انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

بازاریابی اینترنتی(آنلاین) چیست؟ انواع بازاریابی آنلاین کدامند؟

بازاریابی آنلاین که با عنوان بازاریابی دیجیتال و یا بازاریابی اینترنتی نیز شناخته می‌شود، نوعی بازاریابی است که از اینترنت برای ارتباط با مشتریان بالقوه استفاده می‌کند. کانال‌های بازاریابی سنتی شامل بیلبوردها، تبلیغات در روزنامه و تلویزیون می‌باشد. این در حالیست که بازاریابی آنلاین از رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، ایمیل‌ها و … برای ارتباط با مخاطب استفاده می‌کند. روش‌ها، استراتژی‌ها و کانال‌هایی که در بازاریابی آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند متنوع هستند، اما همه آنها از اینترنت برای اتصال به مخاطبان بیشتر استفاده می‌کنند. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص بازاریابی آنلاین، مزایای بازاریابی آنلاین و انواع آن آورده شده است.

 

 

بازاریابی آنلاین چیست؟


بازاریابی آنلاین چیست؟

اصطلاح بازاریابی آنلاین بر تمام شیوه‌های بازاریابی که به صورت آنلاین(با استفاده از اینترنت) انجام می‌شوند، اشاره دارد. در بازاریابی آنلاین پیامی در مورد برند، محصولات یا خدمات شما از طریق کانال‌های آنلاین با مخاطبین به اشتراک گذاشته می‌شود.

در مقابل بازاریابی آنلاین، مفهوم بازاریابی آفلاین(سنتی) وجود دارد. در بازاریابی آفلاین تبلیغات در روزنامه‌ها، مجلات، تلویزیون، رادیو، بیلبوردهای کنار جاده و … منتشر می‌گردد. بازاریابی آنلاین شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بازاریابی محتوا و سئو
  • پرداخت به ازای کلیک (PPC)
  • تبلیغات(تبلیغات متنی، تصویری، ویدیویی و …)
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

علاوه بر این موارد، بازاریابی آنلاین شامل هرگونه بازاریابی است که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی مانند پادکست، بیلبوردهای الکترونیکی، پیامک‌های تبلیغاتی و … به دست مشتریان می‌رسد.

 

مزایای بازاریابی آنلاین


مزایای زیادی برای بازاریابی آنلاین وجود دارد، که عمدتا از رسانه‌های دیجیتال برای جذب و تبدیل بازدیدکنندگان مجازی به مشتریان واقعی استفاده می‌کند. برخی از مزایای بازاریابی آنلاین عبارتند از:

  • مقرون‌به صرفه بودن: ارسال پیام‌های دیجیتال ارزان‌تر و کارآمدتر می‌باشد.
  • سرعت بالا: در بازاریابی آنلاین سرعت ارتباط گرفتن با مشتری بیشتر می‌باشد.
  • قابلیت ردیابی: به راحتی می‌توان فهمید که آیا مخاطبان شما در حال کلیک کردن، باز کردن ایمیل‌ها، اشتراک‌گذاری و … هستند یا خیر.
  • ارتباط هدفمند: بازاریابی آنلاین به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا مخاطبان خاصی را هدف قرار دهند و با آنها در ارتباط باشند.
  • جذابیت بالا: بسیاری از محتواهای تولید شده برای مشتریان و مخاطبان جذاب و مفید می‌باشد.

آردین شیمی با تجربه‌ای چندین‌ساله در حوزه بازاریابی و فروش انواع محصولات شیمیایی، همواره نگاهی تخصصی به مساله بازاریابی اینترنتی داشته است. واحد بازاریابی آنلاین در مجموعه آرکم با بکارگیری مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی همچون وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و … ارتباطی جامع و دوطرفه با مشتریان برقرار کرده و برنامه‌های مربوطه را به کمک مشاوران کارآزموده عملیاتی می‌کند.

 

انواع بازاریابی آنلاین


بازاریابی آنلاین پیام برند را به مخاطب می‌رساند و فرصتی را برای برندها فراهم می‌آورد تا از طریق پلتفرم‌های مختلف با مشتریان خود در ارتباط باشند. علاوه‌براین، داده‌های جمع‌آوری‌شده از تجزیه و تحلیل‌های بازاریابی می‌تواند به بازاریابان کمک کند تا نتایج را تجزیه و تحلیل کنند و در صورت نیاز اقدامات اصلاحی لازم را نیز به کار گیرند. بازاریابی آنلاین انواع مختلفی دارد. در ادامه مطلب برخی از انواع آن آورده شده‌اند:

موتور جستجو

یکی از روش‌های بازاریابی آنلاین، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) می‌باشد. سئو فرآیند تنظیم دقیق محتوا در وب‌سایت و همچنین موارد مربوط به بک‌اند وب‌سایت می‌باشد، به طوری که وقتی مشتریان بالقوه شما عبارتی را جستجو می‌کنند که با پیشنهادات محصول شما مطابقت دارد، سایت در لیست نتایج موتور جستجو رتبه بالاتری کسب کند. بهینه‌سازی وب‌سایت برای عملکرد بهتر در نتایج جستجو، اقدامی لازم است که وب‌سایت به واسطه آن می‌تواند ترافیک ارگانیک داشته باشد.

تبلیغات آنلاین

بازاریابی آنلاین از پلتفرم‌های دیجیتال برای تبلیغ برندها، محصولات و خدمات به مشتریان بالقوه استفاده می‌کند. یکی از انواع تبلیغات آنلاین، استفاده از بنرهای تبلیغاتی تعبیه‌شده در صفحات وب می‌باشد. بسته به نوع محصول و خدماتی که دارید، می‌توانید برای مناسب‌ترین نوع تبلیغات آنلاین اقدام کنید.

پست الکترونیک

شما همچنین می‌توانید از ایمیل برای ارسال خبرنامه و … استفاده کنید. با استفاده از ایمیل می‌توان مخاطبان را از اخبار شرکت، رویدادهای آینده و … مطلع و بدین‌ترتیب ارتباط با مشتری را تقویت کرد. چنانچه یک لیست ایمیل از مخاطبانی دارید که به محصولات و خدمات شما علاقمندند، بازاریابی ایمیلی یک راه بسیار موثر برای دسترسی به آنهاست. پیام شما به آنها ایمیل می‌شود و آنها احتمالا آن را می‌بینند.

رسانه های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک، لینکدین و اینستاگرام همگی فرصت‌هایی برای بازاریابی آنلاین هستند. این پلتفرم‌ها بهترین عملکرد را دارند، چرا که براحتی با مخاطبان خود در ارتباط خواهید بود و از طرفی دیگر بازخوردها را نیز می‌توانید براحتی دریافت کنید و ببینید چه عملکردی داشته‌اید.

وبلاگ

وبلاگ راه دیگری برای ارتباط با مشتری و آگاه نگه داشتن آنها در مورد محصولات و خدمات شماست. هرچه بتوانید اطلاعات ارزشمند و تخصصی را در وبلاگ خود با مشتریان به اشتراک بگذارید، می‌توانید برند خود را به عنوان یک منبع قابل اعتماد به ایشان معرفی کنید. بدین‌ترتیب، به مرور زمان ایشان مایل می‌شوند از پیشنهادات شما هم استفاده کنند.

 

 

بازاریابی آنلاین چه تفاوتی با بازاریابی آفلاین یا سنتی دارد؟


بازاریابی آنلاین با بازاریابی آفلاین یا سنتی تفاوت‌های بسیاری دارد. در بازاریابی آفلاین از رسانه‌هایی مانند بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی استفاده می‌شود. این در حالیست که در بازاریابی آنلاین از اینترنت برای ارتباط با مخاطب استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید، با توجه به اینکه مخاطبان بازاریابی آفلاین با بازاریابی آنلاین متفاوت هستند، تغییر مخاطبان نیز ممکن است تا حدودی دشوار باشد. برای مخاطب قرار دادن مشتریان سنتی، باید از پلتفرم‌های جایگزین مانند وب‌سایت و … استفاده شود.

 

 

پرسش‌های متداول


بازاریابی ایمیلی چیست؟

در بازاریابی ایمیلی از ایمیل برای ارتباط با مخاطب استفاده می‌شود. به طور مثال می‌توانید در ازای ثبت نام، یک کتاب الکترونیکی رایگان هدیه دهید. پس از ثبت نام، می‌توانید افرادی که ثبت نام کرده‌اند را در لیست ایمیل خودکار (پاسخگوی خودکار) قرار دهید. شما یک بار این ایمیل ها را به درستی تنظیم می‌کنید و سپس هر مشترک جدید ایمیل های خودکار را دریافت می‌کند.

هزینه بازاریابی آنلاین چقدر است؟

به طور کلی هرچه رقابت(آنلاین) بیشتری داشته باشید، هزینه بازاریابی آنلاین بیشتر خواهد بود. نکته مهم در مورد بازاریابی آنلاین این است که شما می‌توانید با در نظر گرفتن یک مبلغ برای بازاریابی، به نتایج عالی برسید و تا سالهای سال از مزایای آن بهره‌مند باشید. هزینه بازاریابی آنلاین بسته به حوزه فعالیت، محصول مورد نظر و رقابت آنلاین متفاوت می‌باشد.

0 0 رای ها
Article Rating

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها