افینیتی مارکتینگ یک استراتژی مشارکتی است که در آن شرکتهای با مخاطبان هدف مشابه برای تبلیغ محصولات یا خدمات، با یکدیگر همکاری میکنند. در بازاریابی مشارکتی از ارزشها و علایق مشترک به منظور برندسازی و ایجاد وفاداری مشتریان استفاده میشود. در این مقاله به تعریف افینیتی مارکتینگ میپردازیم و در خصوص اینکه بازاریابی مشارکتی چه تاثیری در صادرات دارد، بحث میکنیم.
افینیتی مارکتینگ چیست؟
با توجه به اینکه بسیاری از روندهای بازاریابی دیجیتال در حال تغییر هستند، این مساله حتی برای بهترین بازاریابان هم چالشبرانگیز میباشد. افینیتی مارکتینگ نوعی بازاریابی مستقیم است که در آن یک کسب و کار با یک سازمان دیگر به منظور دسترسی به یک بازار جدید مشارکت میکند. در این نوع بازاریابی، دو مجموعه برندهای خود را به طریقی سودمند به یکدیگر مرتبط میکنند.
منظور از بازاریابی مشارکتی، همکاری و مشارکت استراتژیک برندهایی است که در حوزههای مختلف فعالیت میکنند اما نقاط مشترکی دارند. به طور مثال، شرکتی که مکملهای غذایی میفروشد، میتواند با یک مربی یا باشگاه همکاری کند تا مخاطبان را از محصولات و خدمات خود آگاه کنند.
مزایای افینیتی مارکتینگ
با استفاده از بازاریابی مشارکتی، کسبوکاری که محصول یا خدمات را ارائه میکند مشتریان جدیدی را جذب میکند. برخلاف بازاریابی رقابتی، بازاریابی مشارکتی با هدف افزایش وفاداری به برند و آگاهی بازار برای هر دو طرف منفعت دارد. برخی از مزایای افینیتی مارکتینگ عبارتند از:
- دسترسی به بازارهای هدف: بازاریابی مشارکتی به کسبوکارها اجازه میدهد تا به بازارهای مختلف دسترسی داشته باشند. بدینترتیب بازاریابی آسانتر و مؤثرتر انجام خواهد شد.
- افزایش وفاداری به برند: با ارتباط با گروههایی که اعضا از آنها حمایت میکنند، کسب و کارها می توانند وفاداری به برند را افزایش دهند. این استراتژی نه تنها مشتریان جدید را جذب میکند، بلکه وفاداری به برند را بین مشتریان فعلی تقویت مینماید.
- منافع متقابل: هر دو طرف از این استراتژی بازاریابی سود میبرند. در حالیکه کسب و کار به مشتریان جدید دست پیدا میکند، اعضای گروه هم میتوانند از منافع موجود سود ببرند.
اهمیت افینیتی مارکتینگ
بازاریابی مشارکتی نشاندهنده یک استراتژی قدرتمند برای مشاغلی است که به دنبال افزایش وفاداری مشتریان هستند. با تمرکز بر این نوع بازاریابی، شرکتها میتوانند محصولات و خدمات خود را به بازارهای جدید معرفی کنند. با برنامهریزی و اجرای دقیق، افینیتی مارکتینگ میتواند مزایای قابل توجهی برای دو طرف به همراه داشته باشد و رشد بلند مدت کسبوکار را تقویت کند. در ادامه مطلب بهترین روشهای افینیتی مارکتینگ به تفصیل آورده شده است.
- بهترین شریک را برای کسبوکار خود انتخاب کنید.
نقطه شروع یک استراتژی بازاریابی مشارکتی، تمایلی مثبت در انتخاب بهترین شریک برای برند شماست. به همین منظور باید زمان لازم را برای شناسایی و گزینش بهترین شریک اختصاص دهید. در نظر داشته باشید، شما باید با شرکتی که در نقطه تلاقی ارزشها و پیامهای شما قرار دارد، متحد شوید.
- یک برنامه برای مشارکت استراتژیک داشته باشید.
مرحله دوم این است که یک برنامه استراتژیک برای خود داشته باشید. یکی از مهمترین جنبههای این فرایند، تعیین اهداف میباشد. به منظور هدفگذاری موارد زیر را باید در نظر داشته باشید.
- اهدافتان باید خاص و مرتبط با کسبوکار شما باشند.
- قابلیت اندازهگیری داشته باشند.
- اهدافتان باید دستیافتنی باشند.
- اهداف باید محدود به زمان باشند.
همچنین باید تصمیم بگیرید که چگونه محصولات و خدماتتان را ارائه و بازاریابی کنید. مواردی همچون لوگوها، تصاویر، کانالهای بازاریابی و … را هم باید در نظر بگیرید. در نهایت یک قرارداد تنظیم کنید که طرفین متعهد شوند به وظیفشان عمل کنند.
- نقش افراد را تعیین کنید.
در خصوص نقش افراد تصمیمگیری کنید. به طور مثال، ممکن است بخواهید بازاریابی را شما برعهده بگیرید و فروش را به شریک خود بسپارید. در هر صورت، داشتن یک توافقنامه کتبی به منظور جلوگیری از بروز مشکل و تنش ضروری است.
- بر ارتباطات تمرکز کنید.
ارتباط بین تمام شرکا، کلید موفقیت استراتژی شماست. اگر شریک شما در منطقه جغرافیایی دیگری حضور دارد که بدینترتیب برگزاری جلسات حضوری پیچیده میشود، این امر اهمیت بیشتری خواهد داشت.
- از فناوریهای روز دنیا استفاده کنید.
فناوریهای جدید میتوانند به شما کمک کنند تا از استراتژیهای طرحریزی شده نهایت استفاده را ببرید. فناوریها میتوانند به شما و شرکایتان کمک کنند تا دادهها و اطلاعات لازم را جمعآوری کنید و به منظور افزایش راندمان به کار گیرید.
- نتایج را در دورههای زمانی کوتاه ارزیابی کنید.
مانند هر کمپین یا استراتژی بازاریابی، برای بهبود مستمر به ارزیابی نتایج نیاز خواهید داشت. در حالت ایدهآل، شما و شرکایتان مشخص میکنید که بر روی چه معیارهایی تمرکز کنید. بر همین اساس باید دائما دادهها را بررسی کنید:
- تعامل با مشتری
- فروش محصولات و خدمات
- تعداد دنبالکنندهها
بدینترتیب میتوانید به طور مداوم تلاشهای بازاریابی خود را تغییر دهید و بهبود بخشید.
اجزای افینیتی مارکتینگ
بازاریابی مشارکتی شامل اجزای زیر میباشد.
گروههای مشارکتی
این گروه متشکل از افرادی است که علاقه یا هدف خاصی دارند. این گروهها به عنوان پل ارتباطی بین کسبوکار و مجموعه جدیدی از مشتریان بالقوهای هستند که به دلیل علایق مشترکشان با یکدیگر همکاری میکنند.
شرکای تجاری
کسبوکارهایی که در بازاریابی مشارکتی شرکت میکنند، بسیار متفاوت هستند و حوزههایی مانند خردهفروشی، مالی و … را در بر میگیرند. این کسبوکارها به دنبال اعتماد جامعه هستند تا دامنه بازار خود را گسترش و وفاداری به برند را افزایش دهند.
بازاریابی مشارکتی چه تاثیری در صادرات دارد؟
با استفاده از بازاریابی مشارکتی، اعتماد و وفاداری مشتریان به برند افزایش مییابد. این موضوع به ویژه در حوزه صادرات مواد شیمیایی تاثیر بسزایی دارد. چرا که مخاطبان فاصله زیادی از شما دارند و باید به شما اعتماد داشته باشند. هدف اصلی استفاده از بازاریابی مشارکتی در صادرات، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش است.
شرکت تولیدی بازرگانی آردین شیمی تولیدکننده و صادرکننده مواد اولیه شیمیایی به نقاط مختلف دنیاست. مارکتینگ یکی از حوزههایی است که آرکم به عنوان یک اولویت در نظر گرفته و بر همین اساس استراتژیهای مناسب را طرحریزی میکند. افینیتی مارکتینگ یکی از استراتژیهای کارآمد برای شرکتهایی است که به دنبال برندسازی و افزایش اعتماد مشتریان هستند.
پرسشهای متداول
افینیتی مارکتینگ یا بازاریابی مشارکتی چیست؟
افینیتی مارکتینگ یک استراتژی مشارکتی است که در آن شرکتهای با مخاطبان هدف مشابه برای تبلیغ محصولات یا خدمات، با یکدیگر همکاری میکنند. در بازاریابی مشارکتی از ارزشها و علایق مشترک به منظور برندسازی و ایجاد وفاداری مشتریان استفاده میشود. در این نوع بازاریابی، دو مجموعه برندهای خود را به طریقی سودمند به یکدیگر مرتبط میکنند.
تفاوت افینیتی مارکتینگ و افیلیت مارکتینگ در چیست؟
اگرچه افینیتی مارکتینگ و افیلیت مارکتینگ یکسان به نظر میرسند، اما کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. افیلیت مارکتینگ همکاری در فروش به منظور کسب درآمد(دریافت کمیسیون) میباشد. این در حالیست که در افینیتی مارکتینگ یک استراتژی به منظور بهرهمندی طرفین به کار گرفته میشود و هر دو طرف از مزایای آن بهرهمند میگردند.