انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

صادرات مواد شیمیایی صنعت ساختمانی

مواد شیمیایی ساختمانی بخش مهمی از صنایع شیمیایی هستند که نقش بسزایی در صنعت ساختمان سازی ایفا می‌کنند. از این مواد شیمیایی به منظور افزایش کیفیت مصالح در پروژه های ساختمانی استفاده می‌شود تا بدین‌ترتیب پروژه‌های ساختمانی دوام و کیفیت بالاتری داشته باشند و به لحاظ اقتصادی هم به‌صرفه باشند.

در ادامه مطلب اطلاعات مفیدی در خصوص مواد شیمیایی صنعت ساختمانی و اهمیت صادرات این بخش آورده شده است.

مواد شیمیایی صنعت ساختمانی


مواد شیمیایی صنعت ساختمانی

مواد شیمیایی صنعت ساختمانی، دسته‌ای از مواد شیمیایی هستند که در فعالیت‌های ساختمانی استفاده می‌شوند. این مواد کاربرد گسترده‌ای در زمینه ساخت‌و‌ساز دارند؛ از این مواد می‌توان برای سرعت بخشیدن به پروژه‌های ساخت‌وساز در حال انجام، پروژه های ساخت‌و‌ساز جدید و یا برای افزایش دوام و استحکام سازه‌های موجود استفاده کرد.

به طور مثال پلی‌اورتان و پلی‌اوره به منظور عایق بندی سقف‌ها، اتصالات و سایر سطوح در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترکیبات عایق رطوبتی اصلاح شده پلیمری نیز که به عنوان پوشش ضد آب شناخته می‌شوند، در عایق رطوبتی تراس‌ها، پل‌ها و دیوارهای حائل مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع مختلف مواد شیمیایی صنعت ساختمانی عبارتند از:

مواد افزودنی بتن

بتن به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح در پروژه‌های ساختمانی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی شرایط بتن معمولی عملکرد یا دوام مورد نیاز را ندارد. در چنین شرایطی از مواد افزودنی برای اصلاح خواص بتن معمولی استفاده می‌شود. برخی از این افزودنی‌ها عبارتند از:

  • پلاستیسایزرها(Plasticizers)
  • سوپر پلاستیسایزرها(Superplasticizers)
  • ریتاردرها(Retarders and Retarding Plasticizers)
  • حباب‌زای بتن(Air-entraining Admixtures)
  • مواد افزودنی ضد آب‌ کننده بتن(Damp-proofing and Waterproofing Admixtures)
  • افزودنی‌های گازساز(Gas forming Admixtures)
  • افزودنی‌های بازدارنده خوردگی(Corrosion Inhibiting Admixtures)

ترکیبات پخت بتن

ترکیبات عمل‌آوری بتن به منظور کاهش اتلاف آب از بتن، قبل از سخت شدن استفاده می‌شوند. به عبارتی دیگر، هنگامی‌که این ترکیبات روی یک سطح بتن جدید اعمال می شوند، یک لایه نگهدارنده رطوبت را تشکیل می‌دهند. این ترکیبات شامل رزین‌های مصنوعی، موم، حلال‌هایی با فراریت بالا، اکریلیک و … می‌باشند.

عوامل اتصال پلیمری

عوامل اتصال پلیمری به منظور اتصال عناصر با بتن و سایر ترکیبات مبتنی بر سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این ترکیبات همچنین به عنوان اصلاح کننده پلیمری در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. این ترکیبات به ایجاد استحکام کششی و خمشی کمک می‌کنند و همچنین مقاومت بتن را در برابر نفوذ کلریدها و نمک‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

پوشش‌های محافظ و تزئینی

بتن برای افزایش دوام و ماندگاری به حفاظت و نگهداری نیاز دارد. در برخی موارد خوردگی بتن هم تسریع پیدا می‌کند. آفتابگیرها، نماها و … پس از چند سال ترک می‌خورند و می‌ریزند، خصوصاً زمانی‌که پوشش بکارگرفته‌شده به اندازه کافی نازک و ظریف نباشد. به منظور افزایش دوام و ضد آب کردن آنها از روکش‌های مقاوم استفاده می‌شود. طیف وسیعی از این گونه رنگ‌های تزئینی محافظ و ضد آب بر پایه پلیمر اکریلیک در بازار موجود می‌باشد.

چسب‌ها

تقریبا در تمام پروژه‌های ساختمانی از چسب‌ها استفاده می‌شود. چسب‌ها دارای ظرفیت اتصال قوی می‌باشند و همچنین می‌توان از آنها‌ به عنوان یک عایق رطوبتی خوب استفاده کرد. از مزایای چسب‌ها می‌توان به خاصیت ارتجاعی آنها برای انبساط و انقباض‌های مکرر ناشی از دماهای مختلف اشاره کرد.

مواد شیمیایی صنعت ساختمانی معمولا با هدف سرعت بخشیدن به فرایند ساخت‌وساز و یا استحکام بیشتر سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. افزودن این ترکیبات به مصالح ساختمانی قطعا عملکرد، کارایی و کیفیت مصالح ساختمانی را بهبود بخشیده و به همین دلیل به طور گسترده در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آردین شیمی صنعت یکی از کمپانی‌های شناخته‌شده در تولید و صادرات مواد شیمیایی صنعت ساختمانی می‌باشد. همکاران ما در مجموعه آرکم با هدف افزایش استحکام سازه‌ها و کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز، در صددند تا محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی تولید و به نقاط مختلف دنیا صادر کنند.

صادرات مواد شیمیایی صنعت ساختمانی


صادرات مواد شیمیایی صنعت ساختمانی

مواد شیمیایی ساختمانی انواع مختلفی از فرمولاسیون‌های شیمیایی هستند که با هدف اصلاح و بهبود عملکرد مصالح ساختمانی به سیمان، بتن و … اضافه می‌شوند. در واقع، مواد شیمیایی ساختمانی یکی از اجزای مهم صنعت شیمیایی هستند که نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های جهانی ایفا می‌کنند. مواد شیمیایی ساختمانی در بازارهای جهانی به انواع افزودنی‌های بتن، اصلاح کننده‌های آسفالت، چسب و درزگیر، پوشش های محافظ و عوامل اتصال پلیمری تقسیم‌بندی می‌شوند. از این ترکیبات معمولا در سازه‌های صنعتی، ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. در این میان ساختمان‌های مسکونی و بعد از آن، ساختمان‌های تجاری بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. به لحاظ جغرافیایی، آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم بازار محصولات شیمیایی ساختمانی را در سطح جهانی دارا می‌باشند و بیش از یک سوم بازار جهانی این محصولات را به خود اختصاص داده اند. چین، هند، برزیل، روسیه و استرالیا کشورهایی هستند که پیش‌بینی می‌شود در آینده بیشترین تقاضا را برای این مواد داشته باشند. با افزایش جمعیت، تقاضا برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری باکیفیت افزایش یافته و این امر به عنوان یک محرک برای رشد بازار جهانی مواد شیمیایی ساختمانی عمل می‌کند. علاوه‌براین تقاضا برای جاده‌ها، پل‌ها، سدها و تونل‌ها نیز افزایش یافته و همه این عوامل منجر به رشد بازار خواهند شد. افزایش تقاضا در صنعت ساخت‌وساز به معنی افزایش صادرات شرکت‌های چند ملیتی در سراسر دنیا می‌باشد.

شرکت‌های صادرکننده مواد شیمیایی صنعت ساختمانی در ایران با داشتن تکنولوژی‌های روز دنیا و بهره‌گیری از دانش متخصصان محصولات متنوعی را به کشورهای دنیا صادر می‌کنند. برخی از این محصولات عبارتند از:

  • ترکیبات ضدآب
  • پوشش‌های محافظ
  • عوامل اتصال پلیمری
  • کفپوش های صنعتی و تزئینی
  • چسب‌های سازه‌ای برای بتن، فولاد و …
  • غشاهای پیش‌ساخته برای ساخت پروژه‌های مسکونی و تجاری

کشورهای ترکیه، ارمنستان، تاجیکستان، عراق و کشورهای اروپایی مقاصد اصلی صادرات مواد شیمیایی صنعت ساختمانی می‌باشند. آردین شیمی با دارا بودن تمامی بسترهای صادراتی محصولات متنوعی را به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌کند.

پرسش‌های متداول


مهم‌ترین مواد شیمیایی صنعت ساختمانی کدامند؟

مهم‌ترین مواد شیمیایی صنعت ساختمانی عبارتند از مواد شیمیایی عایق رطوبتی، ترکیبات عایق رطوبتی الاستومری، ترکیبات عایق رطوبتی اصلاح شده پلیمری، ترکیبات عایق رطوبتی سیمانی، چسب‌ها و رزین‌های اپوکسی.

مهم‌ترین مقاصد صادراتی مواد شیمیایی صنعت ساختمانی کدامند؟

برخی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی مواد شیمیایی صنعت ساختمانی عبارتند از چین، ترکیه، عراق، تاجیکستان، ارمنستان و کشورهای اروپایی.

مواد شیمیایی صنعت ساختمانی کدامند؟

مواد شیمیایی ساختمانی در ساخت و سازهای مدرن نقشی اساسی دارند. این مواد انواع مختلفی از فرمولاسیون‌های شیمیایی هستند که با هدف اصلاح و بهبود عملکرد مصالح ساختمانی به سیمان، بتن و … اضافه می‌شوند. پلیمرها یکی از مهم ترین انواع مواد هستند و تقریباً در ترکیب تمامی مواد شیمیایی ساختمانی وجود دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *