بازاریابی رسانههای اجتماعی یک راه مناسب برای دستیابی به مشتریان بالقوه میباشد. افراد مختلف برندها را در رسانههای اجتماعی دنبال میکنند و از آنها خرید میکنند. بنابراین اگر در پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و لینکدین حضور ندارید، یک فرصت عالی را از دست دادهاید. بازاریابی با استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند موفقیت قابل توجهی را برای کسبوکار شما به ارمغان بیاورد. در این مقاله به تعریف بازاریابی رسانههای اجتماعی میپردازیم و بهترین پلتفرمها را برای کسبوکارهای مرتبط با مواد شیمیایی معرفی میکنیم.
بازاریابی رسانههای اجتماعی چیست؟
بازاریابی رسانههای اجتماعی نوعی از بازاریابی دیجیتال است که در آن از قدرت رسانههای اجتماعی به منظور دستیابی به اهداف بازاریابی و برندسازی استفاده میکنیم. باید در نظر داشته باشید که بازاریابی رسانه های اجتماعی تنها ایجاد حساب کاربری و ارسال پست به صورت روزانه نیست؛ بلکه این نوع از بازاریابی نیازمند یک استراتژی با اهداف قابل اندازهگیری است و شامل موارد زیر میباشد.
- داشتن پروفایل در پلتفرم مربوطه
- ارسال تصاویر، ویدئوها و … به منظور جذب مخاطبان
- پاسخگویی به نظرات و ارتباط با دنبالکنندگان
- تعامل با فالوورها، مشتریان و مخاطبان به منظور برندسازی
بازاریابی رسانههای اجتماعی همچنین شامل تبلیغات پولی در این رسانهها میشود. در ادامه مطلب، برخی از آمارهای بازاریابی رسانههای اجتماعی آورده شده است:
- به طور متوسط یک فرد بزرگسال هر روز 2 ساعت را در رسانههای اجتماعی وقت میگذراند.
- بیش از 70 درصد افرادی که یک کسب و کار موفق دارند، بازاریابی رسانههای اجتماعی را به سایرین توصیه میکنند.
- کاربران فیس بوک به طور متوسط ماهانه روی 12 تبلیغ در فیسبوک کلیک میکنند.
- 81 درصد از مردم از اینستاگرام برای کسب آگاهی در مورد محصولات مختلف استفاده میکنند.
- از هر 5 نفر، 4 نفر در لینکدین به صفحات شرکتها توجه میکنند.
مزایای بازاریابی رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی یکی از موثرترین کانالها برای بازاریابی و ارتباط با مخاطبین میباشد. در ادامه مطلب برخی از مزایای بازاریابی رسانههای اجتماعی آورده شده است.
- رسانههای اجتماعی شما را قادر میسازد تا کسب و کار خود را به یک عنصر فعال در بازار تبدیل کنید. با استفاده از پستها و استوریها، مخاطبان میتوانند با شما ارتباط برقرار کرده و به برند شما اعتماد کنند.
- رسانههای اجتماعی یک کانال مناسب برای افزایش ترافیک وب سایت شماست که با استفاده از آن میتوانید بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید.
- پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به شما این امکان را میدهند که هویت بصری خود را در بین مخاطبان جا بیندازید و آگاهی از برند را بهبود بخشید.
- با استفاده از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میتوانید به صورت مستقیم و غیرمستقیم با فالوورهای خود در ارتباط باشید، شبکهسازی کنید، بازخوردها را دریافت کنید و حتی مستقیما با افراد ارتباط برقرار کنید.
هر چه مخاطبان شما در شبکههای اجتماعی بیشتر باشند، دستیابی به اهداف بازاریابی برای شما آسانتر خواهد بود.
ملزومات یک استراتژی بازاریابی رسانههای اجتماعی موفق
استراتژی بازاریابی در رسانههای اجتماعی برای هر کسبوکاری متفاوت است، اما به طور کلی مواردی مشترک میباشند که در ادامه به آنها اشاره شده است.
- دانش مخاطبان: مخاطبان شما از چه پلتفرمهایی استفاده میکنند؟ چه زمانی به آنها روی میآورند؟ چه محتوایی را دوست دارند؟ چه افرادی را دنبال میکنند؟
- هویت برند: پیامی که میخواهید به مخاطبان خود منتقل کنید، چیست؟ ترجیح میدهید مخاطبان هنگام مشاهده محتوای شما چه احساسی داشته باشند؟
- استراتژی محتوا: برای اینکه بتوانید حضوری یکپارچه و لحنی ثابت داشته باشید، به یک استراتژی محتوای ساختاریافته نیاز خواهید داشت.
- تجزیه و تحلیل: با استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها، بهترین زمان برای انتشار محتوا، محتوای مناسب و دلخواه مخاطب، مخاطبان هدف و موارد دیگر برای شما روشن خواهد شد.
- فعالیت منظم: اگر میخواهید از رسانههای اجتماعی برای رشد کسبوکارتان استفاده کنید، باید بهطور منظم پست بگذارید، با مخاطبان در تعامل باشید و با روندها پیش بروید.
اقدامات لازم به منظور بازاریابی در رسانههای اجتماعی
اکنون که از اصول استراتژی بازاریابی رسانههای اجتماعی آگاه هستید، میتوانید برای حضور در این پلتفرمها برنامهریزی کنید. برنامه بازاریابی با استفاده از شبکههای اجتماعی، نقشهای مناسب برای اجرای استراتژی شماست.
- پلتفرم خود را انتخاب کنید: بر اساس مخاطبان هدف، پلتفرم محبوب صنعت خود را انتخاب کنید. بهتر است ابتدا با یک پلتفرم شروع کنید و بعد از اینکه مشکلات مربوطه را حل کردید، در دیگر پلتفرمها هم حضور داشته باشید.
- تعیین اهداف: برای شروع باید روزی یک پست داشته باشید. به مرور زمان و با انجام تحلیلهای رقابتی یک ریتم منظم خواهید داشت و میتوانید اهداف مشخصتری داشته باشید. به طور مثال افزایش فالوورها تا 30 درصد و یا انتشار 5 پست به صورت هفتگی، برخی از اهداف کوتاهمدت هستند که میتوانید برای آنها برنامهریزی کنید.
- تهیه گزارش و بررسی نتایج: با استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها متوجه خواهید شد که کدام پستها بیشترین تعامل را با مخاطب دارند، فالوورهای شما دنبال چه چیزی هستند و برای ماههای آینده کدام استراتژی بازدهی بیشتری ایجاد خواهد کرد؟
بهترین پلتفرمها به منظور بازاریابی در رسانههای اجتماعی
برخی از پلتفرمها هستند که میتوانید هنگام توسعه استراتژی اجتماعی از آنها استفاده کنید. با بررسی و انجام تحقیقات، متوجه میشوید که کدام پلتفرم برای برندسازی و کدام پلتفرم برای دسترسی به مخاطبان بیشتر مناسب است. در ادامه مطلب، برخی از بهترین پلتفرمها به منظور بازاریابی در رسانههای اجتماعی معرفی شدهاند.
اینستاگرام
اینستاگرام در حال حاضر، مهمترین پلتفرم برای اشتراکگذاری تصاویر و ویدئوها میباشد. در اینستاگرام برندها میتوانند با انتشار محتوای تصویری مناسب مخاطبان را جذب کنند و همچنین با ایجاد فروشگاه، تلاشهای بازاریابی را به سطح بالاتری برسانند. در نظر داشته باشید، برای کسبوکارهای مرتبط با مواد شیمیایی حضور در اینستاگرام ضروری است.
لینکدین
لینکدین یک پلتفرم ویژه است که به ویژه برای کسب و کارهای B2B مفید میباشد. لینکدین برای مشاغل مختلف ایجاد شده است و میتواند به شما این فرصت را بدهد که تخصص و ویژگیهای صنعت خود را به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید از این پلتفرم برای تبلیغ شرکت خود و حتی تبلیغات پولی استفاده کنید.
توییتر
توییتر از پستهای کوتاهی به نام «توییت» استفاده میکند. شما میتوانید از توییتر برای ارتباط با مخاطبان خود از طریق پیامهای کوتاه و ارزشمند استفاده کنید. بسته به ماهیت کسبوکار، این فضا برای ایجاد آگاهی از برند و ارائه اطلاعات مرتبط با صنعت هم مناسب است. یک توییت معمولا میتواند تا 280 کاراکتر داشته باشد.
یوتیوب
یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ بعد از گوگل است. اگر برند و محصولات شما توانایی تولید محتوای ویدیویی را دارد، یوتیوب قطعا گزینه مناسبی است. با استفاده از YouTube میتوانید ویدئوهای جالبی را به نمایش بگذارید و با ارائه محتواهای مربوط به برندتان، آگاهی از برند را افزایش دهید.
فیسبوک
فیسبوک یکی از محبوبترین پلتفرمهای رسانههای اجتماعی است که تقریبا برای هر کسبوکاری مهم است. شما میتوانید از فیسبوک برای افزایش آگاهی از برند، به دست آوردن فالوور و افزایش فروش استفاده کنید. همچنین این امکان را خواهید داشت که تبلیغات هدفمند در این پلتفرم داشته باشید. در نظر داشته باشید، رقابت در فیسبوک برای کسبوکارهای مختلف زیاد است.
شرکت تولیدی بازرگانی آردین شیمی با در نظر گرفتن اهمیت حضور در پلتفرمهای مختلف، در اینستاگرام، لینکدین و فیسبوک حضوری فعالانه داشته و با مخاطبان در نقاط مختلف دنیا در ارتباط میباشد. این موضوع به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری از مخاطبان ما در نقاط مختلف دنیا و دور از ما حضور دارند و حتی در مواردی مشتریان ما از طریق این پلتفرمها ما را پیدا کردهاند.
تاثیر بازاریابی در شبکه های اجتماعی بر صادرات
شرکتهای صادرکننده مواد شیمیایی به منظور معرفی محصولات و ارائه اطلاعات مرتبط باید کانالی را انتخاب کنند که مخاطبان زیادی داشته باشد و همچنین موقعیت جغرافیایی در آن تاثیری نداشته باشد. به طور مثال به منظور ارتباط با مشتریان سدیم نیترات صادراتی در چین و یا ترکیه، باید از طریق پلتفرمی اقدام کنیم که هم مخاطبان در آن حضور دارند و هم تولید محتوا در آن برای ما آسان باشد. اینستاگرام یکی از بهترین پلتفرمهایی است که صادرکنندگان میتوانند محصولاتشان را در آن تبلیغ کنند و علاوهبراین با انتشار محتوای مناسب، آگاهی از برند را افزایش دهند.
پرسشهای متداول
بازاریابی رسانههای اجتماعی چیست؟
بازاریابی رسانههای اجتماعی نوعی از بازاریابی دیجیتال است که در آن از قدرت رسانههای اجتماعی به منظور دستیابی به اهداف بازاریابی و برندسازی استفاده میکنیم. بازاریابی رسانههای اجتماعی یک راه مناسب برای دستیابی به مشتریان بالقوه میباشد. افراد مختلف برندها را در رسانههای اجتماعی دنبال میکنند و از آنها خرید میکنند.
بهترین پلتفرم برای بازاریابی رسانههای اجتماعی چیست؟
اینستاگرام در حال حاضر، مهمترین پلتفرم برای اشتراکگذاری تصاویر و ویدئوها میباشد. در اینستاگرام برندها میتوانند با انتشار محتوای تصویری مناسب مخاطبان را جذب کنند و همچنین با ایجاد فروشگاه، تلاشهای بازاریابی را به سطح بالاتری برسانند. در نظر داشته باشید، برای کسبوکارهای مرتبط با مواد شیمیایی حضور در اینستاگرام ضروری است.