انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

صادرات محصولات پتروشیمی

صنعت پتروشیمی، صنایع بالادستی همچون نفت و گاز را به صنایع پایین‌دستی مانند داروسازی مرتبط می‌کند. اتیلن، پروپیلن، بنزن و زایلن از مهم‌ترین محصولات پتروشیمی می‌باشند. این فرآورده‌ها به محصولات مختلفی از جمله لاستیک، مواد شوینده، مواد شیمیایی کشاورزی و اقلام پلاستیکی تبدیل می شوند و در زندگی روزمره ما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محصولات صنایع پتروشیمی


محصولات صنایع پتروشیمی

محصولات صنایع پتروشیمی در واقع محصولات ساخته‌شده از نفت هستند. در دنیای امروزه از این محصولات، در سطح گسترده‌ای استفاده می‌شود. کیسه‌های پلاستیکی، بطری‌های پلاستیکی، کودهای پتروشیمی، افزودنی‌های غذایی، انواع شوینده‌های مایع و پودری، رنگ‌ها، چسب و مواد منفجره نمونه‌هایی از این موارد می‌باشند.

برخی از محصولات پتروشیمی به دلیل کاربرد گسترده‌ای که دارند، دارای نام‌های تجاری شناخته‌شده‌ای هستند. به طور مثال، پلکسی گلاس به جای شیشه در اتومبیل، هواپیما، آکواریوم و لوازم خانگی استفاده می‌شود. همچنین تفلون به طور گسترده در تابه‌های نچسب استفاده می شود؛ این محصول به دلیل مقاومت در برابر دما و اسیدهای شدید در لوله های تزریق پزشکی و میکروالکترونیک هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین محصولات پتروشیمی عبارتند از:

اتیلن

از اتیلن معمولا برای ساخت انواع پلاستیک استفاده می‌شود. از این محصول هم‌چنین می‌توان برای تولید شوینده‌ها و روان‌کننده‌های اجزای مختلف همچون شیرآلات صنعتی استفاده کرد.

بنزن

یکی از محصولات محبوب صنعت پتروشیمی بنزن می‌باشد. از بنزن برای ساخت انواع نایلون‌های بسته‌بندی استفاده می‌شود.

رزین‌های پزشکی

از رزین‌های پزشکی در صنعت پزشکی استفاده می‌شود. برخی از این رزین‌ها برای تصفیه داروها و برخی دیگر برای درمان بیماری‌های مختلف، به‌ویژه برای مبتلایان به ایدز و سرطان، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پلاستیک‌های پزشکی

در صنعت پزشکی به میزان زیادی از محصولات یکبار مصرف ساخته‌شده از پلاستیک مانند بطری‌ها، سرنگ‌های پزشکی و … استفاده می‌شود. از پلاستیک‌های پزشکی برای ساخت این محصولات در سایزها و اشکال مختلف استفاده می‌شود.

مواد نگهدارنده غذایی

از محصولات پتروشیمی در صنایع غذایی هم استفاده می‌شود. مواد نگهدارنده غذایی ماندگاری مواد غذایی ذخیره شده در قوطی‌ها و کیسه‌ها را افزایش می‌دهند. در ترکیبات برخی از آب نبات‌ها و رنگ‌های خوراکی نیز از این مواد استفاده می‌شود تا طعم و مزه آنها را افزایش دهند.

محصولات آرایشی و بهداشتی

محصولات پتروشیمی معمولاً برای تولید طیف گسترده‌ای از محصولات همچون عطر، لوازم آرایشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ترکیبات شامپوها و رنگ موها نیز محصولات پتروشیمی در مقادیر مختلف به کار برده می‌شوند.

کودهای شیمیایی

برخی از گیاهان، سبزیجات و گل‌ها برای رشد سریع‌تر و سالم ماندن به کود نیاز دارند. کودهای شیمیایی حاوی محصولات پتروشیمی هستند.

فرش

بسیاری از فرش‌های موجود در بازار با محصولات پتروشیمی تولید می‌شوند. این محصولات برای رنگ دادن به فرش و همچنین تقویت الیاف آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیشه‌های ایمنی

شیشه های ایمنی یا ضدضربه بسیار محکم‌تر از شیشه‌های معمولی هستند و در ساختمان‌های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از محصولات پتروشیمی برای افزایش استحکام و دوام شیشه‌های ایمنی استفاده می‌شود.

محصولات پتروشیمی کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارند. مقصد صادرات اکثر محصولات پتروشیمی کشورهای چین، هند، عراق، آذربایجان و بسیاری از کشورهای اروپایی می‌باشند.

آردین شیمی صنعت با سابقه طولانی در صادرات محصولات پتروشیمی توانسته است جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی تثبیت کند. همکاران ما در آردین شیمی صنعت با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان، کل پروسه صادرات را تسهیل کرده و با ارائه خدمات قابل قبول و قیمت‌های رقابتی در آینده‌ای نه چندان دور، به یکی از بزرگترین صادرکنندگان این محصولات تبدیل خواهد شد.

صادرات محصولات پتروشیمی


صادرات محصولات صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع کاربردی در ایران نقش بسزایی در رونق اقتصادی دارد. با توجه به تحریم‌های سال‌های اخیر و مشکلات اقتصادی، این صنعت بیش از پیش مورد توجه صادرکنندگان ایرانی قرار گرفته است. متانول، اتیلن و پروپیلن مهم‌ترین محصولات صادراتی کشور می‌باشند. پلی‌اتیلن سبک و سنگین، پی‌وی‌سی و سایر محصولات پلیمری از دیگر مورادی هستند که به کشورهای همسایه صادر می‌شوند. در نظر داشته باشید، ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان متانول و اتیلن می‌باشد.

طبق اطلاعات جمع‌آوری‌شده در خصوص محصولات پرطرفدار پتروشیمی و میزان تقاضا، پیش‌بینی می‌شود روابط تجاری مبتنی بر صادرات محصولات پتروشیمی در 10 سال آینده رشد فزاینده‌ای داشته باشد. مهم‌ترین بازارهای هدف در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌شود کشورهای اسپانیا، استرالیا، نروژ و آرژانتین باشند. علاوه‌براین، طبق آمار صادرات استون به اسپانیا به عنوان یکی از سودآورترین تجارت‌ها در سالیان اخیر شناخته شده است.

چین، هند، ترکیه، ارمنستان، تاجیکستان، عراق و کشورهای اروپایی مقاصد اصلی صادرات محصولات پتروشیمی می‌باشند. آردین شیمی صنعت با دارا بودن تمامی بسترهای صادراتی محصولات متنوعی را به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌کند.

پرسش‌های متداول


مهم‌ترین محصولات پتروشیمی ایران کدامند؟

از مهم‌ترین محصولات پتروشیمی ایران می‌توان به متانول، اسیدهای معدنی، کودهای شیمیایی و پلیمرها اشاره کرد.

مهم‌ترین مقاصد صادراتی محصولات پتروشیمی کدامند؟

چین، هند، ترکیه، ارمنستان، تاجیکستان، عراق و کشورهای اروپایی مقاصد اصلی صادرات محصولات پتروشیمی برای صادرکنندگان ایرانی می‌باشند.

مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش صادرات محصولات شیمیایی کدامند؟

صنعت پتروشیمی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد جهانی است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله پلاستیک، ساختمان، خودروسازی و بسته‌بندی دارد. این صنعت با استفاده از موادپتروشیمی محصولات متنوعی مانند الیاف مصنوعی، رزین، سوخت و … تولید می‌کند و به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *