انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

صادرات و برندسازی

برندسازی نقش مهمی در صادرات کالا و خدمات ایفا می‌کند. بدون برندسازی موثر، بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند شهرتی کسب کنند و ارزش‌های منحصربفردشان را نمایان کنند. بنابراین شانسی برای یافتن فرصت‌های جدید نخواهند داشت و احتمالا مجبور خواهند بود کالا و خدماتشان را با قیمت پایین‌تری به فروش برسانند. بدین‌ترتیب توانایی آنها برای سرمایه‌گذاری، رشد و رقابت نیز کاهش خواهد یافت.

در این مقاله قصد داریم اهمیت داشتن یک برند بین‌المللی را برای رشد تجارت صادراتی در خارج از مرزهای یک کشور مورد بررسی قرار دهیم. به همین منظور، باید ابتدا با مفاهیم زیر آشنایی داشته باشید:

  • آگاهی از برند(Brand Awareness) و مفهوم آن
  • اهمیت آگاهی از برند در میان خریداران خارجی
  • ویژگی‌های یک برند بین‌المللی موفق
  • استراتژی‌های آگاهی از برند

نقش برندسازی در صادرات کالا و خدمات


نقش برندسازی در صادرات کالا و خدمات

بسیاری از شرکت‌ها به رشد اقتصادی بالاتر از طریق صادرات نگاه می‌کنند. با افزایش دسترسی به اینترنت، تقریبا موانع راهیابی به بازارهای بین‌المللی از بین رفته است و فرصت‌های نامحدودی برای رشد یک کسب‌وکار در سطح جهانی فراهم شده است. برندسازی یک استراتژی محوری به‌هنگام ورود به بازارهای جهانی است.

فقدان اطلاعات بازار، انتظارات مشتریان، رقابت بین‌المللی و عدم آگاهی کافی از روندها، برخی از مهم‌ترین چالش‌ها هستند که شرکت‌ها هنگام ورود به بازارهای جهانی با آن مواجه می‌شوند. بسیاری از صادرکنندگان تمایل دارند بر روی استراتژی‌های کوتاه مدت تمرکز کنند و بر فروش محصول متمرکز شوند. یک محصول تولید کنند، از مشتری سفارش بگیرند و آن را بفروشند. این در حالیست‌که در اقتصاد جهانی، این رویکرد جایی برای توسعه بلندمدت باقی نخواهد گذاشت. هدف هر صادرکننده باید حرکت از تامین نیازهای مشتریان به سمت توسعه بلند مدت و موفقیت‌های جهانی باشد.

یکی از عوامل مهم برای متمایز ساختن هر کسب‌وکار در مقیاس جهانی، برندینگ است. برندسازی درواقع عنصری اساسی است که به یک محصول معمولی ارزشی فزاینده می‌بخشد. برند چیزی ورای از ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی یک محصول می‌باشد. درواقع، برند رویکردی جامع از تمام وعده‌های عملی است که تولیدکننده به مشتری می‌دهد.

مزایای برندسازی در صادرات کالا و خدمات


امروزه برند مهم‌ترین سرمایه‌ای است که هر شرکتی می‌تواند داشته باشد. برخی از افراد برند را یک لوگو تلقی می‌کنند، این تصوری غلط است که در میان افراد رایج شده است. درواقع برند همه‌چیز را در بر می‌گیرد. سبک بسته‌بندی، صدای بکارگرفته‌شده و تعهد به مشتریان همه و همه مربوط به برند می‌باشند. به‌عبارتی دیگر، برند احساسی است که مردم نسبت به شما دارند. در ادامه مطلب، برخی از مزایای برندسازی در صادرات به‌اختصار آورده شده‌اند.

  • به‌واسطه برندسازی، مشتریان خارجی محصولات شما را می‌شناسند.
  • برندسازی لازمه کیفیت خوب و خدمات‌رسانی به مشتریان می‌باشد. برند شما این حس را به مشتری خارجی القا می‌کند که این محصول کیفیت خوبی دارد.
  • مشتریان خارجی حاضرند برای این محصولات پول بیشتری پرداخت کنند.
  • برندسازی به شرکت شما اعتبار بیشتری می‌بخشد.
  • مشتریان به یک نام تجاری معتبر اعتماد بیشتری دارند.
  • برندسازی موجب جذب استعدادها شده و جایگاه شرکت را تقویت می‌کند.
  • برندسازی، آگاهی از برند را افزایش می‌دهد.

آگاهی از برند چیست؟


آگاهی از برند چیست؟

شناختن برند از روی شاخص‌های بصری(لوگو، رنگ و …) شناخت برند(Brand Recognition) نامیده می‌شود. حالا باید یک قدم فراتر برویم. زمانی‌که مشتری نه تنها برند شما را می‌شناسد، بلکه می‌داند شما چه محصولاتی برای فروش دارید؟ قیمت محصولات شما چقدر است؟ اصول و ارزش‌های سازمانی شما کدامند؟ و چه تجربه خریدی را به ایشان پیشنهاد می‌کنید؟ در واقع نسبت به برند شما آگاهی دارد. به عبارتی دیگر، آگاهی از برند میزان آشنایی مخاطبان با هویت برند و محصولات شماست.

درصورتیکه افراد با برند شما آشنا باشند:

  • زمانیکه به دنبال یک محصول یا خدمت خاص باشند، به احتمال زیاد شما را به‌خاطر می‌آورند.
  • به شما اعتماد می‌کنند، چون با نام تجاری شما آشنا هستند.
  • از شما خرید می‌کنند، زیرا به برند شما اعتماد دارند.

چگونه یک برند بین‌المللی موفق داشته باشیم؟


چگونه یک برند بین‌المللی موفق داشته باشیم؟

داشتن یک برند بین‌المللی برای صادرات کالا و خدمات، تقریبا کار سختی است. ممکن است شما یک برند شناخته‌شده در کشور خودتان باشید، اما به محض آنکه به خارج از مرزهای کشور قدم بگذارید، کاملا ناشناخته باشید. چالش‌هایی که به هنگام ساخت یک برند برای ورود به بازارهای صادراتی جدید با آنها مواجه هستید عبارتند از:

  • باید از ابتدا در بین مشتریان اعتماد ایجاد کنید.
  • تعداد کمی از مشتریان برند شما را جست‌وجو می‌کنند. لازم است شما با آنها تماس بگیرید و در ارتباط باشید.
  • ترافیک وب‌سایت در بازارهای صادراتی کم است.
  • هیچ میانبری برای ساخت برند در بازارهای خارجی وجود ندارد.

در ادامه مطلب آنچه برای ایجاد یک برند بین‌المللی موفق به منظور ورود به بخش صادرات لازم است، آورده شده است.

پیدا کردن بازار مناسب

مرحله اول پیدا کردن بازار مناسب برای محصولات مورد نظر می‌باشد. نیازی نیست که این بازار بزرگترین باشد. در عوض لازم است محصول شما در این بازار تقاضا داشته باشد و تقاضای موجود توسط رقیب شما برآورده نشود. به هنگام بررسی بازارهای بالقوه لازم است سوال‌های زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا تقاضا برای محصول ثابت است یا در حال رشد می‌باشد؟
  • با فروش محصولاتم چه سودی دریافت می‌کنم؟
  • رقبای اصلی من چه کسانی هستند؟ چگونه می‌توانم از آنها متمایز شوم؟
  • برای صادرات، با کدام موانع تجاری‌ روبرو خواهم شد؟
  • شرایط کشور مقصد برای صادرات محصولات من به چه صورت است؟

 تحویل کالا

آیا می‌توانید محصولاتتان را به طور پیوسته و در چارچوب قوانین و مقررات بازار مقصد عرضه کنید؟ آیا محصولات شما با استانداردهای کشور مقصد در زمینه ایمنی، بهداشت، محیط زیست و … مطابقت دارد؟

شما به‌عنوان یک صادرکننده باید فقط به بازارهایی ورود کنید که توانایی تحویل به‌موقع کالا را داشته باشید. برای تبدیل شدن به یک برند بین‌المللی، تحویل به موقع کالا یکی از ضروریات می‌باشد.

تطبیق با فرهنگ کشور مقصد

این مرحله ممکن است شامل تغییر نام محصول، لوگو، رنگ و … باشد تا بدین‌ترتیب با فرهنگ کشور مقصد سازگار شوید. یکی از ضروریات به هنگام تبدیل شدن به یک برند بین‌المللی، درک تفاوت‌های فرهنگی است که باید به آن توجه کنید.

اصول سازمانی و اهداف استوار

اگرچه در برخی موارد نیاز به تغییر دارید، اما باید مطمئن شوید که هویت اصلی و اصول سازمانی شما ثابت می‌مانند. بدین‌ترتیب مشتریان به هنگام خرید محصول، دقیقا می‌دانند که چه انتظاری دارند. برندهای بین‌المللی برای خود چارچوبی ویژه دارند که طبق آن عمل می‌کنند و بسته به نیاز، تغییرات لازم را در راستای همین چارچوب اجرا می‌نمایند.

بسته‌بندی محصولات

به بسته‌بندی محصول توجه کنید. فارغ از اینکه محصول شما چه کیفیتی دارد، بسته‌بندی ناقص و زشت ممکن است منجر به شکست شما شود. آیا کشور مقصد شرایط خاصی برای بسته‌بندی محصول دارد؟ به طور مثال، آیا اطلاعات غذایی محصولات باید روی بسته‌بندی مواد غذایی ثبت شود یا خیر؟ برای اینکه به یک برند بین‌المللی تبدیل شوید، باید قواعد مربوط به بسته‌بندی محصولات را هم در نظر داشته باشید.

محافظت از خود و برند

به‌منظور حفظ موقعیت و دارایی‌های خود در خارج از کشور، لازم است اقدامات مربوط به ثبت برند و ثبت پتنت را هرچه زودتر به انجام برسانید. برای اینکه به یک برند بین‌المللی موفق تبدیل شوید، لازم است این اقدامات را در همان ابتدای کار به انجام برسانید.

استراتژی‌های برندسازی آنلاین در بازارهای صادراتی


استراتژی‌های برندسازی آنلاین در بازارهای صادراتی

برخی از استراتژی‌های موثر که به‌منظور دیده شدن و شناخته‌شدن نام تجاری شما در بازارهای جدید لازم هستند، عبارتند از:

استفاده از تبلیغات آنلاین: تبلیغات تصویری آنلاین، بازاریابی مجدد و تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی نمونه‌هایی از تبلیغات آنلاین می‌باشند.

SEO : ایجاد محتوای بهینه‌سازی‌شده برای سئو(Search Engine Optimization)، یکی دیگر از موارد ضروری است. وقتی افراد به دنبال چیزی مرتبط با محصول یا خدمت شما هستند، محتوا و وب‌سایت شما را پیدا کرده و با برند شما آشنا خواهند شد.

فعال بودن در رسانه‌های اجتماعی: مخاطبان شما در رسانه‌های اجتماعی با شما ارتباط می‌گیرند و از این طریق با برند شما آشنا می‌شوند.

ما در مجموعه آردین شیمی استراتژی‌های برندسازی در بازارهای صادراتی را به کار گرفته‌ایم و ارکم را به یک برند قدرتمند تبدیل کرده‌ایم. همکاران ما در آرکم به طور پیوسته در رسانه‌های اجتماعی فعال و با اجرای کامل حتی بیشتر از تعهدات ارائه شده، با مخاطبان ارتباط قوی برقرار می‌کنند. علاوه‌براین دکتر حصاری، مدیریت مجموعه با در نظر داشتن اهداف راهبردی برند آرکم، استراتژی طراحی‌شده را به طور مستمر ارزیابی کرده و اصلاحات لازم را اعمال می‌نماید. ما در آردین شیمی، در واقع دریافته‌ایم که برند چیزی بیش از لوگو و تبلیغات معمول می‌باشد. برند آرکم درواقع هویت کل مجموعه می‌باشد که به مخاطبان بین‌المللی معرفی می‌گردد.

برندسازی برای صادرات و ورود به بازارهای جهانی


برندسازی برای صادرات و ورود به بازارهای جهانی

امروزه برند مهم‌ترین سرمایه‌ای است که هر شرکتی می‌تواند داشته باشد. تصوری غلط در بین افراد وجود دارد که برند را یک لوگو می‌شناسند، این در حالیست که برند مفهومی بسیار گسترده‌تر از این دارد. از سبک بسته‌بندی تا لحن صدای بکار گرفته شده توسط شرکت همگی مربوط به برند شرکت است. در ادامه مطلب 7 مرحله اساسی برندسازی قبل از ورود به بازارهای بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

شناخت رقبا

قبل از شروع باید شناخت کاملی از رقبای خود داشته باشید. شما باید بازارهای صادراتی مورد نظر را مثل کف دستتان بشناسید. به همین منظور شما باید با روندهای موجود در بازار آشنایی داشته باشید. قبل از هر کاری از خودتان بپرسید محصول شما چه تفاوتی با نمونه موجود در بازار دارد؟

طراحی بسته‌بندی محصولات رقبای شما به چه صورت است؟ کیفیت محصولات آنها در چه حد است؟ رقبای شما چگونه با مخاطبانشان در ارتباط هستند؟ در پایان این مرحله شما باید تمام سایت‌ها و مجلات مهم در صنعت خود را بررسی کرده باشید تا دیدگاهی درست و همه‌جانبه به دست آورید.

به‌طور مثال، برای برندسازی محصولات غذایی باید از رژیم‌های غذایی، ترندها و هر روندی که در این زمینه تاثیرگذار است مطلع باشید.

شناسایی فرصت‌ها

بسیار مهم است که متمایز باشید. تقلید در تمام دوره‌ها، یکی از ضعیف‌ترین استراتژی‌ها بوده است. در عوض باید مشخص کنید رقبای شما چه ویژگی‌هایی دارند و کدام ویژگی‌ها شما را از آنها متمایز می‌کند. چه فرصت‌هایی دارید؟ نقاط قوت شما کدامند؟ به سوالاتی از این دست باید در این مرحله پاسخ بدهید.

زمانیکه فرصت‌ها را بشناسید، می‌توانید با سرمایه‌گذاری روی آنها مانور داده و جایگاهتان را ارتقا دهید. بدین‌ترتیب برند شما هم قوی خواهد شد و افراد زیادی شما را خواهند شناخت.

تنظیم عصاره برند، شناسایی مزیت فروش منحصربفرد

DNA برند شما، مسلما مهم‌ترین مولفه در برندینگ است. قبل از اینکه حتی به بسته‌بندی محصولات فکر کنید، باید ستون فقرات برند خود را طراحی کنید. هر برندی دارای یک مزیت فروش منحصربفرد (Unique Selling Point) است که آن را از سایرین متمایز می‌کند. مزیت فروش سبب می‌شود تا برند شما بین رقبایتان برجسته شود.

تعریف چشم‌انداز

این مرحله در توسعه برند شما اهمیت بسیاری دارد. چشم‌انداز شما باید منعکس‌کننده همه چیزهایی باشد که در طول این دوران برایشان تلاش کرده‌اید. همچنین مزیت فروش شما باید در آن گنجانده شود.

در نظر داشته باشید چشم‌انداز تعریف‌شده باید با هویت برند شما مطابقت داشته باشد. به همین منظور باید نگاهی جامع به سبد محصول داشته باشید و مواردی که امکان توسعه ندارند را کنار بگذارید. علاوه‌براین، لازم است یک مطالعه تحقیقاتی به منظور مطالعه بازار و نیازهای بازارهای جهانی داشته باشید.

معماری برند

معماری برند شما باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد. در سال‌های آینده شاید قصد داشته باشید دامنه محصولات خود را گسترش دهید. با داشتن یک معماری جامع که تمامی جوانب در آن در نظر گرفته شده، می‌توانید مطمئن باشید تغییرات از هر جنسی که در انتظار شما باشد، آسیبی به برند شما نخواهند رساند.

رعایت استانداردهای بین‌المللی

هر کشوری استانداردهای خاص خود را دارد. به طور مثال لازم است قوانین اتحادیه اروپا را بررسی کنید تا به هنگام صادرات کالا مشکلی برایتان پیش نیاید.

فاز توسعه

در این مرحله باید در خصوص نیازهای بازار مقصد و محصولات مورد نیاز تحقیقات کاملی انجام دهید. یک برند با گستره بین‌المللی نیاز به یک استراتژی بازاریابی اصولی و ایده‌های نوآورانه دارد. با داشتن یک استراتژی مناسب، حالا می‌توانید برای صادرات محصولات و حضور در بازارهای جهانی برنامه‌ریزی کنید.

در فاز توسعه باید برند را با اهداف کسب و کارتان همسو کنید. در نظر داشته باشید، فاز توسعه یک فرآیند مداوم است که باید به طور مرتب بازبینی شود. بدین‌ترتیب استراتژ‌ی‌های طراحی شده ممکن است تغییر کنند و اصلاح شوند. مراحل فاز توسعه برند عبارتند از:

  • تعریف استراتژی برند
  • شناسایی مخاطبان هدف
  • تعریف پیام برند و افزایش آگاهی از برند
  • مدیریت پیشرفت کسب و کار

پرسش‌های متداول


اهمیت برندسازی در تجارت بین‌المللی چیست؟

برندسازی به شما این امکان را می دهد که با مخاطبان خارجی خود ارتباط برقرار کنید  و در نهایت آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

برندسازی بین‌المللی چیست؟

برندسازی بین‌المللی فرآیند رشد کسب و کار از طریق ایجاد هویت برند در بازارهای جهانی است. کسب‌وکارها می‌توانند برند خود را به روش‌های مختلفی همچون تبلیغات، رسانه‌های اجتماعی، محتوای وب‌سایت و … توسعه دهند.

عناصر اصلی برندسازی برای ورود به بازارهای بین‌المللی کدامند؟

عناصر استراتژی برند در مقیاس‌ جهانی عبارتند از:

  • آگاهی از رقبا
  • هدف
  • ثبات
  • وفاداری
  • مشارکت کارکنان
  • انعطاف پذیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *