات کرد. در حال حاضر، کارخانه‌های زیادی هستند که کارت بازرگانی یا دانش و تخصص صادرات ندارند و به واسطه قرارداد با شرکت آردین شیمی(آرکم) محصولاتشان را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند.

 

0 0 رای ها
Article Rating
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها