Search
Close this search box.

آموزش سازمانی چیست و چه مزایایی دارد؟

کارمندان تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین نتایج را حاصل کنند، اما در بسیاری از مواقع موفقیت حاصل نمی‌شود. آموزش سازمانی مداوم، یک سرمایه‌گذاری برای شرکت و کارکنان است. کمک به رشد کارکنان و توسعه سازمان بسیار مهم است، اما کمک به افراد برای برداشتن گام‌های عملی و به منظور انجام بهتر کارهای روزمره نیز اهمیت بسیاری دارد. با داشتن یک برنامه آموزشی موثر، مدیران سازمان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که کارکنان کاملا با اهداف شرکت هماهنگ بوده و دسترسی به اهداف شدنی است. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص آموزش سازمانی و مزایای آن آورده شده است.

آموزش سازمانی چیست؟


آموزش سازمانی چیست

آموزش سازمانی یک فرایند عملی در یک سازمان است که عملکرد و قابلیت‌های کارکنان را حین فعالیت افزایش می‌دهد. در واقع آموزش سازمانی یک رویکرد تاکتیکی برای کمک به کارکنان و به منظور یادگیری مهارت‌هایی است که مستقیما بر عملکرد شغلی و تعهدات آنها تاثیر می‌گذارد. این فرایند معمولا بر آموزش مهارت‌هایی همچون نحوه استفاده از یک نرم‌افزار خاص، یک ابزار خاص و … تمرکز دارد.

اهمیت آموزش سازمانی


به طور کلی، آموزش سازمانی منجر به افزایش تولید و بهبود عملکرد فرایندهای مختلف خواهد شد. سازمان‌ها برای داشتن عملکرد بهتر، به کارکنان خود نیاز دارند. بدین‌ترتیب سازمان‌ها باید موقعیتی را فراهم کنند که کارکنان بتوانند از فناوری‌ها یا فرایندهای جدید استفاده نمایند. مدیران شرکت‌ها با فراهم آوردن چنین آموزش‌هایی روی کارکنان سرمایه‌گذاری کرده و راه را برای رسیدن به اهداف شرکت هموار می‌کنند.

اغلب شرکت‌ها به هزینه اجرای دوره‌های آموزشی به چشم هدر رفتن منابع نگاه می‌کنند. این در حالیست که فقدان آموزش و کمبود اطلاعات هزینه‌های غیر قابل جبرانی مانند کاهش تولید، کاهش رقابت، افزایش هزینه‌ها، مدیریت ناکارآمد و … را به همراه خواهد داشت.

مزایای آموزش سازمانی


مزایای آموزش سازمانی

آموزش سازمانی به شرطی‌که به درستی انجام شود، می‌تواند تاثیر مثبتی روی بازدهی داشته باشد. برخی از مزایای آموزش سازمانی عبارتند از:

کارمندان احساس توانمندی پیدا می‌کنند. 

احساس توانمندی در محل کار دقیقا همان چیزی است که کارکنان برای آن تلاش می‌کنند. متاسفانه بدون آموزش مناسب، این مهم تحقق نخواهد یافت.

وقتی کارکنان مهارت‌های لازم برای انجام وظایف خود را ندارند، چگونه می‌توانند تضمین کنند که عملکرد خوبی خواهند داشت. از طریق آموزش‌های سازمانی، تیم‌ها می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. داشتن ابزار مناسب به کارکنان این امکان را می‌دهد که با دست باز مشکلات را حل کرده و موانع را مدیریت کنند. کارکنان شما با داشتن احساس توانمندی، این توانایی را خواهند داشت که تغییرات مثبت در سیستم ایجاد نمایند.

مشارکت کارکنان افزایش خواهد یافت.

برگزاری دوره‌های آموزشی به کارمندان باانگیزه و پرتلاش کمک خواهد کرد. برنامه‌های آموزش سازمانی با در نظر گرفتن نیازهای کارکنان طراحی شده‌اند. وقتی کارکنان متوجه شوند که با ارائه این برنامه‌ها قصد سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش آنها را دارید، احساس مشارکت بیشتری خواهند داشت. در نظر داشته باشید، فراهم کردن فرصت‌های یادگیری برای کارکنان محرک اصلی برای توسعه نیروی انسانی است.

کارکنان وفاداری بیشتری به شرکت خواهند داشت. 

با استفاده از آموزش سازمانی و افزایش مشارکت کارکنان، وفاداری به سازمان هم افزایش خواهد یافت. شما با سرمایه‌گذاری و آموزش سازمانی به کارمندانتان نشان می‌دهید که برای آنها ارزش قائلید. وقتی افراد احساس می‌کنند باارزش هستند، احتمال اینکه سازمان را ترک کنند کمتر است. کارکنانی که به صورت حرفه‌ای پیشرفت می‌کنند، به سازمان خود متعهد هستند.

بهترین استعدادها را جذب می‌کنید. 

آموزش سازمانی جذب و حفظ استعدادها را بهبود می‌بخشد. وقتی افراد در یک سازمان فرصت‌هایی را برای رشد و پیشرفت می‌بینند، می‌خواهند بخشی از آن باشند.

سرمایه‌گذاری در آموزش سازمانی، نشان‌دهنده تعهد شما به کارکنان است. شما به پیشرفت حرفه‌ای کارکنان خود متعهد هستید، همین امر یک مزیت رقابتی در استخدام نیروهای جدید محسوب می‌گردد.

بهترین شیوه‌های آموزش سازمانی کدامند؟ 


بهترین_شیوه_های_آموزش_سازمانی_کدامند؟

به منظور استفاده حداکثری از یک برنامه آموزشی، موارد زیر را به خاطر داشته باشید.

 بررسی موقعیت شرکت و نیازهای آموزشی کارکنان

در وهله اول باید بدانید چرا به دوره آموزشی نیاز دارید و کدام دوره آموزشی برای کارکنان شما مناسب است؟ طبیعتا برنامه آموزشی مزایایی خواهد داشت، اما شما باید ایده روشنی از اهدافتان داشته باشید. نیازهای آموزشی کارکنان متفاوت است و شما باید با ارزیابی مهارت‌های مورد نیاز به منظور دستیابی به اهداف سازمانی، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید.

به طور مثال، برنامه آموزشی شما می‌تواند با هدف توسعه مهارت‌های فنی کارکنان انجام شود. این نوع آموزش تضمین می‌کند که همه افراد به طور موثر از یک فناوری خاص یا … بهره می‌برند. نیاز به آموزش، چارچوب را مشخص خواهد کرد. به یاد داشته باشید فقط به این دلیل که کارکنان شما به یادگیری و برگزاری دوره‌های آموزشی علاقمند هستند، لزوما به این معنی نیست که یک برنامه آموزشی پاسخ درستی برای سازمان شماست.

هماهنگی با اهداف مدیریت

مدیران مسئول تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلند مدت سازمان می‌باشند. به همین دلیل مهم است که برنامه‌های آموزشی با اهداف سازمانی همسو باشد. بر اساس اهداف مدیریت، باید طوری برنامه‌ریزی کنید تا نیازهای کسب‌وکار به خوبی پاسخ داده شوند. به طور مثال، یک هدف مدیریت می‌تواند تقویت ارتباط بین تیم‌ها باشد. بر این اساس، برنامه آموزشی باید حول محور آموزش مهارت‌های ارتباطی و ارتباطات سازمانی متمرکز باشد.

در نظر گرفتن آموزش‌های مختلف برای حوزه‌های مختلف

آموزش رسمی اغلب خسته‌کننده و غیرضروری می‌باشد. هنگام برنامه‌ریزی برای آموزش سازمانی، باید از انواع روش‌های آموزشی برای حوزه‌های مختلف همچون بخش فروش، تحقیق و توسعه و … استفاده کنید. به طور مثال می‌توانید از آموزش آنلاین، آموزش عملی و حتی آموزش تئوری به منظور یادگیری بهتر و عملکرد موثر بهره بگیرید.

ثبت نتایج و برنامه‌ریزی برای مراحل بعدی توسعه سازمانی

پیگیری نتایج آمورشی بسیار مهم است. چنانچه دوره آموزشی انتظار شما را برآورده نکند، باید تغییراتی در برنامه‌های آموزشی ایجاد کنید. به منظور ثبت و ارزیابی نتایج، باید به اهداف برنامه مراجعه کنید. آیا اهداف در نظر گرفته‌شده محقق شده‌اند؟ آیا مهارت‌های عملی کارکنان بهبود یافته است؟ آیا برگزاری دوره‌های آموزشی تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمان داشته است؟ به منظور ارزیابی بهتر از کارمندان خود بخواهید نظراتشان را ارائه کنند. بر اساس نظرات ایشان و همچنین عملکرد سازمان می‌توانید قضاوت خوبی داشته باشید.

سرمایه‌گذاری در آموزش سازمانی


در دنیایی که دائما در حال تغییر است، مهم است که دانش و مهارت کارکنان خود را توسعه دهید. تیم‌ها باید بتوانند در موقعیت‌های مختلف خود را با شرایط سازگار کرده و از عهده مشکلات برآیند. صرف‌نظر از صنعت، آموزش سازمانی بخشی از استراتژی یادگیری و توسعه برای پیشرفت یک شرکت است. از طریق انتقال دانش،‌ سازمان‌ها می‌توانند مزیت رقابتی خود را افزایش داده و کارایی را بهبود بخشند.

کارکنانی که آموزش سازمانی دریافت می‌کنند، هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه‌ای رشد می‌کنند. ایشان تشویق می‌شوند که تلاش کنند و بدین‌ترتیب به رشد و توسعه شرکت هم کمک نمایند. مدیریت آردین شیمی با در نظر گرفتن نیازهای شرکت و پتانسیل کارکنان، برای برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب برنامه‌ریزی کرده و همزمان با پیشرفت کارکنان در حوزه‌های مختلف، دوره‌های آموزشی متنوعی را بر حسب موقعیت و نیاز شرکت برای ایشان فراهم می‌کند.

پرسش‌های متداول 


آموزش سازمانی چیست؟ 

آموزش سازمانی فرایندی آموزش محور است که بر یادگیری کارکنان تمرکز دارد. آموزش مهارت‌های سازمانی اغلب رسمی بوده و ساختار مشخصی دارد. این پروسه بر اساس یک برنامه زمانی مشخص ارائه شده و بر حسب نتایج آن تصمیم‌گیری برای ایجاد تغییرات و … انجام می‌گیرد.

آموزش مدیریت سازمانی چیست؟ 

آموزش مدیریت سازمانی ساختاری اساسی برای یادگیری مسئولیت‌ها و نحوه عملکرد یک مدیر سازمانی فراهم کرده و با استفاده از تشریح قوانین، مفاهیم و وظایف کل پروسه مدیریت را پوشش می‌دهد.

پروسه آموزش سازمانی شامل چه مراحلی است؟

آموزش سازمانی یک فرایند آموزشی است که بر ارتقای دانش، بهبود توانایی و مهارت‌های فعلی نیروی کار متمرکز می‌باشد. این پروسه شامل مراحل زیر می‌باشد.

  • تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی کارکنان
  • طراحی برنامه آموزشی
  • اجرای دوره‌های آموزشی
  • ارزیابی نتایج و ایجاد تغییرات برای بهبود دوره‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *