بازاریابی صادراتی به مجموعهای از اقدامات از جمله تحقیقات بازار، برنامهریزی برای ورود به بازارهای خارجی و جذب مخاطبان هدف اشاره دارد. متخصصان این حوزه با بکارگیری ابزارهای لازم و داشتن تجربه در این حوزه میتوانند به شما در خصوص انتخاب بهترین بازار صادراتی، بهترین محصولات صادراتی و نحوه ورود به بازارهای خارجی کمک کنند. در نظر داشته باشید که مارکتینگ محصولات صادراتی با مارکتینگ محصولات بازارهای داخلی کاملا متفاوت میباشد. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص بازاریابی صادراتی و استراتژیهای لازم به منظور فروش محصولات صادراتی در بازارهای خارجی آورده شده است.
بازاریابی صادراتی چیست؟
بازاریابی صادراتی به فرایند بازاریابی برای صادرات محصولات در بازارهای خارجی اشاره دارد. بازاریابی صادراتی مستلزم تجزیه و تحلیل فرصتها و تهدیدهای بازارهای خارجی، انتخاب بازارهای هدف، بهینهسازی محصولات برای بازار خارجی مورد نظر و انتخاب استراتژی مناسب برای ورود به بازارهای بینالمللی است.
عوامل موثر بر بازاریابی محصولات شیمیایی در بازارهای خارجی کدامند؟
برخی از عواملی که مستقیما بر تصمیمات بازاریابی شما تاثیر میگذارند عبارتند از شرایط فرهنگی، شرایط اقتصادی، شرایط سیاسی و تکنولوژی در بازار هدف. با در نظر گرفتن این عوامل میتوانید یک برنامه مارکتینگ جامع برای صادرات محصولات شیمیایی خود داشته باشید.
به هنگام تهیه برنامه مارکتینگ برای صادرات محصولات شیمیایی باید مواردی همچون شرایط آبوهوایی را در نظر بگیرید. به طور مثال، شرایط آبوهوایی بازار هدف چگونه بر تصمیمات مربوط به بستهبندی و نحوه حمل و نقل محصولات تاثیر میگذارد؟ یکی دیگر از مواردی که باید در نظر داشته باشید، شرایط فرهنگی است. شرایط فرهنگی بازار هدف به عواملی مانند زبان، آداب و رسوم و سنتهای فرهنگی بازار خارجی اشاره دارد. به هنگام تهیه برنامه مارکتینگ باید تعیین کنید که چگونه تاثیرات فرهنگی و اجتماعی ممکن است به طور مثبت یا منفی بر تلاشهای بازاریابی شما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، برند شما چگونه با تاثیرات فرهنگی بازارهای هدف مورد نظر ارتباط برقرار میکند؟ و چه انطباقهایی لازم است تا اطمینان حاصل شود که مخاطبان به محصول من دید مثبتی دارند؟
شرایط اقتصادی یکی دیگر از فاکتورهایی است که به هنگام تهیه برنامه مارکتینگ باید در نظر داشته باشید. شرایط اقتصادی به عواملی مانند سطح اشتغال، چشمانداز کلی اقتصادی بازار خارجی، میزان درآمد افراد و مواردی اینچنینی اشاره دارد. سعی کنید تعیین کنید که چگونه فضای اقتصادی بازار هدف بر بازاریابی و فروش بینالمللی کوتاهمدت و بلند مدت شما تاثیر خواهد داشت. به طور مثال با توجه به چشمانداز اقتصادی بازار خارجی، چشمانداز بلند مدت رشد بازار محصولات شیمیایی به چه صورت خواهد بود؟
مقررات و فضای سیاسی بازار هدف هم بر برنامه مارکتینگ صادرات محصولات شیمیایی شما تاثیر خواهد داشت. هنگام ارزیابی شرایط سیاسی بازارهای هدف باید ثبات و الزامات نظارتی کشور هدف را در نظر داشته باشید. به طور مثال، آیا محصولات شما از قوانین و مقررات کشور مورد نظر تبعیت میکنند؟ و آیا فضای سیاسی بازار خارجی مورد نظر ریسک قابل قبولی دارد؟
شرایط تکنولوژیکی بازار هدف به سطح کاربرد تکنولوژی در بازار هدف اشاره دارد که زیربنای برنامه شما خواهد بود. فناوری عمیقا بر عادات مصرفکننده، انتظارات مصرفکننده و مکانیسمهایی که کسبوکارها برای توزیع محصولات به کار میگیرند، تاثیر میگذارد. هنگام ارزیابی محیط تکنولوژیکی بازار خارجی مورد نظر باید به این سوالات پاسخ دهید:
- چگونه فناوری بر فرایند خرید در کشور مورد نظر تاثیر میگذارد؟
- چه الزامات فناوری غیرقابل مذاکرهای برای رقابت در بازارهای خارجی وجود دارد؟
چگونه یک برنامه برای بازاریابی محصولات صادراتی داشته باشیم؟
صادرکنندگان میتوانند مراحل زیر را برای تهیه یک برنامه بازاریابی مناسب دنبال کنند.
مرحله 1: شناسایی بازار هدف
اولین گام شناسایی بازارهای هدف میباشد. به همین منظور باید تحقیقاتی را در خصوص جمعیتشناسی، عرضه و تقاضا و موقعیت جغرافیایی در کشور خارجی انجام دهید. همچنین الزامات مربوط به مقررات صادرات به کشور مقصد را هم باید بررسی کنید.
مرحله 2: انجام تحقیقات بازار
بعد از اینکه بازار هدف را شناسایی کردید، باید تحقیقات بازار کاملی انجام دهید تا در مورد نیازها، الگوهای خرید و رفتار مخاطبان هدف اطلاعات بیشتری کسب کنید.
مرحله 3: تجزیه و تحلیل رقبا
در مرحله بعدی باید در مورد نقاط ضعف و قوت رقبای خود بیشتر بدانید تا مزیت رقابتی خود را مشخص کنید. از این اطلاعات میتوانید برای تعیین بهترین استراتژی، به منظور ارائه محصولاتتان به بازار استفاده کنید.
مرحله 4: استراتژی مارکتینگ
به منظور تهیه یک استراتژی مارکتینگ جامع باید بازار هدف، اهداف تجاری، بودجه و جدول زمانی را در نظر بگیرید. محصولات، قیمتگذاری، استراتژی تبلیغاتی و کانالهای توزیع محصولات ستونهای اصلی برنامه شما را تشکیل میدهند.
مرحله 5: تعیین بودجه
در این بخش باید با توجه به سطح تجربه کارکنان فعلی و تیم مدیریتی بودجه مورد نیاز را مشخص کنید و هر گونه بودجه اضافی که ممکن است برای اجرای طرح مارکتینگ مورد نیاز باشد را به تفصیل شرح دهید.
مرحله 6: اجرای طرح مارکتینگ
به منظور اجرای برنامه مارکتینگ، باید اهداف و جدول زمانی را واقعبینانه تهیه و تعیین کنید. به یاد داشته باشید که برنامه مارکتینگ شما باید انعطافپذیر باشد و طوری طرحریزی گردد که از فرصتهای رشد استفاده کنید.
مرحله 7: ارزیابی برنامه مارکتینگ
همانطور که تجارت صادراتی شما رشد میکند و تکامل مییابد، برنامه مارکتینگ هم باید به صورت دورهای ارزیابی شود و در صورت لزوم تغییرات و اصلاحات مورد نیاز در آن اعمال گردد.
چگونه به شرکت بازرگانی صادرات محور تبدیل شویم؟
دنیای واردات و صادرات یک سیستم پیچیده است که نیازهای اقتصادی را متعادل میکند. تولیدکنندگانی که ظرفیت صادرات را در خود میبینند، میتوانند با برنامهریزی درست و تولید محصولات باکیفیت به بازارهای جهانی ورود کنند و محصولاتشان را بفروشند. البته باید در نظر داشته باشید که بازاریابی صادراتی با بازاریابی محصولات در بازارهای داخلی کاملا متفاوت است.
برای اینکه به یک شرکت بازرگانی صادرات محور تبدیل شوید، باید همه جوانب را در نظر بگیرید و سنجیده عمل کنید. صادرکنندگان محصولات شیمیایی برای صادرات محصولاتشان به نقاط مختلف دنیا باید فاکتورهای زیر را در نظر داشته باشند.
- بازارهای هدف کدامند؟
- نیازهای بازارهای هدف کدامند و کدام محصولات شما میتواند این نیازها را برآورده کند؟
- برای بازاریابی صادراتی محصولاتتان چه برنامهای دارید؟
- استراتژی شما برای ورود به بازارهای بینالمللی چیست؟
- بودجه مورد نیاز برای ورود به بازارهای بینالمللی چقدر است؟
- برنامه شما برای لجستیک و حملونقل بینالمللی محصولات شیمیایی چیست؟
با در نظر گرفتن این موارد و همچنین کمک گرفتن از مشاوران متخصص در این حوزه میتوانید به یک شرکت بازرگانی صادرات محور تبدیل شوید. شرکت تولیدی بازرگانی آردین شیمی با بیش از 15 سال تجربه، یکی از معتبرترین صادرکنندگان محصولات شیمیایی به نقاط مختلف دنیاست. آرکم این آمادگی را دارد که به شما در حوزه صادرات محصولات و ورود به بازارهای بینالمللی کمک کند. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر با همکاران ما در مجموعه آرکم در ارتباط باشید.
پرسشهای متداول
بازاریابی صادراتی چیست؟
بازاریابی صادراتی به مجموعهای از اقدامات از جمله تحقیقات بازار، برنامهریزی برای ورود به بازارهای خارجی و جذب مخاطبان هدف اشاره دارد. این فرایند مستلزم تجزیه و تحلیل فرصتها و تهدیدهای بازارهای خارجی، انتخاب بازارهای هدف، بهینهسازی محصولات برای بازار خارجی مورد نظر و انتخاب استراتژی مناسب برای ورود به بازارهای بینالمللی است.
بهترین استراتژی برای ورود به بازارهای بینالمللی چیست؟
قیمتگذاری رقابتی، بازاریابی آنلاین و بازاریابی سنتی برخی از مهمترین استراتژیها به منظور ورود به بازارهای بینالمللی هستند. بسته به نوع محصولات و شرایطی که دارید، میتوانید برای انتخاب بهترین استراتژی بازاریابی صادراتی اقدام کنید.