Search
Close this search box.

بازاریابی عصبی(نورومارکتینگ) و اهمیت آن در توسعه صادرات محور

بازاریابی عصبی کاربرد علوم اعصاب و روانشناسی در بازاریابی است. در این مدل از بازاریابی از علوم روانشناختی به منظور به دست آوردن آگاهی در خصوص نیازها، انگیزه‌ها و ترجیحات مشتریان استفاده می‌شود. روش‌های سنتی مانند نظرسنجی و گروه‌های متمرکز در این حوزه به کار نمی‌آیند و به همین منظور از بازاریابی عصبی استفاده می‌شود.

بازاریابی عصبی می‌تواند شامل ارزیابی تبلیغات خاص، بازاریابی محصولات، بسته‌بندی محصول و … باشد تا درک دقیق‌تری از واکنش مشتریان در سطح ناخودآگاه داشته باشید. در بازاریابی عصبی از دانش و تحقیقات علوم اعصاب و روانشناسی به منظور افزایش بازدهی در بازاریابی محصولات استفاده می‌شود. در این مقاله به تعریف بازاریابی عصبی می‌پردازیم، مزایای آن را بررسی می‌کنیم و نحوه عملکرد آن را مورد بحث قرار می‌دهیم.

 

بازاریابی عصبی چیست؟


 بازاریابی عصبی مطالعه واکنش مغز افراد به تبلیغات و سایر پیام‌های برند، با نظارت علمی بر فعالیت امواج مغزی است. تکنیک‌های بازاریابی عصبی برای مطالعه مغز و به منظور پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده استفاده می‌شوند. بازاریابان از سیگنال‌های عصبی به منظور به دست آوردن یک بینش درست در مورد انگیزه، ترجیحات و نحوه تصمیم‌گیری مخاطبان استفاده می‌کنند.

بازاریابی عصبی یک حوزه روبه رشد در بازاریابی است که اقتصاد، روانشناسی و علوم اعصاب را ترکیب می‌کند. در این حوزه فعالیت مغز و سیگنال‌های عصبی و بیولوژیکی به منظور درک پاسخ مشتری، انگیزه و تصمیم‌گیری برای بهبود تبلیغات خلاقانه، طراحی محصول، تجربه خرید محصول، تجربه برند و سایر زمینه‌های بازاریابی به کار گرفته می‌شود.

از آنجاییکه بخش بزرگی از رفتار مصرف‌کننده توسط فرایندهای ناخودآگاه هدایت می‌شوند، درک بهتر ذهن انسان می‌تواند عملکرد مصرف‌کننده را بهتر ارزیابی کند و بدین‎‌ترتیب با بکارگیری راهکار‌های مناسب می‌توان نهایتا ROI را افزایش داد.

 

مزایای بازاریابی عصبی


 از مزایای بازاریابی عصبی (نورومارکتینگ) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بینش درست: بازاریابی عصبی نسبت به تحقیقات بازار سنتی، نگاه دقیق‌تری به رفتار انسان دارد. استراتژی‌های بازاریابی عصبی نگاهی دقیق به رفتار، ترجیحات و تمایلات مصرف کنندگان دارند. در این نوع از بازاریابی از داده‌هایی استفاده می‌شود که بدون استفاده از این تخصص غیرممکن می‌باشد؛ با استفاده از این تحقیقات بازاریاب تعیین می‌کند که مشتری چه احساسی دارد یا چه واکنشی خواهد داشت؟ بازاریابی عصبی همچنین می‌تواند بینش لحظه به لحظه در مورد رفتار مشتری ارائه کند.
  • بازخورد صادقانه: از آنجاییکه مشتریان نمی‌توانند در حوزه بازاریابی عصبی دروغ بگویند، این داده‌ها در مقایسه با داده‌های حاصل از بازاریابی سنتی قابل‌اعتمادتر می‌باشند.
  • واکنش‌های ناخودآگاه: این رویکرد می‌تواند بینش‌هایی را در ضمیر ناخودآگاه آشکار کند که مردم معمولا به خاطر نمی‌آورند.
  • روشی مقرون‌به‌صرفه: بازاریابی عصبی یک روش مقرون‌به‌صرفه است که هزینه‌ها را کاهش داده و ارزش تحقیقات بازاریابی را افزایش می‌دهد.
  • استراتژی‌های کلی‌نگر: بازاریابی عصبی در مقایسه با روش‌های سنتی رویکرد جامع‌تری ارائه می‌کند و از این جهت هم می‌تواند به کارفرما در تصمیم‌گیری‌های بلند مدت کمک کند.

 

 

بازاریابی عصبی چگونه کار می‌کند؟


 بازاریابی عصبی از ابزارهای مختلفی همچون تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) و الکتروانسفالوگرام (EEG) به منظور اندازه‌گیری فعالیت مغز شرکت‌کنندگان هنگام مشاهده تبلیغات، طراحی بسته‌بندی و … استفاده می‌کند. بازاریابان تبلیغات را به مشتریان نشان می‌دهند و واکنش و فعالیت مغز ایشان را زیر نظر می‌گیرند. اسکن‌های مغزی فعالیت‌های مختلف مغز از جمله حرکات چشم، گشاد شدن مردمک چشم، حالات چهره، ضربان قلب و احساسات را دنبال می‌کنند. این فرایند به شرکت‌ها درک بهتری از مشتریان ارائه می‌کنند. این نتایج به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تبلیغات، بسته‌بندی محصول، طراحی وب‌سایت و برند خود را به بهترین شکل طرح‌ریزی نمایند.

 

کاربرد بازاریابی عصبی


بازاریابی عصبی به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال 2007 تیمی از دانشمندان دانشگاه استنفورد از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی(fMRI) برای مطالعه آنچه مغز انسان به هنگام خرید انجام می‌دهد، استفاده کردند. محققان با استفاده از تصویربرداری مغز دریافتند که می‌توانند عملکرد افراد را به هنگام خرید انواع محصولات پیش‌بینی کنند. به طور مثال، برچسب‌های هشداردهنده روی بسته‌های سیگار، فعالیت عصبی را در ناحیه‌ای از مغز که با ولع مصرف‌کننده همراه است تحریک می‌کند. برخی از روش‌های استفاده از بازاریابی عصبی عبارتند از:

  • تست طراحی محصول و طراحی برند
  • تست تجربه کاربر
  • تست A/B به منظور مقایسه تبلیغات مشابه
  • ارزیابی تاثیر عصبی تصاویر در تبلیغات
  • کمپین‌های تغییر نام تجاری
  • بهبود تجربه کاربری
  • تجارت الکترونیک

 

 

اهمیت بازاریابی عصبی(نورومارکتینگ) در توسعه صادرات محور


همانطور که بازاریابی به طور چشمگیری رو به پیشرفت است، توانایی درک و تاثیرگذاری بر رفتار مصرف‌کننده هم بیش از پیش اهمیت دارد. بازاریابی عصبی دریچه‌ای به ضمیر ناخودآگاه است که بینش‌های عمیق‌تری ارائه می‌کند و استراتژی‌های موثری را در حوزه بازاریابی به کار می‌گیرد. با استفاده از این بینش‌ها، برندها می‌توانند کمپین‌های جذاب‌تر و تبلیغات تاثیرگذارتری ایجاد نمایند که با مخاطبان ارتباط نزدیکی برقرار کنند.

این موضوع در در حوزه توسعه صادرات محور هم اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که امروزه همه کشورها به منظور رشد اقتصادی، به صادرات متکی هستند و یکی از اولویت‌ها در توسعه صادرات محور، بازاریابی است. شرکت‌های صادرکننده با بکارگیری تاکتیک‌های موثر در این حوزه و همچنین دریافت مشاوره از متخصصان، می‌توانند رشد چندبرابری را تجربه کنند. شرکت تولیدی بازرگانی آردین شیمی با در نظر گرفتن اهمیت بازاریابی عصبی(نورومارکتینگ)، در برندسازی از تکنیک‌های موثر این حوزه استفاده کرده و در همین راستا با مخاطبان رفتاری عمیق و بلند مدت شکل داده است.

 

 

پرسش‌های متداول


بازاریابی عصبی چیست؟ 

بازاریابی عصبی کاربرد علوم اعصاب و روانشناسی در بازاریابی است. در بازاریابی عصبی از دانش و تحقیقات علوم اعصاب و روانشناسی به منظور افزایش بازدهی در بازاریابی محصولات استفاده می‌شود. بازاریابی عصبی می‌تواند شامل ارزیابی تبلیغات خاص، بازاریابی محصولات، بسته‌بندی محصول و … باشد تا درک دقیق‌تری از واکنش مشتریان در سطح ناخودآگاه داشته باشید.

بازاریابی عصبی چه عملکردی در حوزه بازاریابی دارد؟ 

بازاریابی عصبی از ابزارهای مختلفی همچون تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) و الکتروانسفالوگرام (EEG) به منظور اندازه‌گیری فعالیت مغز شرکت‌کنندگان هنگام مشاهده تبلیغات، طراحی بسته‌بندی و … استفاده می‌کند. اسکن‌های مغزی فعالیت‌های مختلف مغز از جمله حرکات چشم، گشاد شدن مردمک چشم، حالات چهره، ضربان قلب و احساسات را دنبال می‌کنند. این نتایج به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تبلیغات، بسته‌بندی محصول و … را به بهترین شکل طرح‌ریزی نمایند.

به منظور استفاده از بازاریابی عصبی چگونه می‌توانم اقدام کنم؟

به منظور استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی عصبی می‌توانید با یک متخصص در این حوزه صحبت کنید و مشاوره لازم را دریافت نمایید. متخصصان بازاریابی عصبی با بررسی شرایط کسب‌وکار شما و در نظر گرفتن اهدافتان، بهترین استراتژی را به شما پیشنهاد خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *