آگاهی از برند یک اصطلاح بازاریابی است که به سطح آشنایی مشتری با خدمات یا محصولات یک کمپانی اشاره دارد. آگاهی از برند در واقع نشانه شروع علاقه مصرفکننده به یک محصول خاص است. این مفهوم همچنین اولین گام در مسیر خرید مصرفکننده و نقطه شروع ارتباط آنها با برند است. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص آگاهی از برند و نقش آن در کسب و کار آورده شده است.
آگاهی از برند چیست؟
نام تجاری یک کسبوکار چیزی بیشتر از یک لوگو و یک شعار است. نام تجاری ترکیبی از محصولاتی است که میفروشید، چگونه داستان خود را بیان میکنید، دیدگاهی که در زیباییشناسی دارید، تجربه خرید مشتری، برندی که ارائه میکنید و …
درک مشتری از یک نام تجاری بر اساس طیفی از ورودیها در طول زمان است. شرکتها با ارائه یک پیام در ارتباط با مشتری در دراز مدت، یک برند میسازند. این ثبات(یعنی تکرار پیام و تجربه) برای به یاد ماندنی کردن برند شما، کلید ایجاد آگاهی از برند بوده و یکی از ضروریات میباشد. آگاهی از برند، حسی است که مصرفکنندگان یک محصول با آورده شدن نام آن خواهند داشت. در حالت ایدهآل آگاهی مصرفکنندگان از برند نه تنها به معنای شناخت است، بلکه شامل ادراکات مثبت از محصول نیز میباشد.
مطالعات نشان داده است که مصرفکنندگان به محصولاتی با آگاهی از برند بالاتر، توجه بیشتری داشتهاند. برای کسبوکارهای خاص، از جمله شرکتهای متمرکز بر مصرفکننده، آگاهی از برند برای تاثیرگذاری بر تصمیمات خرید مصرفکننده و تقویت وفاداری بسیار مهم است. این یک دلیل کلیدی است که چرا برندهایی مانند نایک و کوکاکولا چنین تاثیر ماندگاری بر مصرفکنندگان داشتهاند.
استراتژیهای موثر شامل تقویت یک پیشنهاد قانعکننده در برند شما، استفاده از کمپینهای بازاریابی خلاقانه و تعامل با مشتریان در چندین پلتفرم میباشد. به روز بودن با روند رسانههای اجتماعی و استفاده از تبلیغات هدفمند نیز میتواند به حضور قوی در بازار کمک کند.
چرا آگاهی از برند مهم است؟
آگاهی از برند از آن جهت اهمیت دارد که به ایجاد یک هویت قوی کمک کرده که از طریق آن شرکت میتواند ارزشها و ماموریتهای خود را به مخاطبان معرفی کند. آگاهی از برند به شما کمک میکند تا زمانی که مشتریان بالقوه میخواهند برای خرید اقدام کنند، برند شما را به یاد بیاوردند. این مفهوم مهم است، زیرا به تقویت اعتماد کمک کرده و به برندها اجازه میدهد داستان خود را بیان کنند.
بر اساس یک نظرسنجی در سال 2022، از هر 10 مصرفکننده 5 نفر اعلام کردند که برای برندی که تصویری جذاب داشته باشد، حاضرند هزینه بیشتری بپردازند.
مزایای آگاهی از برند
آگاهی از برند به توانایی مصرفکنندگان در شناخت برند شما و ارتباطی که با آن احساس میکنند اشاره دارد. در حالت ایدهآل، آگاهی از برند شامل ویژگیهایی است که محصول را از رقیبانش متمایز میکند. کار بر روی استراتژیهای آگاهی از برند مزایای بسیاری برای رشد شرکت شما به همراه خواهد داشت که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
آگاهی از برند باعث ایجاد اعتماد میشود
در دنیایی که مصرفکنندگان قبل از خرید به تحقیقات و نظرات دیگران متکی هستند، اعتماد مشتری به برند اهمیت زیادی خواهد داشت.
آگاهی از برند ارزشی ویژه برای برند ایجاد میکند
آگاهی از برند ارزشی ویژه برای برند ایجاد کرده که توسط تجارب مصرفکنندگان و درک کلی آنها از برند تعیین میشود. آگاهی مثبت از برند میتواند به دلیل ارزش درکشده بالاتر، منجر به گسترش کسبوکار از طریق توسعه محصولات یا خدمات و تاثیر اجتماعی بالاتر به دلیل ارزش نام تجاری منجر شود.
آگاهی از برند وفاداری مشتریان را ارتقا میبخشد
فرض کنید مشتری برند شما را در بازار میبیند و آن را میشناسد. بدینترتیب این آشنایی باعث ایجاد احساس مثبت شده و مشتری شرکتی را انتخاب میکند که بتواند به آن اعتماد کند.
آگاهی از برند چه عملکردی دارد و چگونه کار می کند؟
آگاهی از برند به منظور کمک به آشنایی مشتریان با یک برند یا محصول، از طریق تبلیغات، رسانههای اجتماعی و … کار میکند. یک کمپین موفق آگاهی از برند برای کمک به ایجاد تمایز یک برند از دیگران کار خواهد کرد.
آگاهی از برند بالای یک هرم است، جایی که مصرفکنندگانی وجود دارند که علاقمند به یادگیری بیشتر در مورد محصولات شما هستند. برندی که بتواند با یک تجربه مثبت توجه مشتریان را به خود جلب کند، به افزایش آگاهی از برند کمک خواهد کرد.
زمانیکه مشتریان شروع به تحقیقات میکنند، وارد فاز بعدی هرم خواهند شد. ایشان بر اساس اطلاعاتی که در سطح آگاهی دریافت کردهاند، قصد خرید بیشتری دارند. در طول این فرایند، مشتریان بالقوه گزینههای خود را محدود میکنند. مشتری در مورد شرکتهایی که قبلا تجربه خرید از آنها را داشته است، آگاهی بیشتری داشته و شرکت هم میتواند بر ارائه اطلاعات خاصتری که مربوط به تصمیم خرید است تمرکز کند.
فرض کنید به تازگی در مورد یک تلویزیون جدید و پیشرفته شنیدهاید که علاقه زیادی به خرید آن دارید. به طور مثال دو شرکت این تلویزیون را با قیمتی مشابه میفروشند. اولی شرکتی است که هیچ شناختی نسبت به آن ندارید و دومی شرکتی با آگاهی از برند قوی است. حتی اگر هرگز از شرکت دوم خرید نکرده باشید، آگاهی از برند همان نقطه قوتی است که به محصول اعتبار میبخشد و به همین دلیل است که آگاهی از برند بسیار مهم میباشد.
راهکارهای موثر برای ایجاد آگاهی از برند
شرکتها میتوانند از طریق تبلیغات، رسانههای اجتماعی و البته تبلیغات برند به افزایش آگاهی از برند کمک کنند. برخی از استراتژیهای موثر به منظور ایجاد آگاهی از برند عبارتند از:
به برند خود شخصیت بدهید(شخصیت برند)
به منظور ایجاد آگاهی از برند، باید یک برند قوی داشته باشید. برندهای قوی به یاد ماندنی هستند و شخصیت خاص خود را دارند. دادن شخصیتی به برند که مطابق با ارزشهای شما باشد و همچنین نیازهای مخاطبان هدف شما را برآورده کند، ضروری است. این شخصیت میتواند شوخ، احساسی، بازیگوش، باهوش و … باشد.
از بازاریابی محتوا استفاده کنید
شما میتوانید از بازاریابی محتوا استفاده کنید. حجم محتوایی را که در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی آپلود میکنید، افزایش دهید و اطمینان حاصل کنید که کیفیت بالایی دارد. زمانیکه مخاطبان از پستهای شما لذت میبرند، احتمالا آنها را با دیگران به اشتراک گذاشته و مشتریان بالقوه بیشتری را به صفحه شما هدایت خواهند کرد. افزایش تعامل از طریق لایک، اشتراکگذاری و کامنت باعث افزایش آگاهی از برند خواهد شد.
با اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی همکاری کنید
همه پلتفرمهای رسانههای اجتماعی اینفلوئنسرهایی دارند که محتواهایی متمرکز بر علایق و سرگرمیهای مختلف ایجاد میکنند. شما میتوانید از این اینفلوئنسرها برای افزایش آگاهی از برند خود با شناسایی تاثیرگذارترین آنها در صنعت خود استفاده کنید. مهم است اینفلوئنسرهایی را انتخاب کنید که ارزشها و علایق آنها با سازمان شما مطابقت داشته باشد. این به شما این امکان را میدهد که از شبکه آنها برای جذب مخاطبانی که احتمالا به محصولات یا خدمات شما علاقمند هستند، استفاده کنید.
مسابقاتی را در رسانههای اجتماعی ترتیب دهید
مسابقهای را در شبکههای اجتماعی سازماندهی کنید که در آن شرکتکنندگان عکس یا ویدیو ارسال میکنند و سایر کاربران به موارد دلخواه خود رای میدهند. شرکتکنندگان لینک را با دوستان و خانواده خود به اشتراک میگذارند تا رای بیشتری کسب کنند. بدینترتیب شما در ایجاد آگاهی از برند موفق بودهاید.
معیارهای آگاهی از برند
معیارهایی در رابطه با آگاهی از برند وجود دارند که بازاریابان برای سنجش میزان آشنایی مصرفکنندگان با یک برند یا محصول از آنها استفاده میکنند. این معیارهای آگاهی از برند به بازاریابان این امکان را میدهد، که تاثیرات تلاشهای بازاریابی خود را درک کنند و دریابند که آیا کمپینهای بکار گرفته شده به مصرفکنندگان کمک میکند تا در مورد ارزش یا داستان برند اطلاعات کسب کنند یا خیر؟
ایمپرشن
ایمپرشن در بازاریابی یک معیار ساده است که برای نشان دادن تعداد مخاطبانی که یک تبلیغ را میبینند یا تعداد دفعاتی که یک تبلیغ نمایش داده میشود، استفاده میشود.
ترافیک یا بازدید از صفحه
وقتی برندها در خصوص “افزایش ترافیک” صحبت میکنند، به مشتریانی اشاره میکنند که اقدامی برای بازدید از یک صفحه محصول یا صفحات دیگر در سایت انجام میدهند. علاوهبراین، بازدیدکنندگان فروشگاه و فروشهای ایجادشده هم به میزان بازدید از صفحه یا ترافیک مرتبط هستند.
مخاطبان جدید
این معیار به شما این آگاهی را میدهد که آیا مخاطبان جدیدی به این برند افزوده شده است یا خیر؟ به طور مثال، در طول یک سال چه تعداد افراد جدیدی با این برند آشنا شده و در خصوص آن اطلاعات کسب کردهاند.
دسترسی یا بازدید
دسترسی یا بازدید معیاری است که درصد افرادی را که حداقل یکبار در معرض تبلیغات قرار گرفتهاند را تعیین میکند. Reach مخاطبان واقعی شما را محاسبه کرده و میزان دسترسی به مشتریان بالقوهای را که یک کمپین میتواند به دست آورد، اندازهگیری میکند.
پرسشهای متداول
آگاهی از برند چیست؟
آگاهی از برند یک اصطلاح بازاریابی است که به سطح آشنایی مشتری با خدمات یا محصولات یک کمپانی اشاره دارد. آگاهی از برند در واقع نشانه شروع علاقه مصرفکننده به یک محصول خاص است. این مفهوم همچنین اولین گام در مسیر خرید مصرفکننده و نقطه شروع ارتباط آنها با برند است.
بهترین استراتژی برای افزایش آگاهی از برند چیست؟
شرکتها میتوانند از طریق تبلیغات، رسانههای اجتماعی و البته تبلیغات برند به افزایش آگاهی از برند کمک کنند. توسعه شخصیت برند و بازاریابی محتوا مهمترین استراتژیها برای افزایش آگاهی از برند میباشند.