انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

چالش‌های کسب و کارهای تولیدی در ایران

تولید یکی از اجزای حیاتی اقتصاد جهانی است که اهمیت زیادی برای دولت‌ها دارد. شرکت‌ها به منظور غلبه بر چالش‌های کسب و کارهای تولیدی در ایران، می‌توانند با در نظر گرفتن چشم انداز مناسب، کاهش هزینه‌ها و تضمین کیفیت این مشکل را تا حدودی برطرف کنند. در نظر داشته باشید توجه به بازارهای نوظهور و تقاضای مشتریان جدید هم تاثیر زیادی در حل این چالش‌ها خواهد داشت. در این مقاله به مهم‌ترین چالش‌های کسب و کارهای تولیدی در ایران می‌پردازیم.

چالش‌های کسب و کارهای تولیدی در ایران


چالش‌های پیش روی کسب و کارهای تولیدی در ایران

مهم‌ترین چالش‌های کسب و کارهای تولیدی در ایران، کمبود نیروی کار متخصص، اختلالات زنجیره تامین، هزینه‌های عملیاتی، تورم و تحریم‌های موجود است.

 کمبود نیروی کار متخصص

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که صنایع تولیدی با آن مواجه هستند، کمبود نیروی کار ماهر است. صنایع تولیدی مختلف با چالش یافتن افراد مناسب برای شغل مناسب مواجه هستند. در حال حاضر، بخش بزرگی از نیروی کار در ایران تا پایان سال 1410 با بازنشستگی مواجه خواهند بود. این در حالیست که نیروی کار متخصص برای جایگزینی این افراد تربیت نشده است.

کسب و کارها می‌توانند کمبود نیروی کار ماهر را از طریق اقدامات مختلف مانند افزایش دستمزد و همچنین آموزش به نیروهای کار جوان، تا حدودی برطرف کنند. علاوه‌براین، صنایع تولیدی می‌توانند با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنند و بدین‌ترتیب نیروهای مورد نیاز را جذب نمایند.

مدیریت ضعیف موجودی و اختلال در زنجیره تامین

زنجیره تامین نقشی اساسی در صنایع تولیدی ایفا می‌کند و اختلالات زنجیره تامین و مدیریت ضعیف موجودی برخی از مشکلاتی هستند که صنعت تولید با آن مواجه است. به عنوان یک تولیدکننده باید از مدیریت موجودی اطمینان حاصل کنید. علاوه‌براین، مدیریت تولید و موجودی نیاز به ردیابی کالاها در زمان واقعی دارد. همه این موارد منجر به اختلال در زنجیره تامین خواهد شد.

استخدام کارگران در بخش انبارداری، توزیع، تدارکات و … در برطرف کردن این چالش نقش خواهد داشت. با نظارت بر زنجیره تامین و بکارگیری راهکارهای لازم برای برطرف کردن نیازهای مشتریان می‌توان این مشکل را تا حدودی برطرف کرد. مدیریت درست موجودی و در نظر گرفتن موانع احتمالی در زنجیره تامین نیز می‌تواند این مشکل را تا حدودی برطرف کند.

اتوماسیون

انتخاب سیستم‌های مناسب به منظور بهبود کارایی عملیاتی یک وظیفه بوده و مستلزم سرمایه‌گذاری در فناوری و منابع انسانی است. سرمایه‌گذاری در اتوماسیون مستلزم هزینه‌های قابل توجهی است. علاوه‌براین، عدم آگاهی و اتکا به سیستم‌های قدیمی، موانعی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند تا از تولیدکنندگانی که فعالانه از آخرین فناوری‌ها استفاده می‌کنند، عقب بمانند.

در نظر داشته باشید، مزایای اتوماسیون در تولید بسیار بیشتر از هزینه‌های اولیه است. پتانسیل زیادی در استفاده از فناوری‌های جدید برای حل مشکلات صنایع تولیدی وجود دارد. شرکت‌های تولیدی می‌توانند با بکارگیری اتوماسیون، داده‌های مورد نیاز را به موقع دریافت کنند و بدین‌ترتیب از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری نمایند.

تورم

یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های کسب و کارهای تولیدی در ایران تورم است. اخیرا قیمت‌ مواد اولیه و … در طول یک سال چندین بار افزایش می‌یابد و همین امر به ضرر تولیدکنندگان خواهد بود. انتظار می‌رود تورم در سال‌های آینده با همین روند وجود داشته باشد. بکارگیری سیاست‌های درست در حوزه تولید و کمک به صنایع تولیدی می‌تواند این چالش را تا حدودی برطرف کند.

هزینه‌های جاری و عملیاتی

قیمت تمام شده کالاها و خدمات به دلیل افزایش هزینه مواد اولیه و اختلال در زنجیره تامین، افزایش زیادی داشته است. علاوه‌براین، هزینه انرژی و هزینه نیروی کار را هم باید در نظر داشته باشید. بدین‌ترتیب حاشیه سود برای تولیدکنندگان کاهش خواهد یافت و بعضا متضرر خواهند شد. به منظور مقابله با تورم باید قیمت‌ها را افزایش دهید، البته باید در نظر داشته باشید که قیمت‌ها باید رقابتی و معقول باقی بمانند. راهکار دوم کاهش هزینه‌هاست. تولیدکنندگان می‌توانند با کاهش هزینه‌ها این مشکل را تا حدودی برطرف کنند.

راهکارهای مناسب به منظور تشویق کارکنان و ارتقای نیروی کار به نیروی کار متخصص چیست؟


راهکارهای مناسب به منظور تشویق کارکنان و ارتقای نیروی کار به نیروی کار متخصص چیست؟

شرکت‌ها اغلب برای یافتن متخصصان در حوزه مهندسی مکانیک، جوشکاری و مهندسی برق با مشکل مواجهند. پس از کووید 19، اقتصاد ایران هم در حال بهبود است و تولیدکنندگان می‌خواهند برای توسعه کار خود اقدام کنند. تولیدکنندگان می‌توانند با بکارگیری اقدامات زیر نیروهای ارزشمند خود را حفظ کنند و همچنین برای ارتقای نیروی کار به نیروی کار متخصص اقدام نمایند.

  1. آموزش و رشد حرفه‌ای: یکی از دغدغه‌های جناب آقای دکتر جواد حصاری، مدیرعامل شرکت آردین شیمی، آموزش و ارتقای مهارت‌های کلیه پرسنل و اعضای شرکت می‌باشد. ارائه برنامه‌های آموزشی و امکانات مناسب برای توسعه مهارت‌های کارکنان یک روش موفق برای ارتقای نیروی کار به نیروی کار متخصص می‌باشد.
  2. انجام کار تیمی و همکاری: کار تیمی و ارتقای نیروی کار به نیروی کار متخصص دو عنصر اساسی برای رشد و پیشرفت یک سازمان به شمار می‌آیند. فرهنگ سازمانی شرکت آردین شیمی مبتنی بر همکاری و اشتراک‌گذاری دانش، تجربیات و ایده‌های پرسنل با یکدیگر می‌باشد. مدیریت شرکت آردین شیمی از روش‌هایی مانند ترغیب به همکاری در پروژه‌های گروهی، برگزاری جلسات تیمی و ایجاد فرصت‌هایی برای ارتباط مستقیم بین اعضای تیم و تمرکز بر دستاوردهای تیمی به منظور ایجاد ارتباط دوستانه بین اعضای تیم و افزایش میزان همکاری و تعامل بین پرسنل استفاده می‌کند.
  3. پاداش و ترفیع: شناسایی و تقدیر از تلاش‌ها و دستاوردهای کارکنان می‌تواند آنها را ترغیب به بهترین و باانگیزه‌ترین نیروی کار در جهت تخصص و پیشرفت کند. ایجاد محیط کاری مثبت و دوستانه با امکانات مورد نیاز و حقوق و مزایای رضایت‌بخش می‌تواند کارکنان را به تلاش بیشتر و تحصیل مهارت‌های جدیدتر ترغیب کند.
  4. تشویق به نظر دادن و شنیدن: فرهنگ سازمانی آردین شیمی مبتنی بر تشویق کارکنان به اظهارنظر، پذیرش بازخورد و ارائه فرصت برای مشارکت کارکنان در تصمیمات سازمانی می‌باشد. ایجاد و پایبندی به ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی منحصربفرد که از احترام، اعتماد و همکاری میان اعضای تیم حمایت می‌کند، از مهمترین ابزارهای مدیریت شرکت آردین شیمی به منظور ایجاد فصایی باز برای بحث و تبادل نظر در جلسات تیمی غیررسمی و ایجاد حس تعهد و ارتباط مثبت با سازمان می‌باشد.

 پرسش‌های متداول


مهم‌ترین چالش‌های کسب و کارهای تولیدی در ایران کدامند؟

صنایع تولیدی در ایران با چالش‌های متعددی مواجه هستند. تورم، تحریم‌های موجود و … از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که بر ظرفیت تولید تاثیر می‌گذارند. به منظور مقابله با این چالش‌ها باید روی فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری کنید، نیروی کاری متخصص جذب کنید و هزینه‌ها را کاهش دهید. با برداشتن این گام‌ها، صنایع تولیدی می‌توانند به رقابت و پیشرفت در بازار جهانی ادامه دهند.

چگونه میتوان بر چالش‌های کسب و کارهای تولیدی در ایران غلبه کرد؟

جذب نیروی کاری متخصص، مدیریت درست موجودی و زنجیره تامین، کاهش هزینه‌ها و مهار تورم برخی از مهم‌ترین راهکارها به منظور غلبه بر چالش‌های کسب و کارهای تولیدی در ایران است.

راهکارهای مناسب به منظور تشویق کارکنان و داشتن نیروی کار متخصص چیست؟

تولیدکنندگان می‌توانند با بکارگیری اقدامات زیر نیروهای ارزشمند خود را حفظ کنند و همچنین برای ارتقای نیروی کار به نیروی کار متخصص اقدام نمایند.

  • ارائه فرصت‌های آموزشی
  • تشویق کار تیمی و همکاری
  • دریافت نظرات کارکنان
  • تشویق کارکنان و در نظر گرفتن مزایا برای ایشان
  • ایجاد محیط کاری مثبت و دوستانه

ارائه فرصت‌های آموزشی تشویق کار تیمی و همکاری دریافت نظرات کارکنان تشویق کارکنان و در نظر گرفتن مزایا برای ایشان ایجاد محیط کاری مثبت و دوستانه" } }] }

0 0 رای ها
----> 5 (بالاترین نمره)

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها