انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

استراتژی برند (Brand Strategy)چیست؟+ انواع استراتژی برندینگ

استراتژی برند نوعی استراتژی بازاریابی است که بر ارائه برند به مشتریان و جایگاه خود در بازار تمرکز دارد. یک استراتژی برند موثر این پتانسیل را دارد که در بازار هدف شما تاثیرگذار باشد و به طور موثر، تفاوت کسب و کار شما با رقبا را بیان کند.

در این مقاله، در خصوص استراتژی برند، اهمیت آن و انواع استراتژی برند اطلاعات کاملی آورده شده است.

استراتژی برند چیست؟


استراتژی برند چیست؟

استراتژی برند چارچوبی است که تعیین می‌کند چگونه در میان رقبا متمایز شوید. نام تجاری کسب و کار شما چیزی فراتر از نام، لوگو، رنگ و … می‌باشد. نام تجاری شما باید ارزش‌ها، هویت مجموعه و ویژگی‌های شما را به مخاطبان معرفی کند. با استفاده از یک استراتژی برند قوی می‌توانید:

  • کسب و کار خود را توسعه دهید.
  • به مشتریان ایده‌آل خود در بازار هدف برسید.
  • برای بازاریابی محصولات خود در بازار اقدام کنید.
  • آگاهی از برند را در بازار افزایش دهید.

اهمیت استراتژی برند


زمانی‌که متوجه شوید استراتژی برند چگونه به شما کمک می‌کند و چرا استراتژی برند بخش مهمی از هر برنامه بلند مدتی است، به راحتی می‌توانید ببینید که چگونه و به چه ترتیبی می‌تواند به شما کمک کند. یک استراتژی برند قوی:

  • شما را از رقبایتان در بازار متمایز می‌کند.
  • اعتماد ایجاد می‌کند و وفاداری برند را با برقراری ارتباط حرفه‌ای تقویت می‌کند که منجر به روابط بلند مدت خواهد شد.
  • ارزش محصول یا خدمات را به مخاطبان نشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند استراتژی قیمت‌گذاری را بهبود ببخشید.
  • بازاریابی محصولات را بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند راحت‌تر با مخاطبان ارتباط برقرار کنید.

 انواع استراتژی برند


انواع استراتژی برند

استراتژی برندسازی یک برنامه عملیاتی است که جزئیات نحوه ارائه برند، ماموریت، چشم‌انداز، ارزش‌ها و … را شرح می‌دهد. انواع استراتژی برند عبارتند از:

برندسازی شخصی

چنانچه در حوزه فعالیت خود متخصص هستید و قصد دارید خود را در بازار رقابتی معرفی کنید، برندسازی شخصی به شما کمک خواهد کرد.  در مواردی که قبل از آشنایی با برند با خالق برند آشنا می‌شوید، یا زمانیکه می‌بینید که نام آن فرد به عنوان یک مرجع قابل اعتماد در یک جایگاه خاص بسیار زیاد است، در واقع یک برندسازی شخصی قوی وجود داشته است.

برندسازی محصول

برخی از مواقع نام برند تقریبا جایگزین نام واقعی محصول می‌شود. کاربران اپل گوشی خود را اسمارت فون نمی‌نامند، این آیفون است. این در واقع کاری است که برندسازی قوی محصول انجام می‌دهد.

استراتژی برندسازی محصول مخصوص موقعیتی است که شما یک محصول را برای کسب‌وکار خود انتخاب می‌کنید و برند را حول آن می‌سازید. مثال‌های زیادی برای کمک به درک بهتر این نوع استراتژی برندسازی وجود دارد. کوکاکولا و پپسی نام های بزرگ دیگری هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد.

برندسازی محصول برای برندهایی کار می‌کند که عمدتا مخصوص یک محصول خاص می‌باشند.

برندسازی خدمات

برندسازی خدمات شبیه به برندسازی محصول است، اما این استراتژی مخصوص مشاغلی است که به جای محصولات برای ارائه خدمات به مشتریان اقدام می‌کنند. زمانیکه برای گرفتن اسنپ اقدام می‌کنید، می‌توانید به قدرت برندسازی خدمات پی ببرید.

در برندسازی خدمات، باید اطمینان داشته باشید که تصویر واضحی از نوع تجربه‌ای که ارائه می‌دهید، به مخاطبان خود ارائه می‌کنید. برندهای قوی خدمات معمولا جامعه محور هستند، به این معنی که بر افرادی که برای آنها ساخته شده است متمرکز هستند و این یکی از قوی‌ترین رویکردها برای برندسازی است.

برندسازی شرکت

گاهی اوقات حتی اگر نام محصولات را به یاد نیاورید، نام برندها را به خاطر می‌آورید و این به این دلیل است که این برندهای از استراتژی برنسازی شرکتی استفاده می‌کنند.

گوگل نمونه‌ای است که به راحتی می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید. خدماتی مانند Gmail و Google Maps متعلق به گوگل هستند. استراتژی برندسازی شرکتی معمولا برای کسب و کارهایی که طیف وسیعی از محصولات و خدمات برای ارائه دارند، مفید می‌باشد. در اینجا نام و هویت برند همه توجه را به خود جلب می‌کند.

نایک یک برند شرکتی بسیار محبوب است. اگر به تبلیغات نایک و همچنین طرح‌های رسانه‌های اجتماعی آن نگاه کنید، به جای محصولات بیشتر در خصوص افراد پشت برند، ارزش‌ها و پیام آن اطلاعات کسب خواهید کرد. در صفحه اینستاگرام نایک با 235 میلیون دنبال کننده، هنوز به ندرت پستی در مورد محصولات این برند مشاهده خواهید کرد.

برندسازی چتری

هنگامی که یک برند مادر وجود داشته باشد که تحت آن بسیاری از برندهای دیگر فعالیت کنند، برندسازی چتری گزینه مناسبی است. Unilever نمونه‌ای از برندسازی چتری است. این برند از پنج خانواده برند تشکیل شده است که همه آنها در طول سال‌ها به نام‌های شناخته‌شده‌ای تبدیل شده‌اند.

پرسش‌های متداول


استراتژی برند از چه مولفه‌هایی تشکیل شده است؟

مهم‌ترین مولفه‌های استراتژی برند عبارتند از هدف برند، ارزش برند، موقعیت‌یابی برند، شخصیت برند، صدای برند و تجزیه و تحلیل بازار.

استراتژی برند چیست؟

برخی از شرکت ها از استراتژی برندینگ محصول برای ایجاد هویت منحصربفرد برای شرکت استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اپل با کمک استیو جابز یک زبان طراحی منحصر به فرد ایجاد کرد. کمپین Just Do It نایک نمونه‌ای از موفق‌ترین استراتژی‌های برندسازی است.

هویت برند چیست؟

هویت برند ترکیبی از پیام‌رسانی و عناصر بصری است که برای کمک به مشتریان در شناسایی یک شرکت، محصول یا خدمات طراحی شده‌ است. عناصر بصری شامل رنگ، تایپوگرافی، گرافیک و لوگو است، در حالی که پیام شامل صدا و لحن می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *