مارکتینگ (بازاریابی) به مجموعهای از اقدامات اشاره دارد که شرکت برای جذب مخاطبان انجام میدهد. هدف بازاریابان ارائه ارزشها برای مشتریان بالقوه و مصرفکنندگان از طریق محتوای مناسب و با هدف بلند مدت نشان دادن ارزش محصول، تقویت وفاداری به برند و در نهایت افزایش فروش است. در این مقاله به پنج مفهوم اساسی در بازاریابی میپردازیم.
بازاریابی(مارکتینگ) چیست؟
بازاریابی مجموعهای از فعالیتها و فرایندهایی است که با خلق، ارتباط، تبادل اطلاعات و پیشنهادات در فضای کسب و کار، جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرفکننده هدایت میکند. یک برنامه بازاریابی در واقع موفقیت شما را با به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی تضمین میکند. بازاریابی مفهومی گسترده است که از نحوه برندسازی محصول تا لحن برند، محتوای رسانههای اجتماعی و حتی نحوه برخورد با مشتریان، همه را شامل میشود.
دیدگاههای اصلی بازاریابی(مارکتینگ) کدامند؟
اصطلاح مارکتینگ به یک مفهوم گسترده اشاره دارد که شامل رویکردهایی خاص برای ترویج یک محصول یا خدمات میباشد. این رویکردها به عنوان اصول هدایتکننده در فرایند بازاریابی عمل میکنند و اساس توسعه استراتژیها و تکنیکهای لازم برای دستیابی به اهداف بازاریابی را تشکیل میدهند. 5 مفهوم اصلی در مارکتینگ عبارتند از:
• مفهوم تولید
• مفهوم محصول
• مفهوم فروش
• مفهوم بازاریابی
• مفهوم بازاریابی اجتماعی
این مفاهیم در کنار یکدیگر اساس مارکتینگ را تشکیل میدهند.
مفهوم تولید
تولید نشان میدهد که مردم محصولات و خدماتی را ترجیح میدهند که به راحتی در دسترس بوده و مقرون به صرفه باشند. این مفهوم اساسا ایده تولید انبوه است. تمرکز تلاشهای بازاریابی بر این مفهوم به این معنی است که شما به دنبال یک فرایند تولید بسیار کارآمد، پایین نگه داشتن هزینهها و افزایش تولید هستید.
برندهایی که بر تولید انبوه تمرکز میکنند، هزینهها را پایین میآورند و محصولات را به مشتریان زیادی میفروشند. هر کالایی که فروخته میشود حاشیه سود پایینی دارد، اما فروش با حجم بالا تضمین میکند که سود بیشتری نصیبتان خواهد شد.
مفهوم محصول
مفهوم محصول تاکید میکند که خریداران کیفیت، ویژگیها و مزایای محصولات را در اولویت قرار میدهند. خریداران متمرکز بر محصول به جای اینکه صرفا به دنبال پایینترین قیمت باشند، به دنبال کیفیت و منحصر بفرد بودن هستند.
نمونه بارز این نوع بازاریابی، اپل است. محصولات اپل به دلیل تجربه کاربری استثنایی خود معروف هستند. این محصولات به گونهای طراحی شدهاند که کاربرپسند، باکیفیت و دارای سیستمی برای بهروز رسانی آسان باشند. از بستهبندی شیک گرفته تا طراحی مینیمالیستی و ظرافتهای بصری، همه مواردی هستند که در طراحی محصول در نظر گرفته شدهاند.
اپل قیمت بالایی برای محصولات خود در نظر میگیرد، اما طرفداران آن مایلند برای کیفیت بالا و ویژگیهای منحصربفردی که ارائه میکند پول زیادی بپردازند.
مفهوم فروش
مفهوم فروش بر این باور استوار است که مشتریان برای خرید یک محصول یا خدمت اقدام نخواهند کرد، مگر اینکه متقاعد شوند باید این کار را انجام دهند. این مفهوم فرض میکند که مشتریان قصد خرید ندارند و باید متقاعد شوند تا خرید کنند. استراتژیهای بازاریابی که ریشه در مفهوم فروش دارند، شامل تبلیغات فراگیر و مستمر میباشند. کمپانیهایی که از این مفهوم استقبال میکنند، اغلب از تکنیکهای مختلفی برای هدایت خریداران احتمالی استفاده میکنند. این رویکرد معمولا توسط شرکتهایی استفاده میشود که موجودی اضافی دارند و باید آن را بفروشند تا محصولاتی جدید داشته باشند. نمونههایی از به کارگیری مفهوم فروش عبارتند از:
برندهایی که جمعه سیاه را تبلیغ میکنند مانند آمازون. برندهایی که به شدت به بازاریابی ایمیلی متکی هستند، دائما در تلاش هستند تا توجه شما را به خود جلب کنند. هر تاکتیکی که کمیت را بر کیفیت اولویت میدهد و تاکید میکند که “همه چیز به اعداد مربوط میشود”، با مفهوم فروش همسو میباشد.
مفهوم بازاریابی
در حالیکه مفهوم فروش بر میزان فروش تمرکز دارد، مفهوم بازاریابی بر مشتری متمرکز است. احتمالا در صفحات اجتماعی بحثهایی را درباره تمرکز بر حل مشکلات مشتری برای ایجاد یک کسب و کار شنیدهاید.
برندهایی که از مفهوم بازاریابی استفاده میکنند، زمانی را صرف شناخت علایق مشتریان خود میکنند. آنها درک میکنند که مشتریان چه مشکلاتی دارند و محصولات و خدمات مورد نیاز آنها کدامند.
این رویکردی است که کسب و کارهای کوچک در پیش میگیرند. این کمپانیها اگرچه نمیتوانند با برندهای برجستهتر رقابت کنند، میتوانند از طریق درک عمیق مشتری شکافهای موجود در بازار را پر کنند و تقاضای مشتریان را برآورده سازند. اغلب این رویکرد را با فریلنسرهایی که کسبوکارهای کوچک آنلاین دارند، مشاهده خواهید کرد. به نحوه برخورد شرکتها در لینکدین با مشتریان دقت کنید، بدینترتیب خواهید دید که آنها چگونه با مخاطبان خود تعامل دارند.
مفهوم بازاریابی اجتماعی
مفهوم بازاریابی اجتماعی فراتر از مفهوم بازاریابی رفته و به طور فزایندهای به مفهوم انتخاب در هنگام طراحی استراتژی بازاریابی میپردازد. این مفهوم بر روی برآوردن نیازهای مشتریان تاکید دارد و در عین حال توجه دارد که هیچ آسیبی به آنها نرسد. Reformation نمونهای از برندهایی است که بر مفهوم بازاریابی اجتماعی تمرکز دارند. این برند پوشاک بر روی تولید لباس بدون آسیب به طبیعت تمرکز دارد.
اعضای تیم بازاریابی آردین شیمی برای رسیدن به یک هدف واحد تلاش میکنند. در واقع اهداف بازاریابی ستون فقرات این واحد میباشد که اعضای تیم بر آن تمرکز کرده و طبق آن پیش میروند. مهمترین اهداف بازاریابی تیم آرکم عبارتند از:
• آگاهیبخشی به مشتریان در رابطه با محصولات برند و برندسازی
• ایجاد کانالهای ارتباطی با مشتریان و افزایش رضایت ایشان
• وفاداری به برند
• معرفی و توسعه محصولات شرکت
کدام مفهوم بازاریابی بهترین است؟
مفهوم بازاریابی که انتخاب میکنید به کسبوکار، محصول و خدمات شما بستگی دارد. به طور مثال تولید انبوه معمولا برای محیط زیست مخرب است. این مفهوم فرض میکند که مصرفکنندگان در درجه اول به دسترسی آسان به محصول و قیمت پایین علاقمند هستند. اگر به دنبال یک تجارت طولانیمدت هستید، باید نیازهای مشتریان خود را در نظر بگیرید.
شما باید توجه داشته باشید که بازاریابی شما اخلاقی است. همچنین محصول شما سازگار با محیط زیست است و شما نیازهای واقعی مشتریان خود را برطرف میکنید. با گنجاندن مفاهیم بازاریابی و بازاریابی اجتماعی در استراتژی بازاریابی خود پایهای محکم برای کسبوکار خود ایجاد خواهید کرد.
به منظور ایجاد یک کمپین بازاریابی قوی برای کسبوکار خود، درک پنج مفهوم بازاریابی ضروری است. تلاشهای بازاریابی شما باید بر روی هدف قرار دادن افراد مناسب، درک خریدار و ارائه محصولات و خدماتی که نیازهای خریدار را برآورده میکند، متمرکز باشد.
پرسشهای متداول
دیدگاههای اصلی مارکتینگ کدامند؟
مفهوم تولید، محصول، فروش، بازاریابی و بازاریابی اجتماعی مهمترین مفاهیم بازاریابی هستند که هر کدام بر جنبههای مختلف استراتژیهای بازاریابی و روابط با مصرفکنندگان تمرکز دارند.
در نظر گرفتن دیدگاه و رویکرد در بازاریابی چه اهمیتی دارد؟
در نظر گرفتن مفاهیم در بازاریابی از آن جهت اهمیت دارند که بر برآورده کردن نیازها و خواستههای مشتریان، اطمینان از رضایت مشتریان و ایجاد روابط بلند مدت تمرکز دارند. در نظر گرفتن این رویکرد به کسبوکارها کمک میکند تا با همسو کردن استراتژیهای خود با تقاضای مصرفکننده، به اهداف خود برسند.