بازاریابی مستقیم به تبلیغ محصولات یا خدمات به طور مستقیم به مخاطبان هدف اشاره دارد. بازاریابی مستقیم روشی موثر برای ایجاد و حفظ آگاهی از برند میباشد. این نوع از بازاریابی از ایمیل، بازاریابی تلفنی و جلسات حضوری برای تعامل با مصرفکنندگان استفاده میکند. بازاریابی مستقیم بر ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف متکی است. تعامل مستقیم با مخاطبان به کسب و کار اجازه میدهد تا در مورد فرصتها و فروشهای آتی صحبت کنند. همچنین به شرکت این امکان را میدهد که بازخورد به موقع از بازار را دریافت کند و در صورت امکان، مشکلات مربوطه را برطرف نماید.
بازاریابی مستقیم جزئی کلیدی از یک استراتژی تبلیغاتی موفق میباشد، به شرطی که به درستی اجرا شود و در زمان مناسب توسعه داده شود. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص بازاریابی مستقیم و اهمیت آن در صادرات آورده شده است.
بازاریابی مستقیم چیست؟
بازاریابی مستقیم شامل هر گونه بازاریابی است که بر ارتباط مستقیم با مصرفکنندگان تاکید دارد و به همین منظور از ایمیل، کاتالوگ، بازاریابی تلفنی، کمپینهای پیامکی و … استفاده مینماید. علت نامگذاری این نوع از بازاریابی به این دلیل است که به طور کلی واسطهها مانند رسانههای تبلیغاتی را حذف میکند.
هدف بازاریابی مستقیم
بازاریابی مستقیم مانند یک گفتگوی یک به یک بین یک برند و یک مشتری بالقوه میباشد. به منظور رسیدن به این هدف، بازاریابان از تکنیکهای شخصیسازی استفاده میکنند. به طور مثال، ذکر نام گیرنده در پیامک تبلیغاتی. هدف اصلی از بازاریابی مستقیم، متقاعد کردن مشتری برای خرید محصول میباشد که از طرق زیر انجام میگیرد:
- مشاهده وبسایت
- تماس تلفنی برای کسب اطلاعات بیشتر
- درخواست قیمت پس از دریافت کارت و فرمهای تبلیغاتی
- ارائه نام و ایمیل
- انجام خرید
مزایای بازاریابی مستقیم
بازاریابی مستقیم منابع مورد نیاز شما را بر اساس اطلاعاتی که جمعآوری کردهاید، متوجه افرادی میکند که احتمالا به محصول یا خدمات شما علاقمندند. برخی از مزایای بازاریابی مستقیم عبارتند از:
- تماس مستقیم: شما میتوانید پیام را طوری تنظیم کنید که گیرنده احساس کند فقط برای اوست. این شخصیسازی میزان تعامل و ارتباط موثر را افزایش خواهد داد.
- قیمت مناسب: بازاریابی برای خریداران بالقوه شناساییشده مقرون بهصرفهتر است. با استفاده از بازاریابی مستقیم میتوانید محصولات را با قیمت مناسب به مشتریان بفروشید.
- ROI بالا: بازاریابی مستقیم بازده سرمایهگذاری بالایی دارد. زمانی که مشتریان شما از قبل به محصول یا خدمات شما تمایل داشته باشند، شانس فروش افزایش خواهد یافت.
- نتایج قابل اندازهگیری: بازاریابی مستقیم راههایی برای بررسی میزان موفقیت هر کمپین ارائه میکند. این دادهها به شما این امکان را میدهد که رویکرد خود را در صورت نیاز تغییر دهید و بدینترتیب عملکردتان را اصلاح نمایید.
انواع بازاریابی مستقیم
بازاریابی مستقیم با زمان تکمیل میشود. برخی از تکنیکهای قدیمی در این مدل از بازاریابی هنوز هم به اندازه تکنیکهای مدرن رقابتی هستند. در ادامه مطلب برخی از انواع بازاریابی مستقیم که امروزه شرکتها استفاده میکنند، مورد بررسی قرار گرفته است:
ایمیل مستقیم
ایمیل مستقیم روشی بسیار آشناست که شامل ارسال نامه، کارت پستال، بروشور و … از طریق ایمیل میباشد. این نوع از بازاریابی هم برای افراد کمسواد و هم افرادی که از بازاریابی دیجیتالی بیش از حد اشباع شدهاند، گزینه مناسبی است.
ایمیل مارکتینگ
استراتژی ایمیل مارکتینگ به شرکتها این امکان را میدهد که تبلیغات ویژه خود را از طریق ایمیل به مخاطبان بالقوه برسانند. معمولا تبلیغات مربوط به وبینارها و … از طریق ایمیل مارکتینگ به دست مشتریان رسانده میشود.
از بازاریابی ایمیلی میتوان به عنوان یک استراتژی بازاریابی مستقیم استفاده کرد. بازاریابان از طریق ایمیل، پیامهای تبلیغاتی و اطلاعیهها را برای مشتریان فعلی یا بالقوه ارسال میکنند.
بازاریابی پیامکی
برخی از شرکتها به جای ایمیل از پیامهای متنی برای انتقال تبلیغات استفاده میکنند. این مدل از بازاریابی معمولا کوتاهتر و یک تکنیک نسبتا ارزان میباشد. به طور مثال، یک برند ممکن است یک پیام متنی با یادآوری در مورد اقلام باقیمانده در سبد خرید برای شما ارسال کند.
بازاریابی تلفنی
بازاریابی تلفنی شامل تماس با مشتریان بالقوه از طریق تلفن برای فروش محصولات یا خدمات است. این رویکرد مستقیم امکان تعامل و پاسخدهی مستقیم را فراهم میکند و آن را به ابزاری قدرتمند برای فروش و تعامل با مشتری تبدیل مینماید.
رسانههای اجتماعی
بازاریابی رسانههای اجتماعی از پلتفرمهایی مانند اینستاگرام برای دستیابی به مخاطبان استفاده میکند. برندها میتوانند پیامهای مستقیم در اینستاگرام ارسال کنند یا از تبلیغات هدفمند برای دستیابی به مشتریان بالقوه استفاده نمایند. تبلیغات در این فضاها بر اساس سن کاربر، جنسیت، علایق و سایر عوامل جمعیتشناختی تنظیم میگردند. به طور مثال ممکن است به دنبالکنندگان اینفلوئنسرهای اینستاگرام که در بین نوجوانان محبوبیت دارند، تبلیغات برای درمان آکنه ارائه شود، بر اساس این فرض که آنها به احتمال زیاد به این محصولات علاقمند هستند.
بازاریابی تعاملی
بازاریابی تعاملی ارتباط با مشتریان را برای بازاریابی برند یا محصولات تقویت میکند. به طور مثال، یک کسب و کار ممکن است یک مسابقه سرگرمکننده در رسانههای اجتماعی منتشر کند تا مشخص کند کدام یک از محصولاتش مشتری بیشتری دارند. بدینترتیب از نتایج مسابقه میتوان برای تجزیه و تحلیل ترجیحات کاربران استفاده کرد.
بازاریابی خانه به خانه
در بازاریابی خانه به خانه، بازاریاب به خانه مشتری مراجعه میکند تا مستقیما با ساکنان خانه صحبت کند. این اقدام اغلب به فروش کالا و خدمات مرتبط میباشد. با این وجود، این نوع از بازاریابی میتواند برای محصولات آینده، افزایش آگاهی از فروش در آینده و … نیز استفاده شود.
کاتالوگ مارکتینگ
کاتالوگ مارکتینگ شامل تهیه و توزیع یک کاتالوگ از کالا و خدمات میباشد. در حال حاضر، کاتالوگهای دیجیتال رایجتر شدهاند. به طور مثال، برند IKEA چاپ کاتالوگ را متوقف کرده و آن را با بروشورهای دیجیتال جایگزین کرده است.
شرکت تولیدی بازرگانی آردین شیمی متخصص در امر تولید و صادرات مواد اولیه شیمیایی میباشد. آرکم با استفاده از بازاریابی مستقیم با خریداران بالقوه ارتباط برقرار کرده و موقعیت را برای تعامل بیشتر و افزایش آگاهی از برند فراهم میکند. واحد مارکتینگ آرکم از انواع روشهای بازاریابی مستقیم به منظور برقراری ارتباط با مشتریان داخلی و خارجی بهره میگیرد.
پرسشهای متداول
بازاریابی مستقیم چیست؟
بازاریابی مستقیم به تبلیغ محصولات یا خدمات به طور مستقیم به مخاطبان هدف اشاره دارد. این نوع از بازاریابی از ایمیل، بازاریابی تلفنی و جلسات حضوری برای تعامل با مصرفکنندگان استفاده میکند. تعامل مستقیم با مخاطبان به کسب و کار اجازه میدهد تا در مورد فرصتها و فروشهای آتی صحبت کنند. همچنین به شرکت این امکان را میدهد که بازخورد به موقع از بازار را دریافت کند و در صورت امکان، مشکلات مربوطه را برطرف نماید.
بازاریابی مستقیم چه اهمیتی در صادرات مواد شیمیایی دارد؟
اگرچه بازاریابی مستقیم در حوزه صادرات مواد شیمیایی اهمیت بسیاری دارد، اما معمولا برقراری ارتباط با مخاطبان خارجی به دلیل موقعیت جغرافیایی کمی سخت میباشد. به همین دلیل، شرکتهای صادرکننده مواد شیمیایی معمولا تمهیدات لازم را به منظور برگزاری جلسات حضوری در نقاط مختلف دنیا در نظر میگیرند. شرکت بینلمللی آرکم به منظور بازاریابی مستقیم دفاتر فعال در چین، ترکیه و … داشته و کارکنان واحد بینالملل قرارهای کاری با مشتریان خارجی را در این دفاتر برگزار میکنند.