برند هویت یک شرکت است که آن را از رقبای خود متمایز میکند. هدف از برندسازی این است که مخاطب شما را در ذهن به خاطر بیاورد و شما را برای دریافت خدمات و یا خرید محصولات انتخاب کند. یک برند خوب مشخص میکند که یک شرکت چیست و چه رسالتی دارد؟ برند همچنین به تجربه کلی یک فرد به عنوان یک خریدار، مشتری، دنبالکننده در رسانههای اجتماعی و … اشاره دارد.
برندسازی چیست?
برندسازی فرایند ایجاد آگاهی قوی از یک محصول یا خدمات در بازار با استفاده از لوگو، شعار، نماد و … و استفاده از آنها برای تبلیغات میباشد. برندسازی به ارتباط موثر کمک میکند و تاثیری مثبت بر ذهن مشتری ایجاد مینماید.
شرکتها از لوگو برای ایجاد یک هویت منحصربفرد استفاده میکنند که به تمایز آنها از رقبای خود کمک میکند. برندسازی همچنین دیدگاهی در مورد چشمانداز و ماموریت شرکت ارائه میدهد. به طور مثال، یک شعار محصول را برای مشتریان جذاب و به یاد ماندنی میکند.
اهمیت برندسازی
برند شما یکی از مهمترین داراییهای سازمان شماست. برند یا نام تجاری به سازمان شما هویت میبخشد، کسبوکار شما را در ذهن مخاطب حک میکند، مصرفکنندگان را تشویق میکند تا از شما خرید کنند، از بازاریابی و تبلیغات شما حمایت میکند و در نهایت منجر به موفقیت کسب و کار شما خواهد شد. برخی از مزایای برندسازی عبارتند از:
تاثیرگذاری بر تصمیمات خرید
برند میتواند عاملی تعیینکننده در هنگام تصمیمگیری برای خرید باشد. طبق آمار، 82% از مصرفکنندگان ترجیح میدهند از برندهایی خرید کنند که با آنها آشنایی دارند و هدف بزرگتری دارند.
ایجاد هویت برای کسب و کار
برند فراتر از محصول یا خدمات یک شرکت است. برندسازی به کسب و کار شما هویت میبخشد. در واقع، برند به مصرفکنندگان چیزی فراتر از محصول یا خدماتی که واقعا خریداری میکنند را میدهد. به عبارتی برند با مخاطبان ارتباطی قوی و همیشگی برقرار میکند.
به یاد آوری کسب و کار
برندسازی کسب و کار شما را به یاد ماندنی میکند. این در واقع چهره شرکت شماست و به مصرفکنندگان کمک میکند تا احساسی ویژه به کسب و کار شما داشته باشند.
تقویت تبلیغات و بازاریابی
برندسازی از تلاشهای بازاریابی و تبلیغات شما پشتیبانی میکند. در واقع با داشتن یک برند خوب میتوانید در تبلیغات و بازاریابی تاثیر بیشتری داشته باشید.
حمایت از کارکنان
برندسازی موجب افتخار کارکنان خواهد شد. داشتن یک برند خوب علاوهبر هویت بخشیدن به کسبوکار، یک محل کار معتبر ایجاد میکند که مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت. برندسازی قوی، کارکنان قوی هم به همراه خواهد داشت.
آردین شیمی بهعنوان یکی از مجموعههای موفق در حوزه برندینگ، چارچوبی خاص به منظور طراحی و تقویت برندینگ تعریف کرده است که مولفههای اصلی آن عبارتند از:
- چشمانداز استراتژیک: آرکم تعریف چشمانداز استراتژیک و در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار بر آن را بهعنوان مهمترین اقدام در حوزه برندینگ تلقی میکند.
- فرهنگ سازمانی: فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین عواملی است که بر تمام ابعاد سازمانی تاثیر خواهد داشت. آردین شیمی دارای یک اساسنامه در خصوص ارزشهای سازمانی است و تمام قوانین و دستورالعملهای شرکت بر اساس فرهنگ سازمانی تدوین شده، تهیه و اجرا میگردد.
- تصویر ذهنی سازمان: دیدگاههای مدیریت سازمان، سهامداران، کارکنان و مشتریان، همگی روی برندینگ و تقویت آن تاثیر خواهد داشت. آرکم با در نظر گرفتن این فاکتورها به عنوان مهمترین عوامل، سعی در تقویت برندینگ دارد.
انواع برندسازی
برندسازی اصطلاحی پیچیده و چندوجهی است که به تحلیل، تفکر استراتژیک، مدیریت پروژه، خلاقیت، برنامهریزی، توسعه، راهاندازی و … مربوط میشود. برندسازی انواع مختلفی دارد که در ادامه مطلب به آنها میپردازیم.
برندسازی شخصی
در برندسازی شخصی، افراد از ابزارهای مختلفی مانند رسانههای اجتماعی استفاده میکنند که به شناخت برند و جذب مشتری کمک میکند.
برندسازی محصول(برندینگ محصول
برندسازی محصول شامل تحقیقات زیادی در مورد محصول و بازار هدف است تا شرکتها بتوانند نوع مشتریان را شناسایی کنند. به طور مثال، یک شرکت برندسازی لوکس را برای کالاهای با ارزش بالا انجام میدهد تا مشتریان ثروتمند را جذب کند.
برندسازی خدمات(برندینگ خدمات
شرکتهایی که خدمات مختلفی را به مشتریان ارائه میکنند، اغلب از ابزارهای مختلف برای نمایش خدمات استفاده میکنند تا توجه مشتریان را به خود جلب کنند.
برندسازی شرکتی
همه شرکتها سعی میکنند تا از طریق تحقیقات بازار مناسب، قیمتگذاری صحیح و … برای خود برندسازی کنند تا از رقبایشان متمایز شوند.
مراحل برندسازی
فرایند برندسازی یک روال مستمر برای ایجاد و بهبود برند به منظور پاسخگویی به خواستههای بازار فعلی است که باعث ایجاد درک قوی و طولانیتر کردن چرخه عمر شرکت خواهد شد. این یک رویکرد سیستماتیک است که با استفاده از استراتژی مناسب برای تحقق اهداف بازاریابی اقدام میکند.
فرایند برندسازی مستلزم مجموعهای از اقدامات و فعالیتها برای ایجاد چارچوبی است که هویت برند بر اساس آن ساخته میشود. ماموریت برندسازی عبارت است از:
- افزایش عمر شرکت
- ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا
- افزایش پتانسیلهای موجود
- بهبود کیفیت محصولات و خدمات شرکت
در ادامه مطلب، مراحل برندسازی به اختصار آورده شدهاند:
مرحله اول: تحقیقات برند
قبل از هر چیز، به یک تحقیقات جامع در مورد شرکت و اهداف آن نیاز دارید. در این مرحله، برخی از اقدامات لازم عبارتند از:
- بررسی موقعیت فعلی شرکت در بازار
- مطالعه جامع در خصوص بازار و مخاطبان هدف
- تجزیه و تحلیل رقبا
- تحقیقات در مورد نیازها برای ایجاد یک دید بسیار گسترده از نام تجاری
انجام این اقدامات به تیم شما در تعیین چشمانداز، اهداف و ارزشهای شرکت کمک خواهد کرد. علاوهبراین، انجام این تحقیقات به شما در شناسایی فرصتها، درک نقاط ضعف و قوت، و همچنین درک ماموریت شرکت هم کمک خواهد کرد.
مرحله دوم: استراتژی برند
توسعه استراتژی برند، مهمترین مرحله در این فرایند میباشد. استراتژی جهت را تعیین میکند و زیربنای محکمی را برای برندسازی شما ایجاد مینماید. هدف از این مرحله تعریف برنامه به منظور رشد و تحقق پتانسیلهای شرکت میباشد. در این مرحله تیم از دیدگاه مشتریان به شرکت نگاه میکند و سعی میکند تعادلی کامل ایجاد نماید. ابعاد مهم استراتژی برند عبارتند از:
- چشمانداز
- هدف
- مخاطبان هدف
- رقابت
- ارزش برند
- شخصیت برند
- موقعیت برند
استراتژی همچنین اهداف کوتاهمدت و بلند مدت را نیز مشخص کرده و دستورالعملهای خاصی را به منظور پیشبرد اهداف تعیین مینماید.
مرحله سوم: هویت برند
هویت برند ابزار اصلی برای اجرای استراتژی برند میباشد. ارزش، چشمانداز و شخصیت برند، موجب تعامل بهتر مشتریان و شرکت خواهد شد. هویت برند طیف وسیعی از احساسات را برمیانگیزد وپایه محکمی برای روابط قوی با مشتریان ایجاد مینماید. در این مرحله، اقدامات انجام گرفتهشده منجر به توسعه مولفههای زیر خواهد شد:
- نام
- لوگو
- شعار و پیام شرکت
- صدای برند
- نوع بستهبندی
- تبلیغات
مرحله چهارم: ابزارهای برند
ابزارهای برند داراییهای ارزشمندی هستند که باعث ایجاد تعامل، ایجاد ترافیک، تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان همیشگی و … خواهد شد. علاوهبراین، ابزارها موجب شناساندن برند و دستیابی به اهداف بازاریابی هم خواهد شد. بسته به اهداف و استراتژیها، به مولفههای زیر نیاز خواهید داشت:
- سایت اینترنتی
- وبلاگ
- ویدیوهای تبلیغاتی
- رسانههای اجتماعی مانند صفحه اینستاگرام، فیسبوک و توییتر
- خبرنامه دیجیتال
- کنفرانس و رویدادهای مرتبط با صنعت
مرحله پنجم: راهاندازی برند
متخصصان توصیه میکنند با یک راهاندازی داخلی شروع کنید. این رویکرد به کسب و کار شما یک شروع خواهد داد، چرا که کارکنان با شما همسو خواهند شد. پس از آن، نوبت راهاندازی خارجی است. راهاندازی خارجی به معنای نمایش هویت برند شما در بازار است. این فرایند ممکن است چندین ماه طول بکشد. بسته به استراتژی، اهداف و ترجیحات بازار یک برنامه طراحی کنید و طبق آن پیش بروید. شرکت باید مخاطبان هدف را اولویتبندی کند و پیام مناسب را در زمان مناسب به آنها برساند.
مرحله ششم: ساخت برند
راهاندازی ابتدای این فرایند است. بازار ثابت نمیماند. ترجیحات و خواستههای مخاطبان هدف تغییر میکند. شما باید با دنیا همگام باشید و برند خود را بر اساس استانداردها و الزامات جدید تنظیم کنید. در این مرحله باید استراتژی خود را بسته به شرایط موجود به روز کنید. برخی از اقدامات لازم در این مرحله عبارتند از:
- توسعه استراتژی SEO
- ایجاد کمپینهای تبلیغاتی در رسانههای اجتماعی
- راهاندازی تبلیغات کلیکی
هدف اصلی این مرحله ایجاد یک چارچوب برند قوی برای شرکت میباشد
پرسشهای متداول
برندسازی چگونه بر رفتار مصرفکننده تاثیر میگذارد؟
برند به طور قابل توجهی بر رفتار مشتریان تاثیر میگذارد. یک برند خوب توجه مشتری را به سمت محصول جذب میکند، به طوریکه هر زمان به محصول خاص نیاز داشته باشد، محصول یا خدمات شما را انتخاب کند. در نتیجه مشتری دیگر به فکر تغییر برند نخواهد بود. بدینترتیب شرکت پایگاه مشتری خود را ایجاد و حفظ خواهد کرد.
معنی برندینگ چیست؟
برندسازی فرایند ایجاد آگاهی قوی از یک محصول یا خدمات در بازار با استفاده از لوگو، شعار، نماد و … و استفاده از آنها برای تبلیغات میباشد. برندسازی به ارتباط موثر کمک میکند و تاثیری مثبت بر ذهن مشتری ایجاد مینماید.