انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

دیجیتال مارکتینگ(بازاریابی دیجیتال) مجموعه اقداماتی است که یک شرکت به صورت آنلاین و به منظور ایجاد فرصت‌های تجاری جدید، جذب مشتریان و توسعه هویت برند انجام می‌دهد. بازاریابی دیجیتال به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند، کانال‌های جدیدی را به روی شما باز می‌کند و منجر به افزایش فروش می‌شود. با این وجود، استراتژی واحدی برای کسب‌وکارهای مختلف وجود ندارد و هر برندی باید متناسب با نوع فعالیت و اهدافی که دارد، برای انتخاب استراتژی مناسب اقدام کند.

بازاریابی دیجیتال چیست؟


بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی آنلاین هم گفته می‌شود، به فعالیت‌های بازاریابی در اینترنت اشاره دارد. اغلب کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتال همچون موتورهای جستجو، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و … برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده می‌کنند.

معمولا کسب‌وکارها بازاریابی دیجیتال را به‌عنوان یک استراتژی و به‌منظور ارتباط با مصرف‌کنندگان از طریق کانال‌های دیجیتال تعریف می‌کنند؛ این در حالیست که متخصصان این حوزه با هدف افزایش آگاهی از برند، از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند. آنها همچنین با آنالیز رفتار مخاطبان و بررسی عملکرد روزانه، نقاط ضعف و مشکلات را شناسایی کرده و در صدد رفع آنها برمی‌آیند.

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟


دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا در مقایسه با روش‌های سنتی، به حجم مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید. علاوه‌براین، بازاریابی دیجیتال اغلب مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است و به شما این امکان را می‌دهد که به صورت روزانه عملکردتان را ارزیابی کنید.

مزایای بازاریابی دیجیتال کدامند؟


مزایای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال به دلیل داشتن بالاترین اثرگذاری در جلب نظر مخاطبان، به سرعت در حال کسب محبوبیت در میان افراد می‌باشد. برخی از مزایای بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

  • شما می‌توانید روی مخاطبانی که احتمالا برای خرید محصول یا خدمات شما اقدام می‌کنند، تمرکز کنید.
  • در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی، مقرون‌به‌صرفه است.
  • این امکان را خواهید داشت تا با برندهای بزرگ‌تر رقابت کنید.
  • در این روش می‌توانید به صورت روزانه عملکردتان را ارزیابی کنید.
  • ایجاد تغییرات در استراتژی بازاریابی دیجیتال آسان‌تر است.

از دید مدیرعامل شرکت آردین شیمی، آقای دکتر جواد حصاری، دیجیتال مارکتینگ و استراتژی‌های نوین بازاریابی امروزه برای کسب‌وکارها بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. این روش‌ها در جهت جذب مشتریان جدید، افزایش فروش و همچنین ارتقای شناخت برند بسیار موثر هستند. با استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال، می‌توان به جامعه‌ای هدفمند و گسترده‌تر دسترسی یافت.

انواع بازاریابی دیجیتال


انواع بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال به منظور دسترسی آنلاین به مشتریان، طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌های بازاریابی را بکار می‌گیرد. دیجیتال مارکتینگ به عنوان نوعی از بازاریابی آنلاین برای سازمان‌ها این امکان را فراهم می‌کند که برای برند خود هویت ایجاد کنند. برخی از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

بهینه‌سازی موتور جستجو

بهینه سازی موتور جستجو(Search engine optimization) یا سئو، به لحاظ فنی هنر و علم جذاب کردن صفحات وب برای موتورهای جستجو است. به این معنی که به منظور دستیابی به بالاترین رتبه در صفحه نتایج موتور جستجو(SERP) لازم است تمامی فاکتورهای موثر را بسنجید و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید.

مهم‌ترین عواملی که به هنگام بهینه‌سازی صفحات وب باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

  • کیفیت محتوا
  • سطح مشارکت کاربران
  • سازگاری با موبایل(موبایل فرندلی)
  • تعداد و کیفیت لینک‌های ورودی

علاوه‌بر موارد ذکرشده، شما نیاز به بهینه‌سازی فنی خواهید داشت، که مربوط به بک اند سایت است و شامل مواردی همچون ساختار URL، زمان بارگذاری و لینک‌های شکسته می‌باشد. در واقع، بهینه‌سازی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما راحت‌تر در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد.

بهره‌گیری استراتژیک از این عوامل سئو را به یک علم تبدیل می‌کند، این در حالیست که غیرقابل پیش‌بینی بودن آن را تبدیل به یک هنر کرده است.

نهایتا هدف این است که در صفحه اول نتایج موتور جستجو قرار بگیرید. بدین‌ترتیب افرادی که یک عبارت مرتبط با برند شما را جستجو می‌کنند، می‌توانند براحتی محصول یا خدمات شما را پیدا کنند. در سئو هیچ قانونی برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو وجود ندارد؛ گوگل و دیگر موتورهای جستجو دائما الگوریتم خود را تغییر می‌دهند، بنابراین امکان پیش‌بینی دقیق وجود نخواهد داشت. کاری که شما می‌توانید انجام دهید، این است که عملکرد صفحات خود را زیر نظر داشته باشید و براساس آن استراتژیتان را تغییر دهید.

بازاریابی محتوا(Content Marketing)

همان‌طور که گفته شد، کیفیت محتوا عنصری کلیدی در سئو سایت می‌باشد. هدف بازاریابی محتوا نهایتا جذب مشتری است، اما باید در نظر داشته باشید که این امر متفاوت از تبلیغات سنتی و در قالب مطالب ارزشمند به مخاطبان ارائه می‌شود.

  • پست‌های وبلاگی
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • محتواهای صوتی و تصویری
  • اینفوگرافیک

محتوای تولیدشده علاوه‌بر اینکه باید در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی کسب کند، باید به قدری جذاب باشد که مخاطب آن را به اشتراک بگذارد و با برند ارتباط برقرار کند. برای داشتن محتوای جذاب، باید اول درک بهتری از مخاطبان خود داشته باشید. زمانیکه مخاطبتان را بشناسید، می‌توانید نوعی محتوا تولید کنید که برای ایشان جذاب باشد.

علاوه‌بر جذابیت، محتوای تولید شده باید به لحاظ نگارش صحیح باشد، قابل فهم باشد و با موضوع کاملا مرتبط باشد.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی به معنای تولید محتوای جذاب برای مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی و با هدف افزایش ترافیک وب‌سایت و افزایش آگاهی از برند (brand awareness) و ایجاد هویت برای یک برند در شبکه های اجتماعی می باشد.

محبوب‌ترین پلتفرم‌های دیجیتال برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب می‌باشند. اینکه کدام پلتفرم برای کسب‌وکار شما مناسب است، بستگی به اهداف و مخاطبان شما خواهد داشت.

برای داشتن یک استراتژی کارآمد در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • محتوای باکیفیت و جذاب داشته باشید.
  • نظرات و سوالات مخاطبان را به صورت حرفه‌ای پاسخگو باشید.
  • یک برنامه زمان‌بندی مناسب برای انتشار پست داشته باشید.
  • مخاطبان خود را بشناسید و میزان فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی مختلف را بررسی کنید.

بازاریابی PPC(تبلیغات کلیکی)

تبلیغات کلیکی نوعی از بازاریابی دیجیتال است که در آن هربار شخصی روی تبلیغات شما کلیک می‌کند، هزینه‌ای پرداخت می‌کنید. یکی از محبوب‌ترین انواع PPC، تبلیغات در موتورهای جستجو است؛ از آنجاییکه گوگل محبوب‌ترین موتور جستجو است، بسیاری از کسب‌وکارها از تبلیغات گوگل برای این منظور استفاده می‌کنند. یک الگوریتم تبلیغات موجود را بر اساس برخی از فاکتورها اولویت‌بندی می‌کند که عبارتند از:

  • کیفیت تبلیغ
  • کلمات کلیدی مرتبط
  • کیفیت صفحه فرود(Landing Page)
  • همکاری در فروش(افیلیت مارکتینگ)

همکاری در فروش(Affiliate marketing)

افیلیت مارکتینگ(همکاری در فروش)، یکی از تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ است که به‌واسطه آن به شخص اجازه داده می‌شود از طریق کسب‌وکار دیگران، کسب درآمد کند. به طور مثال، هر بار که مخاطب کالایی را که تبلیغ می‌کنید خریداری می‌کند، کمیسیون دریافت می‌کنید.

همکاری در فروش به دلیل پر کردن شکاف بین مصرف‌کننده و سازمان‌ها، امروزه محبوبیت زیادی کسب کرده است. بسیاری از اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی از این طریق کسب درآمد می‌کنند. آنها محصولات و خدمات مختلف را تبلیغ کرده و بر اساس آن کمیسیون دریافت می‌کنند. هرچه این بازاریابان بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتری را به کسب‌وکار شما جذب کنند، سود بیشتری دریافت خواهند کرد.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی استفاده از نرم‌افزار به منظور اتوماتیک کردن فعالیت‌های بازاریابی است. بسیاری از فعالیت‌های بازاریابی همچون بازاریابی ایمیلی و پست‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی تکراری هستند. با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، می‌توانید به‌جای فعالیت‌های وقت‌گیر روی استراتژی و … تمرکز کنید. اتوماسیون بازاریابی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا در سطح انتظارات مخاطب رشد کنند. با استفاده از این ابزار:

  • می‌توانید تجزیه و تحلیل درستی از رفتار مصرف‌کننده داشته باشید.
  • می‌توانید کمپین‌های هدفمند بازاریابی طراحی کنید.
  • پیام های بازاریابی دیجیتال را می‌توانید در زمان مناسب، برای مخاطبان مناسب ارسال کنید.

بازاریابی ایمیلی

حتی با وجود رسانه‌های اجتماعی و انواع اپلیکیشن‌های کاربردی، بازاریابی ایمیلی هنوز یکی از موثرترین تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. چنانچه این تکنیک را همراه با سایر تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال مانند اتوماسیون بازاریابی بکار برید، می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

با استفاده از بازاریابی ایمیلی می‌توانید با پیام‌هایی که محصول و برند شما را تبلیغ می‌کنند، مشتریان را جذب کنید. بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای موثر و مقرون به صرفه در بازاریابی دیجیتال می‌باشد.

بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی یکی دیگر از استراتژی‌های موثر در بازاریابی دیجیتال است که به شما این امکان را می‌دهد که با مخاطبان هدف خود در دستگاه‌های تلفن همراه مانند گوشی های هوشمند و تبلت‌ها در ارتباط باشید. بسیاری از سازمان‌ها از پیامک برای ارسال تبلیغات به مشتریان استفاده می‌کنند.

مراحل بازاریابی دیجیتال


مراحل بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال طیف وسیعی از تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها را برای ارتباط با مخاطبان خود به کار می‌گیرد. به طور کلی بازاریابی دیجیتال شامل چندین مرحله می‌باشد که در ادامه مطلب به اختصار آورده شده‌اند:

مرحله اول: اهداف بازاریابی

در مرحله اول باید اهداف خود را مشخص کنید. آیا به دنبال پیدا کردن مشتریان جدید هستید؟ آیا هدفتان از بازاریابی آگاهی از برند می‎‌باشد؟ میزان فروش مد نظر شما چقدر است؟ در این مرحله باید به این سوالات و بسیاری سوالات دیگر پاسخ دهید. مشخص کردن اهداف به شما کمک می‌کند تا استراتژی مناسبی را انتخاب کنید.

مرحله دوم: شناسایی مخاطبان هدف

یکی از اقدامات لازم، شناسایی مخاطبان هدف می‌باشد. با داشتن اطلاعات در خصوص مخاطبان هدف، می‌توانید برای انتخاب یک استراتژی مناسب و قابل‌اجرا اقدام کنید. هرچه جزئیات بیشتری را در مورد مخاطبان هدف خود در برنامه داشته باشید(سن، مکان، جنسیت، درآمد و …)، نحوه ارتباط برقرار کردن با آنها هم آسان‌تر خواهد بود.

مرحله سوم: شناسایی کانال‌ها و تاکتیک‌های مناسب بازاریابی

اکنون که می‌دانید مخاطبان شما چه کسانی هستند، باید تصمیم بگیرید که چگونه به آنها برسید. فرض کنید شما به عنوان یک بازاریاب دیجیتال قصد دارید با مشتریان جوان‌تر ارتباط برقرار کنید. در این‌صورت، می‌توانید بخش زیادی از بودجه خود را به تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی اختصاص دهید.

مرحله چهارم: تولید محتوای مناسب و بهینه‌سازی آن

بسته به نوع مخاطبان باید برای تولید محتوای جذاب اقدام کنید. به طور مثال، اگر مخاطبان شما بیشتر با موبایل سر و کار دارند، بهتر است محتوای تولید شده را برای مشاهده در موبایل بهینه کنید. در نظر داشته باشید، مشتریان در کانال‌های مختلف حضور دارند و هر محتوایی تاثیر خاص خود را دارد. بنابراین باید برای بازاریابی در کانال‌های مختلف برنامه‌ریزی کنید تا طیف وسیعی از مخاطبان را داشته باشید.

محتوای جذاب منجر به افزایش فروش شده و آگاهی از برند را افزایش خواهد داد.

مرحله پنجم: ارزیابی عملکرد

در این مرحله باید معیارهایی را به منظور ارزیابی عملکردتان در نظر بگیرید. عملکرد بازاریابی را بر اساس معیارهای تعریف‌شده به صورت مداوم بررسی کنید تا ببینید عملکرد خوبی دارید یا خیر؟ بررسی عملکرد در طول زمان و اصلاح استراتژی بکارگرفته شده منجر به ارتباط بیشتر با مشتریان، افزایش وفاداری مشتریان و حمایت از برند خواهد شد.

شاخص‌های کلیدی عملکرد بازاریابی دیجیتال(Marketing KPIs)


شاخص‌های کلیدی عملکرد بازاریابی دیجیتال

شما می‌توانید از شاخص های کلیدی عملکرد بازاریابی دیجیتال به منظور ارزیابی عملکرد بازاریابی استفاده کنید. بازاریابان دیجیتال علاوه‌بر استراتژی، باید برای تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد بازاریابی دیجیتال در حوزه مورد نظر اقدام کنند. برخی از این شاخص‌ها عبارتند از:

  • بازگشت بازدیدکنندگان به وب‌سایت: این شاخص نشان‌دهنده تعامل و مشارکت بیشتر می‌باشد. بازدیدکنندگان برای دریافت اطلاعات و خرید محصولات به وب‌سایت/صفحه فرود شما برمی‌گردند.
  • اولین بازدید: باید بدانید که مخاطبان چگونه وب‌سایت شما را پیدا می‌کنند و چه مواردی آنها را جذب می‌کند که زمان بیشتری را در وب‌سایت شما بگذرانند.
  • ترافیک وب‌سایت: منظور از ترافیک وب‌سایت، تعداد کاربرانی است که از وب‌سایت و صفحات آن بازدید می‌کنند. این شاخص بر اساس تعداد بازدیدکنندگان اندازه‌گیری می‌شود.
  • مجموع بازدیدها: مجموع تعداد بازدید از وب‌سایت، یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی در بازاریابی دیجیتال می‌باشد.
  • نرخ کلیک: CTR مخفف عبارت Click Through Rate است که معادل فارسی آن نرخ کلیک می‌باشد. از این معیار می‌توان برای محاسبه تعداد کلیک‌هایی که توسط کاربران برای Call to Action(دکمه فراخوان) انجام شده، استفاده کرد.
  • میانگین زمان در صفحه: این شاخص میانگین زمانی که همه کاربران در یک صفحه سپری می‌کنند، می‌باشد.
  • بازده سرمایه‌گذاری(return on investment): ROI میزان بازدهی سرمایه‌گذاری در مقایسه با هزینه‌های انجام‌شده می‌باشد.

پرسش‌های متداول


انواع بازاریابی دیجیتال کدامند؟

دیجیتال مارکتینگ را می‌توان به چندین بخش تقسیم‌بندی کرد:

  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی
  • بازاریابی پولی یا PPC
  • بازاریابی موتورهای جستجو

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال که به آن بازاریابی آنلاین نیز می‌گویند، ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه با استفاده از اینترنت و سایر کانال‌های دیجیتال می‌باشد.

SEO در بازاریابی دیجیتال به چه معناست؟

تکنیک‌ بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) یکی از مهم‌ترین انواع بازاریابی دیجیتال برای بازاریابی و افزایش فروش می‌باشد.

هزینه دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

هزینه بازاریابی دیجیتال بسته به خدمات مورد نیاز شما و کیفیت مورد نظر متفاوت می‌باشد. به طور کلی صاحبان مشاغل کوچک باید حداقل 7 میلیون تومان برای خدمات بازاریابی دیجیتال در نظر بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *