انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

صادرات مواد شیمیایی صنایع رنگ و رزین

از رنگ‌ها برای تزئین، محافظت و افزایش عمر مواد طبیعی و مصنوعی استفاده می شود؛ درواقع، رنگ به عنوان یک مانع در برابر شرایط محیطی عمل می‌کند. به طور کلی می‌توان رنگ‌ها را  به انواع رنگ‌های تزئینی و  پوشش‌های صنعتی طبقه‌بندی کرد. از رنگ‌های تزئینی برای تزئین و محافظت از ساختمان‌ها و … استفاده می‌شود؛ این در حالیست که پوشش‌های صنعتی در کارخانه‌ها به عنوان یک لایه بر روی کالاهای تولیدی مانند اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رنگ‌ها بر اساس کاربردی که دارند(پرایمر، روکش ویژه و …) فرموله می‌شوند. در پروسه تولید رنگ، رنگدانه‌ها به ذرات ریزی تجزیه می‌شوند و سپس توسط بایندر(رزین) کوت می‌شوند. در مرحله بعد، حلال به این ترکیب اضافه می‌شود تا محلول قوام لازم را به دست بیاورد. سپس به این ترکیبات افزودنی‌های لازم اضافه شده و در مخزن‌های بزرگ کاملا مخلوط می‌شوند تا محصول نهایی حاصل شود.

 رنگ‌ها از چه ترکیباتی تشکیل شده‌اند؟ 


 رنگ‌ها از چه ترکیباتی تشکیل شده‌اند؟ 

رنگ‌ها از یک ماده رنگی(رنگدانه) و چندین افزودنی همچون بایندر، تینر، عامل دیسپرس‌کننده، نگهدارنده و … تشکیل شده‌اند. از رنگ‌ها برای ایجاد پوشش‌های محافظ یا تزئینی بر روی سطح اجسام مختلف استفاده می‌شود. اجزای اصلی تشکیل‌دهنده رنگ‌ها عبارتند از:

بایندرها و مواد تشکیل‌دهنده فیلم 

این ترکیبات در انواع رنگ‌، لاک‌ و امولسیون‌ها یافت می‌شوند. بایندرها در واقع یک پوشش نازک روی سطح ایجاد می‌کنند و طوری طراحی شده‌اند که ویژگی‌هایی همچون چسبندگی، براقیت، دوام، مقاوت در برابر شرایط آب و هوایی و استحکام را به رنگ بدهند. رزین‌های طبیعی و مصنوعی همچون پلی‌یورتان‌ها، پلی‌استرها، وینیل استات اتیلن(VAE)، سیلان‌ها، رزین‎‌های اپوکسی و … به عنوان بایندر در رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تینرها

از تینرها برای حل کردن پلیمر و کاهش ویسکوزیته بایندر استفاده می‌شود. مشخصه اصلی تینرها فراریت بالا می‌باشد که به موجب همین ویژگی به هنگام خشک شدن، به‌راحتی تبخیر می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند بر پایداری رنگ هم تاثیر داشته باشند. رقیق‌کننده اصلی رنگ‌های آبی، آب است. رنگ‌های روغنی(که به عنوان حلال شناخته می‌شوند) معمولا شامل ترکیباتی از حلال‌های آلی مختلف همچون ترکیبات آروماتیک(تولوئن یا دیگر مشتقات زایلن)، الکل‌ها یا کتون‌ها هستند. دی‌کلروپروپان یک حلال موثر برای رزین‌ها، گریس‌ها و چربی‌هاست که از آن برای تولید رنگ، لاک و جوهرهای چاپ استفاده می‌شود.

رنگدانه‌ها

از رنگدانه‌ها برای دادن رنگ مناسب به رنگ استفاده می‌شود. رنگدانه‌ها به لحاظ ظاهری شبیه جامدات دانه‌ای هستند و میتوان آنها را به انواع طبیعی و مصنوعی تقسیم‌بندی کرد. از مهم‌ترین رنگدانه‌های طبیعی می‌توان به سیلیس، کلسیم کربنات و تالک اشاره کرد. از میان رنگدانه‌های مصنوعی هم می‌توان سولفات باریم(بلانک فیکس) و کلسیم کربنات رسوبی را نام برد. پرکننده‌ها نوع خاصی از رنگدانه‌ها می‌باشند. آنها نوعی جامد دانه‌ای‌شکل هستند که به منظور افزایش حجم رنگ، تقویت ساختار آن و یا کاهش هزینه تولید رنگ به کار برده می‌شوند. برخی از پرکننده‌های رایج در صنعت رنگ عبارتند از تالک، آهک و باریت.

افزودنی‌های اصلاح‌کننده

از افزودنی‌ها به مقدار کم و به منظور تغییر خواص رنگ‌ها استفاده می‌شود. این ترکیبات کشش سطحی را تغییر می‌دهند، پایداری رنگدانه را بهبود می‌بخشند و از یخ‌زدگی جلوگیری می‌کنند.

گروه مهمی از این افزودنی‌ها برای صنعت رنگ، امولسیفایرها می‌باشند. این ترکیبات به ایجاد یک امولسیون دائمی و یکنواخت کمک می‌کنند و بدین‌ترتیب موجب استفاده آسان‌تر رنگ خواهند شد. پلی اکسی اتیلن گلیکول‌ها به دلیل ساختار خود دارای خاصیت نرم کنندگی بسیار خوب، ویسکوزیته و نقطه انجماد پایین و همچنین حلالیت بسیار خوبی در محیط‌های آبی هستند. محصولاتی که از این ترکیبات در فرمول ساختشان استفاده می‌شود، قابل استفاده در صنعت رنگ می‌باشند.

حلال‌های شیمیایی یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع مختلف می‌باشند. ایران به دلیل داشتن منابع عظیمی از نفت توانسته است سهم قابل توجهی در تولید و صادرات محصولاتی نظیر حلال‌های شیمیایی و انواع پلاستیسایزرها به کشورهای همسایه و اروپا داشته باشد .صادرات یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های اقتصاد هر کشوری است.

آردین شیمی تولید کننده و صادر کننده مواد اولیه شیمیایی صنایع رنگ و رزین در ایران می‌باشد. برخی از مهم‌ترین

محصولات این شرکت که برای تولید رنگ و رزین مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

Nitrocellulose grade A

Nitrocellulose grade AM

Nitrocellulose grade E

NC Solution grade A

NC Solution grade AM

NC Solution grade E

Ethyl acetate

Methyl acetate

Buthyl acetate

Isobutyl acetate

Dioxalone

ATEC

Diisobutyl phthalate

Bibutyl phthalate

Zinc oxide

آرکم به عنوان تولید کننده و صادرکننده مواد شیمیایی صنایع رنگ و رزین به کشورهای مختلف دنیا، در تلاش است با تولید محصولات باکیفیت و ارائه قیمت‌های رقابتی در بازار از مشتریان داخلی و خارجی خود حمایت کند.

صادرات مواد شیمیایی صنایع رنگ و رزین 


صادرات مواد شیمیایی صنایع رنگ و رزین 

نیتروسلولز، اتیل استات، متیل استات، بوتیل استات، ایزوبوتیل استات، دی‌اگزولان و زینک اکساید از مهم‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در صنایع رنگ و رزین می‌باشند. با توجه به آمار و ظرفیت تولیدی موجود، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای این محصولات در 10 سال آینده نیز افزایش زیادی داشته باشد.

پایه اصلی رنگ مواد نفتی هستند و با توجه  به منابع نفتی موجود، ایران این پتانسیل را دارد که به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد شیمیایی صنایع رنگ و رزین در جهان تبدیل شود. با توجه به افزایش تقاضا در بازارهای مختلف، ظرفیت تولید رنگ در کارخانه‌های ایران افزایش یافته و صادرات این محصولات به عنوان یکی از سودآورترین حوزه‌ها در بخش صادرات غیرنفتی در نظر گرفته می‌شود. صنایع رنگ و رزین در ایران با داشتن استانداردهای جهانی انتظارات مشتریان در کشورهای خارجی را برآورده کرده و پیش‌بینی می‌شود صادرات این محصولات در سال‌های آینده رشد فزاینده‌ای داشته باشد.

بهترین مقاصد صادرات رنگ و رزین با توجه به میزان پتانسیل صادراتی کشور ایران، کشورهای افغانستان, ترکیه, عراق ، روسیه و امارات می‌باشند. بازار چین بیشترین ظرفیت تقاضا را برای محصولات این چنینی دارا می‌باشد.

 پرسش‌های متداول


مهم‌ترین مواد شیمیایی صنایع رنگ و رزین کدامند؟ 

رنگ های صنعتی شامل مواد شیمیایی مختلفی از جمله چسب یا رزین، انواع افزودنی‌ها، رنگدانه‌ها، آب، حلال ها و مواد معدنی مختلف هستند. از دیگر مواد اولیه صنایع رنگ و رزین می‌توان به استر اپوکسی، هاردنر اپوکسی، رزین آلکیدی، رزین‌های اکریلیک، رزین پلی‌آمید و اکسید آهن اشاره کرد.

مهم‌ترین مقاصد صادراتی مواد شیمیایی صنایع رنگ و رزین کدامند؟

بهترین مقاصد صادراتی مواد شیمیایی صنایع رنگ و رزین در ایران، کشورهای افغانستان, ترکیه, عراق، روسیه و امارات می‌باشند.

صادرات مواد شیمیایی صنایع رنگ و رزین از ایران به چه صورت است؟ 

تولیدات داخلی مواد شیمیایی صنایع رنگ و رزین با دارا بودن استانداردهای بین‌المللی این پتانسیل را دارد که نیازهای مشتریان در سراسر دنیا را برآورده کند. آردین شیمی صنعت با دارا بودن تمامی بسترهای صادراتی محصولات متنوعی را به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌کند.

 

0 0 رای ها
Article Rating
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها