انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

ترخیص کالا: مراحل ترخیص کالا از گمرک کدامند؟

تجارت بین‌المللی امری پیچیده و زمان‌بر می‌باشد. برای کسب‌وکارهایی که واردات یا صادرات کالا انجام می‌دهند، یکی از مهم‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک می‌باشد. ترخیص کالا از گمرک فرایندی است که شما باید برای واردات و صادرات قانونی کالا از مرزهای بین‌المللی دنبال کنید. درصورتیکه در دنیای تجارت بین‌الملل تجربه و اطلاعات کافی در خصوص مقررات گمرکی، الزامات خاص کشور و … نداشته باشید، این مقاله اطلاعات لازم برای ترخیص کالا از گمرک را برای شما فراهم خواهد کرد.

ترخیص کالا از گمرک چیست؟


ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ترخیص کالا از گمرک فرایند اظهار کالا به مقامات گمرکی به هنگام ورود یا خروج از کشور است. کالاهای مشمول ترخیص گمرکی شامل اقلامی است که وارد یا صادر می‌شوند و همچنین محموله‌های تجاری. هدف از ترخیص کالا از گمرک این است که اطمینان حاصل شود، کلیه مالیات‌های وارداتی پرداخت شده و کالاها با مقررات مربوطه مطابقت دارند. به منظور ترخیص کالا از گمرک، باید اطلاعات دقیقی درباره محموله(ارزش محموله، مبدا، مقصد، محتویات و …) ارائه کنید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که اسنادی همچون فاکتورها یا بارنامه‌ها را هم ارائه کنید. بعد از ترخیص کالا، ماموران گمرک آن محموله را برای تحویل آزاد می‌کنند.

مراحل ترخیص کالا از گمرک کدامند؟


مراحل ترخیص کالا از گمرک کدامند؟

فرآیند ترخیص کالا از گمرک بسته به عوامل مختلفی که در معامله دخیل هستند، متفاوت خواهد بود:

  • مقررات بازرگانی کشورهای صادرکننده و واردکننده.
  • نوع کالایی که صادر می‌شود.
  • قراردادهای تجارت آزاد که در حال حاضر بین دو کشور در حال اجرا می‌باشد.

اگرچه فرآیند ترخیص کالا از گمرک بسته به عوامل متعدد متفاوت می‌باشد، اما به طور کلی می‌توانیم یک پروسه چند مرحله‌ای را برای کل این فرایند تعریف کنیم. مراحل ترخیص کالا از گمرک عبارتند از:

ثبت اظهارنامه در سامانه EPL

اولین مرحله تکمیل اظهارنامه در سامانه و ثبت اطلاعات مربوط به کالا می‌باشد. طبق دستورالعمل موجود در سایت رسمی گمرک، ارائه اظهارنامه گمرکی و اطلاعات مربوط به کالا برای ترخیص کالا ضروری است.

برخی از مدارک لازم عبارتند از اظهارنامه واردات، کپی کارت بازرگانی معتبر، بارنامه، بیمه‌نامه، پروانه بهره‌برداری، مجوزهای قانونی جهت ترخیص کالا و …

احراز هویت

در این مرحله اداره گمرک اسناد و مدارک شما را بررسی می‌کند. در صورت تایید به شما یک شماره ثبت یا کوتاژ اختصاص داده می‌شود. کوتاژ، در واقع یک شماره اختصاصی است که به اظهارنامه شما تعلق می‌گیرد.

کنترل کالا

در این مرحله محموله شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. محموله مورد نظر با اسناد ارائه شده توسط شما مطابقت داده می‌شود و موارد لازم به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. درصورتیکه کالای شما به مجوزی نیاز داشته باشد، باید در این مرحله اسناد لازم را ارائه کنید.

واریز وجه و صدور سند ترخیص کالا

بعد از تکمیل مدارک و بررسی‌های انجام شده توسط اداره گمرک، هزینه‌ای از جانب اداره گمرک تعیین می‌شود که شما ملزم به پرداخت آن هستید. پس از واریز وجه سند ترخیص کالا صادر خواهد شد و می‌توانید اقدامات لازم را برای خروج کالا از گمرک انجام دهید.

مجوز بارگیری و پرداخت هزینه‌های مربوطه

در این مرحله مجوز بارگیری از گمرک صادر می‌شود و باید هزینه‌های مربوط به انبارداری را پرداخت کنید.

خروج کالا از گمرک

پس از انجام مراحل فوق، شما می‌توانید برای بارگیری کالا اقدام کنید. در این مرحله یک بار دیگر محموله بررسی خواهد شد و سپس مجوز خروج کالا به شما داده خواهد شد.

فرایند ترخیص کالا از گمرک چقدر طول می کشد؟


فرایند ترخیص کالا از گمرک چقدر طول می کشد؟

همان‌طور که مراحل ترخیص کالا از گمرک به عوامل مختلفی بستگی دارد، مدت زمان ترخیص کالا از گمرک نیز بسته به نوع کالا و دیگر عوامل متفاوت خواهد بود. هر کشوری مقررات خاص خود را دارد. به طور معمول فرایند ترخیص کالا در بهترین حالت 24 تا 72 ساعت طول می‌کشد. با این حال، عوامل زیادی منجر به تاخیر در این پروسه خواهند شد. برخی از عوامل رایج که سبب تاخیر در فرایند ترخیص کالا از گمرک خواهند شد، عبارتند از:

  • اشتباهات در اسناد ارائه شده و مواردی از این قبیل
  • نوع محموله(برخی از کالاها برای ممیزی انتخاب می‌شوند)
  • حجم محموله‌ها(معمولا فرایند ترخیص کالا برای محموله‌های با حجم بالا بیشتر طول می‌کشد)
  • تعطیلات(در فصل تعطیلات، ترخیص کالا بیشتر طول می‌کشد چون حجم بیشتری از محموله‌ها برای بازرسی و … وجود دارد)

پرسش‌های متداول


هزینه ترخیص کالا از گمرک چقدر است؟

بسته به نوع کالا، کشور مبدا و مقصد و دیگر عوامل، هزینه ترخیص کالا از گمرک متفاوت خواهد بود.

چطور میتوانم برای ترخیص کالا از گمرک اقدام کنم؟

فرایند ترخیص کالا از گمرک شامل چهار مرحله می‌باشد.

کارشناسان اداره گمرک مدارک شما را بررسی می‌کنند. در مرحله دوم باید عوارض و مالیات محموله‌ها را پرداخت کنید. کارشناسان محموله را بررسی کرده و با اسناد مطابقت می‌دهند. محموله مورد نظر پس از پرداخت هزینه‌ها ترخیص می‌شود.

ترخیص کالا از گمرک چقدر طول می کشد؟

معمولا ترخیص کالا از گمرک 24 تا 72 ساعت طول می کشد. با این حال، در صورتیکه مدارک ناقص باشد و یا کالا به گونه‌ای باشد که برای ممیزی انتخاب شود، ممکن است در این فرایند تاخیر ایجاد شود.

مسئولیت ترخیص کالا از گمرک بر عهده چه کسی است؟

در اکثر موقعیت‌های حمل و نقل بین‌المللی، فروشنده مسئول ترخیص کالا از گمرک صادراتی و خریدار مسئول ترخیص واردات است. با این حال، بسته به شرایط ممکن است بسته به توافقات طرفین متفاوت باشد.

بعد از ترخیص کالا از گمرک چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از ترخیص کالا از گمرک، محموله شما با موفقیت مجوز ورود به کشور را خواهد داشت. بدین‌ترتیب محموله مورد نظر به مقصد نهایی منتقل خواهد شد.

فرایند ترخیص کالا چیست؟

فرآیند ترخیص کالا از گمرک رویه‌ای چند مرحله‌ای است که امکان حمل محموله به یک کشور دیگر را فراهم می‌کند. افسر گمرک مدارکی همچون فاکتورها، بارنامه هوایی، لیست بسته‌بندی و … را بررسی کرده و در صورت تایید محموله مورد نظر ترخیص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *