Search
Close this search box.

مدیریت کارآمد

مدیریت یک فعالیت مستقیم و خطی نیست، بلکه شامل مهارت‌هایی است که با استفاده از آنها می‌توان برای پیشبرد اهداف سازمانی تلاش کرد و یک تجارت موفق داشت. به واسطه این مهارت‌ها مجموعه مورد نظر توسعه خواهد یافت و به اهداف مورد نظر خواهد رسید.

مدیریت کارآمد به انجام کارها با حداقل اتلاف منابع و حداکثر استفاده بهینه از منابع و موقعیت‌ها اشاره دارد، تا بدین‌ترتیب سازمان بتواند سود را به حداکثر برساند. مدیر کارآمد کسی است که از منابع محدود به منظور دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت استفاده می‌کند. درواقع مدیریت کارآمد فرایندی پویا است که اقدامات لازم را به منظور دستیابی به اهدف شرکت بکار می‌گیرد.

سیستم سازی کسب و کار

سیستم سازی باعث رشد خودکار کسب و کار، حذف اشتباه و خطا در کار، افزایش کارایی کارمندان و ارائه خدمات بهتر به مشتریان می‌شود و انحراف یا درجا زدن حذف خواهد شد.

اهمیت کار تیمی

کار تیمی موجب افزایش کارآیی و بهره‌وری می‌شود. همچنین این شرایط امکانِ دستیابی به اهداف را فراهم می‌کند، بهینه‌سازی عملکرد را ارتقا می‌بخشد، رضایت شغلی را بهبود می‌بخشد و سرعت کار را افزایش می‌دهد.

صادرات و برند سازی

برندسازی نقش مهمی در صادرات کالا و خدمات ایفا می‌کند. بدون برندسازی موثر، بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند شهرتی کسب کنند و ارزش‌های منحصربفردشان را نمایان کنند ...

مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی، رویکردی استراتژیک و جامع برای مدیریت افراد است که کلیه مسائل مربوط به افراد در یک سازمان را مدیریت می کند. این رویکرد شامل پاداش و مزایا، ...

مدیریت کارآمد چیست؟ 

مدیریت کارآمد توانایی افراد متخصص در استفاده از منابع موجود، زمان و پول به منظور دستیابی به اهداف شرکت می‌باشد. اعضای تیم تحت سرپرستی یک مدیر موفق، بر روی صرفه‌جویی در منابع و زمان تمرکز داشته و بهترین نتیجه را به دست می‌آورند. شما می‌توانید کارایی مجموعه خود را با بررسی فاکتورهای مختلف ارزیابی کنید. اعضای یک تیم حرفه‌ای می‌توانند با کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری به شرکت کمک کنند.

شرکت صنعتی بازرگانی آردین شیمی با بیش از 15 سال سابقه در زمینه تولید و تامین مواد اولیه شیمیایی، صادرات و بازاریابی بین‌المللی  فعالیت می‌کند. این مجموعه با بکارگیری متخصصان باانگیزه و فعال، زمینه ساز پیشرفت و توسعه صنعت تولید و صادرات مواد اولیه شیمیایی مطابق با استانداردهای جهانی شده است. مدیریت آرکم مفتخر است که هم‌گام با برندهای مطرح جهانی و با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا، همواره در صدد پویایی هرچه بیشتر و ارائه خدمات به بهترین شکل می‌باشد.

 

مولفه‌های مدیریت کارآمد کدامند؟

مولفه‌های مدیریت کارآمد کدامند؟

شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر مدیریت کارآمد اهمیت فراوانی دارد. در ادامه مطلب برخی از مولفه‌های مدیریت کارآمد مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی به شما این امکان را می‌دهد تا با کارمندان خود ارتباط موثری داشته باشید، اعتماد ایجاد کنید و به بینشی آگاهانه نسبت به موقعیت حرفه‌ای و اهداف آنها دست پیدا کنید.

به عنوان یک مدیر، شما باید مرتبا با اعضای تیم خود در ارتباط باشید تا مطمئن شوید آنها به هدف، انتظارات و نقشی که در شرکت دارند آگاه هستند. در نظر داشته باشید ارتباط غیرکلامی و شنونده بودن از جنبه‌های مهم ارتباطی می‌باشند. اگرچه صحبت‌های شما و بیان نقطه نظرات اهمیت بسیاری دارد، اما در کنار آن شما باید طوری با طرف مقابل در ارتباط باشید تا کارمند احساس کند حرف‌هایش شنیده می‌شود و برای شما ارزش زیادی دارد.

مهارت‌های مدیریت زمان 

مدیریت زمان یکی از فاکتورهای مهم برای مدیریت کارآمد می‌باشد. یک مدیر کارآمد علاوه‌بر بکارگیری این مهارت در انجام وظایف خود، لازم است این مهارت را در اعضای مجموعه خود تقویت کند تا بدین‌ترتیب نیروهای کارآمدتری هم داشته باشد. شما باید در مورد استراتژی‌های مدیریت زمان اعضای تیم خود بیشتر بدانید. به طور مثال باید بینشی واضح از نحوه فعالیت و اولویت‌بندی ایشان داشته باشید، و سپس به آنها در شناسایی نواقص و بهبود عملکرد کمک کنید. شما همچنین می‌توانید با ارزیابی فعالیت کارکنان به طور مستمر و رفع نواقص، بازدهی فرایند و میزان کارایی کارکنان را بهبود بخشید.

مهارت‌های مشارکت و همکاری  

مدیر خوب مسئول ایجاد یک محیط مثبت و مشارکتی است. صرف‌نظر از نوع حرفه، کار تیمی در هر سازمانی بسیار مهم می‌باشد؛ چرا که با ایجاد یک فرهنگ سازمانی و تقویت عملکرد کارکنان میزان بازدهی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. یکی از استراتژی‌های شرکت صنعتی بازرگانی آردین شیمی برای بالا بردن میزان رضایت مشتریان، گسترش مهارت‌های مشارکت و همکاری در سازمان و در نتیجه بهبود کیفیت خدمات ارئه شده توسط این شرکت می‌باشد.

شما می‌توانید با تشویق کارکنان خود به شناخت ابعاد مختلف شخصیتی، اهداف حرفه‌ای و دیگر مهارتهای فردی به ایشان کمک کنید تا روابطی عالی با یکدیگر داشته باشند و در محیطی پویا و شاد فعالیت کنند. شما به عنوان یک مدیر کارآمد باید فرصت‌های تیم‌سازی در محیط کاری ایجاد کنید و مطمئن شوید تمام پیش‌نیازهای لازم برای داشتن یک تیم موفق فراهم شده است.

تفویض مسئولیت 

مدیریت کارآمد معمولا به این معنی است که شما توانایی لازم برای سازماندهی کارکنان خود بر اساس اهداف حرفه‌ای و نقاط قوت شخصیتی را دارا می‌باشید. تفویض مسئولیت جدای از اینکه ابزاری ضروری برای پیشبرد امور است، کارمندان شما را توانمند می‌کند. حس اعتماد را تقویت می‌کند و مهارت‌های حرفه‌ای آنها را توسعه می‌دهد.

شما به عنوان یک مدیر موفق باید اهداف حرفه‌ای، علایق و نقاط قوت اعضای تیم خود را ارزیابی کنید. بدین‌ترتیب شما قادر خواهید بود ساختاری مناسب برای تیم کاری خود طرح‌ریزی کنید و وظایف اعضا را به گونه‌ای تعیین کنید که باعث ایجاد انگیزه و توسعه شود، به نحوی که عملکرد کلی آنها بهبود یابد.

مهارت حل مساله 

مهارت‌ حل مساله یکی دیگر از فاکتورهای مهم می‌باشد. شما به عنوان یک مدیر خوب باید به اعضای تیمتان کمک کنید تا مشکلات و چالش‌هایی که دارند را پشت سر بگذارند. شما باید قادر باشید مشکلات پیش‌آمده را مدیریت کنید، تصمیم‌های لازم را به موقع اتخاذ کنید، و از همه مهم‌تر به کارکنانتان کمک کنید تا این مهارت‌ها را در خودشان تقویت کنند.

به طور مثال، شما باید اعضای تیمتان را در موقعیت‌های بحرانی به مسیری درست هدایت کنید و راه حل‌های مناسبی برای مدیریت موقعیت‌های استرس‌زا به ایشان ارائه کنید. بدین‌ترتیب و به مرور زمان این توانایی در همه افراد تیم تقویت شده و به یک مهارت تبدیل خواهد شد.

ارائه و دریافت بازخورد 

ارائه و دریافت بازخوردهای سازنده اگرچه ممکن است تا حدودی دشوار باشد، اما بخش مهمی از هر محیط کاری پویا و در حال رشد است. جدای از اشاره صرف به حوزه‌هایی که نیاز به بهبود دارند، بازخوردهای سازنده راهکارهایی برای بهبود عملکرد کارکنان و بحث در خصوص گام‌های عملی موثر به منظور دستیابی به این تغییرات فراهم می‌آورند.

در نظر داشته باشید بازخورد باید ترکیبی از فاکتورهای مثبت و سازنده باشد و به طور منظم(هر چند وقت یکبار) ارائه شود. علاوه‌براین، کارکنان خود را تشویق کنید تا در مورد نحوه عملکرد شما در حوزه مدیریت بازخوردهای صادقانه‌ای ارائه دهند.

هوش هیجانی 

هوش هیجانی(EQ) به توانایی شما در ارتباط و درک کارکنان تیم کاری شما اشاره دارد. با درک نیازهای شخصی و حرفه‌ای کارکنان خود، می‌توانید به طور موثرتری از آنها حمایت کنید و با استفاده از روش‌های مناسب‌ در آنها ایجاد انگیزه کنید.

اصلاح و بهبود

تیم کاری متشکل از افراد مختلف با تجربیات و سوابق متنوع، دیدگاه‌های جدید و سازنده‌ای را در محیط کار به وجود می‌آورد. در واقع این دیدگاه‌های منحصر بفرد منجر به ابداع و نوآوری خواهد شد. بنابراین ترویج اقدامات اصلاحی در محیط کار به منظور بهبود شرایط اهمیت بسیاری خواهد داشت.

مهارت های بین فردی

مهارت های بین فردی به شما این امکان را می‌دهد که انواع موقعیت‌ها را مدیریت و با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید. ازآنجاییکه ارتباط موثر با کارکنان یکی از جنبه‌های مهم مدیریت کارآمد می‌باشد، بسیار مهم است که مهارت‌های مربوطه را در خودتان و دیگر افراد شرکت تقویت کنید.

انگیزه 

یک مدیر خوب باید بتواند در جهت نیل به اهداف سازمانی، در کارکنان خود ایجاد انگیزه کند. استراتژی‌های متعددی به همین منظور وجود دارد، با این وجود بهتر است از روش‌هایی استفاده کنید که با فرهنگ و شخصیت اعضای تیم کاری هماهنگی کامل داشته باشد.

ویژگی‌های مدیران کارآمد 

ویژگی‌های مدیران کارآمد

مدیران در ایجاد یک محیط کاری مثبت و سازنده نقش اساسی دارند. بدون آنها، غیرممکن است که کارمندان خود را در یک راستا نگه دارید. در ادامه مطلب برخی از ویژگی‌های مدیران کارآمد مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

مهارت‌های رهبری 

مدیران کارآمد با بکارگیری مهارت‌های رهبری کارمندان را به شیوه‌ای درست هدایت می‌کنند. درواقع آنها با ابعاد مختلف رهبری موثر آشنایی داشته و با بکارگیری اقدامات لازم در میزان بهره‌وری، ارتباط بین افراد تیم و پیشبرد اهداف نقش اساسی خواهند داشت.

مدیریت آردین شیمی مهم‌ترین رکن در اجرای برنامه‌ها و دستیابی به اهداف بلند مدت شرکت می‌باشد. کادر مدیریتی آرکم در راستای چشم‌انداز مجموعه و با تمرکز بر استراتژی‌های عملیاتی تعریف‌شده، به طور مداوم پیشرفت کادر اجرایی را رصد کرده و اقدامات اصلاحی لازم را بکار می‌گیرد.

تجربه حرفه‌ای

درصورتیکه مدیر مجموعه تجربه کافی در مدیریت و هدایت یک تیم نداشته باشد، به سختی می‌تواند از پس امور مربوط به مدیریت شرکت برآید. یک مدیر خوب با داشتن تجربه کافی در مقابله با موقعیت‌های بحرانی راهکارهای مناسب را به کار خواهد گرفت.

ارتباط خوب با کارکنان

ارتباط موثر با کارکنان یکی از ارکان اصلی است که همه مدیران باید در نظر داشته باشند. این امر نه تنها در امور مربط به مسئولیت‌ها، بلکه به معنای گوش دادن به صحبت های تیم و  همکاری با آنها برای ایجاد نتایج مثبت در کار می‌باشد. یک مدیر موفق با برگزاری جلسات هفتگی با کارمندان و ارزیابی پیشرفت پروژه‌های مختلف، سهم زیادی در پیشرفت و رشد یک مجموعه خواهد داشت.

مدیریت برند آرکم همواره بازخوردها، ایده‌ها، انتقادات و نظرات کارمندان خود را در اولویت قرار می‌دهد و با بکارگیری اقدامات اصلاحی مناسب سعی در بهبود عملکرد شرکت دارد.

دانش کافی 

یکی دیگر از ویژگی‌های مدیران کارآمد داشتن دانش کافی است. یک مدیر موفق لازم است در خصوص تمامی حوزه‌های کاری و مدیریتی دانش کافی داشته باشد تا با استفاده از آن بتواند در خصوص مسائل مختلف اظهارنظر کرده و راهکار درست را انتخاب کند.

سازماندهی 

قبل از هرکاری شما به عنوان مدیر مجموعه باید در محیط کاری سازماندهی‌های لازم را انجام دهید. با سازماندهی افراد در موقعیت‌های مناسب، به مرور زمان کارها روی روال می‌افتند و میزان بازدهی افزایش خواهد یافت.

مدیریت زمان 

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مدیریت زمان می‌باشد. مدیریت زمان به منظور اولویت‌بندی روزهای کاری، اطمینان از داشتن زمان برای برقراری ارتباط با کارکنان و دستیابی به اهداف در طول هفته مهم است.

اعتماد به نفس

مدیران کارآمد به توانایی‌ها، تجربه و مهارت‌های تصمیم گیری خود اطمینان دارند. اعتماد به نفس یک مدیر لایق به اعضای تیم قدرت می‌دهد تا بهترین باشند.

احترام به همکاران 

ایجاد یک محیط کاری سالم و محترمانه برای تیم شما به عنوان یک رهبر بسیار مهم است. درصورتیکه به کارمندان خود احترام نگذارید، قطعاً در محیط کار تنش ایجاد می‌شود.  

 

مزایای به‌کارگیری مدیریت کارآمد  

مزایای به‌کارگیری مدیریت کارآمد

مدیریت خوب در یک سازمان تضمین می کند که فرایندهای بکارگرفته شده بهترین فرآیندها برای عملکرد موثر هستند. مدیریت مؤثر همچنین بر جنبه انسانی یک کسب و کار تمرکز می کند و اطمینان می‌دهد که افراد و فرآیندها در هماهنگی کار می‌کنند. برنامه‌های مدیریتی به مدیر این امکان را می دهند که تمام جنبه های یک کسب و کار را در نظر بگیرد و نشان دهد که چگونه می تواند یک کسب و کار را در همه سطوح بهبود بخشد. در ادامه مطلب برخی از مزایای به‌کارگیری مدیریت کارآمد به اختصار آورده شده‌اند:

بهره‌وری بیشتر 

افزایش بهره‌وری به این معنی است که می توان کار بیشتری را در ساعات کاری انجام داد و بدین‌ترتیب سود بیشتری حاصل خواهد شد. مدیریت موثر با بکارگیری اقدامات لازم و ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم کاری منجر به بهبود شرایط و پیشبرد اهداف خواهد شد.

حذف فرهنگ سیلوی سازمانی 

در ساختار سازمانی، بخش‌های مختلف بر اساس عملکرد یا ماموریت از هم جدا می شوند(واحد فروش، واحد IT و …). اگرچه واحدهای مستقل جدا از هم کار می‌کنند، اما باید در پیشبرد اهداف سازمانی و حفظ جایگاه سازمان متحد و هم‌سو باشند. در بسیاری از مواقع این واحدها با یکدیگر همکاری لازم را نداشته و همین امر موجب کاهش کارایی در عملیات شرکت، کاهش اعتماد، و کاهش روحیه تیم خواهد شد.

مدیران موفق با درک این موضوع اقدامات لازم را به منظور از بین بردن این فرهنگ بکار خواهند گرفت تا محیطی پویا و تیمی  قوی و متحد ایجاد کنند. درواقع ایشان راه‌هایی را برای حل چالش‌های رایج و یا تکمیل نقاط قوت در نظر خواهند گرفت.

بهبود تعاملات و همکاری تیمی

مدیران موفق اهمیت و ارزش تعاملات و همکاری تیمی را عمیقا درک می‌کنند. مدیریت فقط این نیست که شخص به عنوان رئیس یک تیم عمل کند و به تنهایی رهبری کند، بلکه در مورد انجام هر کاری است که برای افراد تیم برای رسیدن به هدف لازم است. یک تیم منسجم برای رسیدن به نتیجه مطلوب به رهبری قوی و توانا نیاز دارد. به کمک یک مدیر توانمند همکاری تیمی و تعاملات بهبود خواهد یافت که این امر هم تاثیر خوبی در پیشبرد اهداف خواهد داشت.

کاهش هزینه و اتلاف وقت 

مدیریت درست منجر به بهبود کارایی نیروی کار می شود. بدین‌ترتیب از استفاده ناکارآمد از زمان، حوادث در محل کار، هزینه های بیش از حد تعمیر و نگهداری و … جلوگیری می‌شود.

 

 

 

پرسش‌های متداول 

کارایی مدیریت را چطور ارزیابی کنیم؟

به منظور ارزیابی عملکرد مدیر می توانید از کارمندان نظرسنجی کنید. بدین‌ترتیب می‌توانید نظرات آنها را در خصوص جنبه‌های مختلف مدیریت بدانید و عملکرد مدیر را ارزیابی کنید. شما همچنین می‌توانید عملکرد تیم آنها را مشاهده کنید و نرخ گردش مالی را ارزیابی کنید. تمامی این موارد در ارزیابی عملکرد یک مدیر تاثیر خواهند داشت.

کارکنان از یک مدیر موفق چه انتظاراتی دارند؟ 

کارکنان مایلند که با آنها محترمانه رفتار شود. این بدان معناست که رهبر آنها باید با آنها صادق و منصف باشد. به رسمیت شناختن کار سخت کارکنان نیز به آنها کمک می کند تا در شرکت احساس قدردانی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *