انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

صادرات مواد شیمیایی صنایع بهداشتی

شوینده‌های بهداشتی امروزه نقش غیرقابل انکاری در حفظ بهداشت و نظافت دارند. از این محصولات اغلب برای پاک کردن سطوح مختلف، البسه، ظروف آشپزخانه و … استفاده می‌شود. صابون و مواد شوینده با خواص شیمیایی منحصر بفردی که دارند، این توانایی را دارند که انواع آلودگی‌، چربی و لکه را از سطوح مختلف پاک کنند. بسیاری از مواد اولیه شوینده‌های بهداشتی به خارج از کشور صادر می‌شوند. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص مواد اولیه شوینده‌های بهداشتی و صادرات آنها آورده شده است.

 صابون و مواد شوینده صنایع بهداشتی


 صابون و مواد شوینده صنایع بهداشتی

صابون و مواد شوینده موادی هستند که وقتی در آب حل می شوند، توانایی پاک کردن کثیفی از سطوح مختلف مانند پوست انسان، منسوجات و سایر مواد جامد را دارند. شوینده بهداشتی مخلوطی است که حاوی صابون، سورفکتانت و … می‌باشد که برای شستشو و تمیز کردن سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شوینده‌ها در اشکال مختلفی همچون پودر، قرص، مایعات غلیط و … برای رفع نیازهای مصرف‌کنندگان وجود دارند. نمونه‌هایی از شوینده‌های موجود در بازار عبارتند ازنرم‌کننده‌های لباس، پاک‌کننده‌ها، مایع لباسشویی، مایع ظرفشویی و …

انواع مواد شوینده بهداشتی عبارتند از:

شوینده‌های آنیونی: این شوینده‌ها یون‌های کلوئیدی منفی در محلول تولید می‌کنند و شامل صابون و مواد شوینده مصنوعی مدرن می‌باشند.

شوینده‌های کاتیونی: این شوینده‌ها در محلول یون‌های الکتریکی مثبت تولید می‌کنند.

شوینده‌های غیریونی: این شوینده‌ها ذرات کلوئیدی خنثی در محلول تولید می‌کنند.

شوینده‌های آمفوتریک: این شوینده‌ها بسته به pH محلول می‌توانند به عنوان شوینده آنیونی یا کاتیونی مورد استفاده قرار بگیرند.

مواد شوینده صنایع بهداشتی از چه ترکیباتی تشکیل شده‌اند؟ 


مواد شوینده صنایع بهداشتی از چه ترکیباتی تشکیل شده‌اند؟ 

انواع سورفکتانت‌ها، حلال‌ها و امولسیفایرها برای تولید مواد شوینده بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه مطلب، اطلاعاتی در خصوص ترکیبات تشکیل‌دهنده انواع مواد شوینده آورده شده است.

ترکیبات قلیایی

ترکیبات قلیایی جزئی ضروری در اکثر مواد شوینده می‌باشند. این ترکیبات لکه‌ها و ذرات چربی را از روی لباس پاک می‌کنند. البته در نظر داشته باشید، قلیاها به تنهایی کارایی لازم را ندارند و باید با سورفکتانت‌ها ترکیب شوند. قدرت پاک‌کنندگی محصول نهایی به نسبت دقیق ترکیبات استفاده شده بستگی خواهد داشت. انواع  ترکیبات قلیایی عبارتند از:

ترکیبات قلیایی ملایم: بی‌کربنات سدیم (جوش شیرین) در دسته ترکیبات قلیایی ملایم قرار می‌گیرد.

ترکیبات قلیایی با قدرت متوسط: بوراکس در این دسته قرار می‌گیرد. این ترکیب اغلب در لوازم آرایشی به عنوان امولسیفایر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیبات قلیایی قوی: سود سوز آور و کربنات سدیم در دسته ترکیبات قلیایی قوی قرار می‌گیرند. از این ترکیبات برای فرمولاسیون محصولاتی که دارای قدرت پاک‌کنندگی زیادی هستند، استفاده می‌شود.

 سورفکتانت‌ها 

سورفکتانت‌ها دومین جزء اصلی شوینده‌های شیمیایی هستند. آنها علاوه‌بر تولید کف، ذرات چربی را می‌شکنند و موجب حل شدن آنها می‌شوند. سورفکتانت‌های آنیونی حاوی ترکیباتی با بار منفی می‌باشند که به از بین بردن کثیفی و لکه‌های چربی کمک می‌کنند. آلکیل سولفات‌ها و آلکیل اتوکسیلات سولفات‌ها نمونه‌هایی از سورفکتانت‌های آنیونی می‌باشند.

آنزیم‌ها 

آنزیم‌ها مزایای خاصی برای کارآمدتر کردن فرمولاسیون شوینده‌های بهداشتی دارند. بدین‌ترتیب زمان شستشو کوتاه‌تر شده و دما پایین‌تر می‌باشد و مصرف آب و برق هم به حداقل خواهد رسید. پروتئاز، آمیلاز، سلولاز و لیپاز برخی از مهم‌ترین آنزیم‌های مورد استفاده در شوینده‌های بهداشتی می‌باشند.

تنظیم کننده‌ pH 

نقش تنظیم کننده‌ pH در متعادل کردن اسیدها و بازها برای شستشوی بهینه می‌باشد. زمانیکه مواد شیمیایی در آب حل می‌شوند، سطح pH محلول تغییر کرده و اسیدی، بازی یا خنثی می‌شود.

پاک کننده اسیدی ملایم با pH 2 تا 5.5 نوعی پاک کننده اسیدی است که برای موارد مختلف کاربرد دارد. این در حالیست که پاک کننده قلیایی با pH 8.5 تا 11 برای پاک کردن انواع لکه‌های چرب محصولی مناسب می‌باشد.

SLES، LABSA و کاستیک سودا برخی از مهم‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید مواد شوینده صنایع بهداشتی می‌باشند. در سال‌های اخیر ایران سهم قابل توجهی در تولید و صادرات مواد اولیه شیمیایی صنایع بهداشتی به کشورهای همسایه و اروپا داشته است. آردین شیمی تولید کننده و صادر کننده مواد اولیه شیمیایی صنایع بهداشتی در ایران می‌باشد. آرکم محصولاتی نظیر لبسا، کاستیک سودا، SLES و انواع حلال‌‌ها را با بالاترین کیفیت تولید و به کشورهای خارجی صادر می‌نماید.

آرکم به عنوان تولید کننده و صادرکننده مواد اولیه شیمیایی صنایع بهداشتی به کشورهای مختلف دنیا، در تلاش است با تولید محصولات باکیفیت و ارائه قیمت‌های رقابتی در بازار از مشتریان داخلی و خارجی خود حمایت کند.

پرسش‌های متداول


مهم‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع بهداشتی کدامند؟ 

SLES ، لبسا، کاستیک سودا و انواع حلال‌ها برای تولید مواد شوینده مورد استفاده قرار می‌گیرند. قدرت پاک‌کنندگی محصول نهایی به نسبت دقیق ترکیبات استفاده شده در فرمولاسیون شوینده بهداشتی، بستگی خواهد داشت.

مهم‌ترین مقاصد صادراتی مواد شیمیایی صنایع بهداشتی کدامند؟

بهترین مقاصد صادرات مواد اولیه صنایع بهداشتی کشورهای چین، روسیه، عراق، افغانستان و ترکیه می‌باشند. بازار چین بیشترین ظرفیت تقاضا را برای این محصولات دارا می‌باشد.

0 0 رای ها
Article Rating
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها