همه شرکتها دارای هویت برند هستند. با این حال، هویت برند قوی مستلزم تحقیقات، استراتژی و همچنین سرمایهگذاری مداوم است. برای داشتن یک برند قوی در چشم مصرفکنندگان به زمان و تلاش نیاز خواهید داشت. زمانی که برند شما هویت داشته باشد، تلاشهای بازاریابی و فروش شرکت با وجود تاثیرات مثبت در ذهن مشتریان به ثمر خواهد نشست. با در نظر گرفتن ریشههای فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی یک برند، انتخاب نام مناسب، ایجاد یک شخصیت متمایز و ایجاد یک هویت بصری میتوانید یک برند قدرتمند ایجاد کنید. در این مقاله به تعریف هویت برند، بررسی مزایا و اهمیت هویت برند و همچنین نقش آن در صادرات محصولات شیمیایی میپردازیم.
هویت برند چیست؟
هویت برند یک جنبه حیاتی از استراتژی برند میباشد. در واقع هویت برند به ویژگیهای منحصربفردی اشاره دارد که بر شخصیت و ظاهر درکشده از برند شما تاثیر میگذارد. هویت یک برند شامل عناصر ملموس و ناملموس از جمله نام، تاریخچه، شخصیت و هویت بصری آن میشود.
هویت برند عناصر قابل مشاهده از یک برند را توصیف میکند که برند را در ذهن مصرفکنندگان متمایز مینماید. اگرچه این میتواند شامل جنبههای بصری مانند رنگ، طرح و لوگو باشد، اما شامل لحن و تعاملات یک برند با مصرفکنندگان نیز خواهد بود.
هویت برند چه ویژگیهایی دارد؟
هویت برند از عوامل مختلفی همچون نام شرکت، لوگو، عناصر بصری و لحن برند تشکیل شده است. این مفهوم همچنین نحوه تعامل یک برند با مصرفکنندگان را در کانالهای مختلف، مانند وبسایت و رسانههای اجتماعی شرح میدهد. برخی از ویژگیهای یک هویت برند قوی عبارتند از:
- برای مصرفکنندگان قابل تشخیص است و به شرکت کمک میکند تا از رقبا متمایز شود.
- مجموعهای از ارزشها و ویژگیهایی را دارا میباشد که با مخاطبان هدف ارتباط برقرار میکنند.
- حضور شرکت را در بازار تقویت میکند.
- به ایجاد شهرت شرکت کمک میکند. به واسطه هویت برند ویژگیهایی مانند کیفیت و قابلیت اطمینان برای ایجاد اعتماد با مصرفکنندگان به اشتراک گذاشته میشود.
یک برند موفق میتواند یکی از باارزشترین داراییهای شرکت میباشد. شرکتها میتوانند ارزش ویژه برند خود را با برندسازی متمایز و طراحی محصول مناسب ایجاد کنند. به طور مثال شرکت نایک یکی از قدرتمندترین برندهای جهان در سال 2020 شناخته شد. این برند با ارزش تخمینی 39 میلیارد دلار در رتبه سیزدهم در سطح جهانی قرار گرفت.
برای داشتن یک هویت برند قوی باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:
- شرکت و بازار را تجزیه و تحلیل کنید. یک تجزیه و تحلیل کامل SWOT با نگاهی به نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای شرکت به برند کمک میکند جایگاه خود را نسبت به رقبا درک کند.
- اهداف کلیدی کسبوکار را تعیین کنید. هویت برند باید به تحقق اهداف شرکت کمک کند. به طور مثال، اگر یک خودروساز به دنبال یک بازار لوکس خاص باشد، تبلیغات آن باید طوری طراحی شود که برای آن بازار جذاب باشد. در واقع باید در کانالها و سایتهایی ظاهر شوند که مشتریان بالقوه این بازار آنها را ببینند.
- مشتریان خود را شناسایی کنید. انجام نظرسنجی و برگزاری مصاحبههای انفرادی میتواند به شرکت کمک کند تا مخاطبان هدف خود را افزایش دهند و نیازها و خواستههای آنها را درک کنند.
- شخصیت و پیامی که میخواهید به واسطه آن با مشتریان ارتباط برقرار کنید را تعیین کنید. برندها باید به جای تلاش برای ترکیب ویژگیهای مثبت، بر ایجاد یک درک درست تمرکز کنند. همه عناصر برند باید برای ارائه یک تصویر و پیام منسجم هماهنگ باشند.
اهمیت هویت برند
شرکتها اغلب اهمیت هویت برند را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود نادیده میگیرند، اما این یک گام بسیار مهمی میباشد. ساختن هویت برند فرصتی برای شخصیت بخشیدن به یک برند و ایجاد ارتباطی قوی با مخاطبان میباشد. با داشتن یک هویت منحصربفرد و متمایز، برند میتواند خود را از رقبا متمایز کند و در ذهن مخاطب ماندگار شود. برخی از مزایایی که هویت برند برای شما به همراه دارد، عبارتند از:
- منحصربفرد بودن: درک عمیق از ویژگیهای منحصربفرد برند و اینکه چگونه خود را از رقبا متمایز میکند.
- شخصیتسازی و ارتباط عمیق با مخاطبان: فرصتی برای ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان هدف.
- ثبات: ارتباط مداوم و تلاشهای بازاریابی به منظور شناخت بهتر برند.
- ایجاد تمایز: تمایز بین عناصر اصلی و بدون تغییر برند و عناصری که میتوانند تکامل یابند.
هویت برند چه نقشی در صادرات کالا دارد؟
همانطور که قبلا اشاره کردیم، هویت برند به این معناست که یک برند چگونه میخواهد توسط مصرفکنندگان درک شود. این مفهوم با تصویر برند متفاوت است. بسیاری از برندها هویت خود را بر اساس آنچه رقبایشان انجام میدهند یا روندهای کوتاه مدت بازار ایجاد میکنند، همین امر ایشان را در خصوص تمایز و نداشتن ارتباط معنادار با مخاطبان هدف آسیبپذیر میکند. پایهگذاری هویت برند بر اساس تقلید یا روندهای موجود نمیتواند پایه محکمی برای رشد و موفقیت بلند مدت شرکت باشد.
هویت برند از آنجایی اهمیت دارد که به کارآفرینان و استراتژیستهای برند قدرت انتخاب و ساختن یک هویت معتبر را میدهد. برندهایی با هویت قوی اعتماد به نفس دارند؛ آنها میدانند که چه کسانی هستند و چگونه باید پیام خود را به مخاطبان خود منتقل کنند. به طور کلی، هویت برند به برندها مزیت و شانس بیشتری برای موفقیت بلند مدت میدهد.
شرکتهای صادرکننده مواد شیمیایی با ایجاد هویت برند درست، در واقع خود را در ذهنی مخاطبان هدف در سراسر دنیا ماندگار میکنند. بدینترتیب مشتری حتی بعد از چند سال ممکن است شما را بخاطر بیاورد و برای خرید محصولات شیمیایی اقدام کند. شرکت تولیدی بازرگانی آردین شیمی، یکی از معتبرترین صادرکنندگان مواد اولیه شیمیایی به نقاط مختلف دنیاست. آرکم علاوه بر سرمایهگذاری در واحد تحقیق و توسعه و استفاده از روشهای روز دنیا برای تولید محصولات شیمیایی باکیفیت، بر برندسازی و هویت برند به طور خاص سرمایهگذاری کرده و از این طریق تصویری واضح و ماندگار در ذهن مخاطبان هدف ایجاد مینماید.
7 عنصر کلیدی هویت برند
هویت برند یک گام اساسی در استراتژی برندسازی است. در واقع هویت برند نام تجاری شما را منحصربفرد میکند و در ذهن مخاطبان برای همیشه حک میگردد. مهمترین عناصر کلیدی هویت برند عبارتند از:
داستان برند
داستان برند یک روایت منحصربفرد است که جایگاه و منشا برند را مشخص میکند. داستان برند میتواند یک ارتباط قوی با مشتریان ایجاد و برند را به یاد ماندنی کند. یک داستان برند عالی باید شامل موارد زیر باشد:
- چرا، کی، کجا و چگونه برند شروع به کار کرد؟
- مشخصات بنیانگذاران این برند چیست؟
- رویدادهای کلیدی و نقاط عطف در طول عمر برند کدامند؟
- جنبههای فرهنگی و یا تاریخی که برند بر آنها تکیه دارد، کدامند؟
- رویدادهای سرگرمکننده و الهامبخش برند کدامند؟
نام تجاری
نام برند اغلب اولین چیزی است که مشتریان میشنوند یا میبینند. بنابراین، باید به یاد ماندنی باشد.
- نام تجاری میتواند ترکیبی از کلمات، حروف و یا حتی اعداد باشد که برای بخاطر ماندن و منحصربفرد بودن انتخاب شده است.
- یک نام تجاری خوب میتواند به ایجاد شناخت در خصوص برند و درگیر شدن احساسات کمک کند.
شخصیت برند
ارائه برند با ویژگیهای شخصیتی آن را انسانیتر میکند. شخصیت برند باعث ایجاد دلبستگی در بین مخاطبان میگردد. بدینترتیب مصرفکنندگان با رفتار و ارزشهای برند ارتباط برقرار میکنند، درست همان طور که با یک انسان دیگر ارتباط میگیرند.
شخصیت یک برند با “شیوه وجودی آن” مطابقت دارد و اساس هویت و رفتارهای بصری و کلامی آن را تشکیل میدهد. به گفته ژان نوئل کاپفرر(کارشناس برندسازی): ” شخصیت یک برند کارکردی روانی دارد. این مفهوم به مصرفکنندگان این امکان را میدهد که با آن شناسایی شوند و در نهایت متمایز گردند”.
سبک و لحن برند
سبک ارتباطی و لحن برند، نحوه ارتباط آن با مخاطبان مختلف را مشخص میکند. نوع واژگان مورد استفاده، پیام برند، تعامل با دیگران و احساساتی که منتقل میشوند، همگی مربوط به سبک و لحن برند میباشند.
- سبک ارتباطی به نحوه تعامل یک برند با مخاطبان خود اشاره دارد. پویایی، احساسات، قهرمان داستان و کانالهای ارتباطی همگی در این مفهوم گنجانده میشوند.
- لحن صدا را میتوان به چهار مدل خندهدار، جدی، رسمی و مشتاق تقسیم کرد.
نام تجاری به عنوان یک محصول یا خدمات
مصرفکنندگان میتوانند به سرعت یک برند را بر اساس محصولات یا خدمات آن قضاوت کنند (به طور مثال، منحصربفرد بودن، کیفیت و عملکرد درک شده، احساسات منتقل شده، تاثیرات اجتماعی و …).
- محصولات یا خدمات یک برند بخشی از هویت آن است. همه این موارد نشاندهنده برند و تجسم جنبههای مختلف هویت آن میباشند.
- ایجاد محصولات و خدماتی که منحصر به برند و همسو با هویت آن باشند، ضروری است.
هویت بصری
هویت بصری یک برند ترکیبی از عناصر گرافیکی است که برند را متمایز میکند. عناصر هنویت بصری عبارتند از:
- پالت رنگ
- لوگو
- حروف و فونت
- تصویرسازی و سبک عکاسی
- طراحی گرافیکی
- طراحی محصول و بستهبندی
ثبات در برندسازی بصری، شخصیت برند را بهبود میبخشد و اعتماد مشتریان را جلب مینماید.
هویت حسی
هویت حسی شامل لمس و صداهای مرتبط با یک نام تجاری است.
- عناصر حسی میتوانند تجربه برند را بهبود بخشند و تاثیری ماندگار در ذهن مشتریان ایجاد کنند. این عناصر مردم را به سمت تجربه احساسات و عواطف منحصربفرد و همچنین تداعیهای جدید با یک برند سوق میدهد.
- تعریف هویت حسی برند یک مرحله اختیاری در استراتژی برند است. با این وجود، بسته به صنعت مورد نظر و ترجیحات صاحبین کسبوکار ممکن است این مرحله اهمیت بسیاری داشته باشد.
پرسشهای متداول
هویت برند چیست؟
هویت برند یک جنبه حیاتی از استراتژی برند میباشد. در واقع هویت برند به ویژگیهای منحصربفردی اشاره دارد که بر شخصیت و ظاهر درکشده از برند شما تاثیر میگذارد. یک هویت برند قوی با هدفگذاری استراتژیک به منظور پرورش تصویر برند در ذهن مصرفکنندگان ایجاد میگردد.
لحن برند چیست و چه اهمیتی در هویت برند دارد؟
سبک ارتباطی و لحن برند، نحوه ارتباط آن با مخاطبان مختلف را مشخص میکند. نوع واژگان مورد استفاده، پیام برند، تعامل با دیگران و احساساتی که منتقل میشوند، همگی مربوط به سبک و لحن برند میباشند.