انگلیسی | فارسی

Search
Close this search box.

انواع استراتژی‌های بازاریابی

بازاریابی مهم‌ترین بخش یک بیزنس است و اگر به دنبال یک استراتژی بازاریابی مناسب هستید، باید موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  1. بهترین استراتژی‌های بازاریابی کدامند؟
  2. چگونه با استفاده از بهترین استراتژی‌ها موفق خواهیم شد؟

در این مقاله به انواع استراتژی‌های بازاریابی می‌پردازیم که می‌تواند به هر کسب و کاری کمک کند.

استراتژی بازاریابی چیست؟


استراتژی بازاریابی چیست؟

 

استراتژی بازاریابی در واقع طرحی است که نشان می‌دهد شرکت چگونه محصولات و خدمات خود را در بازار ارائه کند، چگونه به مشریان جدید دست پیدا کند، سالانه چقدر برای بازاریابی هزینه کند و …

استراتژی بازاریابی شاید مهم‌ترین دارایی شرکت باشد، زیرا بر چگونگی ارائه خدمات و تصویری که مشتریان از شرکت در ذهن خود دارند، تاثیر می‌گذارد.

تعاریف مختلفی برای استراتژی بازاریابی وجود دارد. به طور خلاصه، استراتژی بازاریابی را می‌توان فرایندی توصیف کرد که طبق آن کسب‌وکارها و سازمان‌ها بازار خود را درک می‌کنند. به موجب این استراتژی می‌توانید برای دستیابی به مصرف‌کنندگان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان دائمی اقدام کنید. یک استراتژی بازاریابی مناسب شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تحقیق: تجزیه و تحلیل بازارهای هدف، رقابت، قیمت‌گذاری، رفتارهای مشتریان و …
  • موقعیت‌یابی: ایجاد یک موقعیت مناسب به واسطه مزیت رقابتی(ظاهر محصولات، بسته‌بندی، پیام برند و …)
  • ترفیع: بازاریابی محصولات و خدمات با هدف تأثیرگذاری بر مشتری
  • ارزیابی: ارزیابی فعالیت‌های شرکت و برنامه‌ریزی برای بهبود عملکرد با هدف تحقق اهداف بازاریابی

انواع استراتژی‌های بازاریابی


با پیشرفت تکنولوژی بازاریابی هم تغییر کرده و انواع مختلفی از آن برای انتخاب وجود دارد. بسته به ماهیت کسب و کار، صنعت و مشتریان شما، برخی از انواع استراتژی‌های بازاریابی برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

توجه داشته باشید به طور کلی دو نوع بازاریابی وجود دارد: سنتی و دیجیتال. بازاریابی دیجیتال تمام جنبه‌های دیجیتال را در بر می‌گیرد. اگر به صورت آنلاین، از طریق رایانه یا تلفن همراه بازاریابی می‌کنید، همه این موارد زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال می‌باشند. از سوی دیگر، بازاریابی سنتی از اشکال چاپی و سنتی رسانه(همچون تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها) استفاده می‌کند. در ادامه مطلب به انواع استراتژی‌های بازاریابی می‌پردازیم.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی موثر است که در یافتن اطلاعات در مورد محصولات، برند و یا صنعت شما به صورت آنلاین به مشتریان آموزش می‌دهد. نمونه‌هایی از بازاریابی محتوا عبارتند از:

  • وبلاگ
  • پست‌های رسانه‌های اجتماعی
  • ویدئوهای تبلیغاتی

هدف بازاریابی محتوا ارائه اطلاعات به مشتریان است که ایشان می‌توانند با استفاده از آن برای تصمیم‌گیری در مورد خرید اقدام نمایند.

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی گاهی بخش کوچکی از بازاریابی محتوا در نظر گرفته می‌شود. با این حال، بسیاری از بازاریابان معتقدند رسانه‌های اجتماعی یک تکنیک بازاریابی مستقل است که ارزش توجه بیشتری دارد. رسانه‌های اجتماعی یک ابزار بازاریابی مقرون به صرفه است که می‌تواند به شما در افزایش تعامل با مخاطبان، آموزش به مصرف‌کنندگان و فروش محصولات کمک کند.

راه‌های مختلفی برای بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، و برخی از آنها برای اهداف بازاریابی شما از بقیه مؤثرتر هستند. به طور مثال، کسب و کارهای B2B معمولا در لینکدین و فیس بوک نتایج بهتری نسبت به اینستاگرام کسب می‌کنند. این در حالیست که کسب و کارهای تجارت الکترونیک در اینستاگرام نتایج بهتری کسب می‌کنند. در نظر داشته باشید، با استفاده از یک استراتژی مناسب در هر پلتفرمی می‌توانید به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.

بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو شامل انواع بازاریابی است که از موتورهای جستجو مانند گوگل به عنوان ابزار بازاریابی خود استفاده می‌کنند. بازاریابی موتورهای جستجو معمولاً شامل 2 استراتژی بازاریابی دیجیتال است.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO): سئو، یک استراتژی بازاریابی است که محتوای وب سایت را بهینه می‌کند تا بدین‌ترتیب شما رتبه بهتری در گوگل داشته باشید.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک(PPC): PPC یکی دیگر از استراتژی های بازاریابی موتور جستجو است که به وب‌سایت شما کمک می کند تا در SERP (Search Engine Result Page)ها ظاهر شود. PPC شما را ملزم به پرداخت به ازای هر کلیک می‌کند، در حالی که SEO بر ترافیک ارگانیک متمرکز است. هر دو روش برای آوردن ترافیک بیشتر به وب سایت شما موثر هستند.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی دیگر از استراتژی‌های موثر بازاریابی است. با استفاده از بازاریابی ایمیلی، می‌توانید به راحتی برای مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه ایمیل ارسال کنید.

بازاریابی چاپی

بازاریابی چاپی استفاده از رسانه‌های چاپی برای ایجاد آگاهی از برند در مورد شرکت شما است. این استراتژی شامل تبلیغات در مجلات، بروشورها و بیلبوردها می‌باشد.

این استراتژی برای هر نوع کسب‌وکاری موثر است. به طور مثال، کسب و کارهای B2B ممکن است تبلیغات در مجلات تجاری را انتخاب کنند؛ این در حالیست که برای شرکت‌های B2C مجلات با دامنه وسیع‌تر گزینه مناسب‌تری است.

تلویزیون و رادیو

تبلیغات تلویزیونی و رادیویی در طول زمان تغییرات زیادی داشته‌اند، اما همچنان یکی از استراتژی‌های بازاریابی موثر برای انواع کسب و کارها می‌باشند. متاسفانه، این تبلیغات معمولا گران است و بنابراین برای مشاغل کوچک ایده‌آل نیست.

چگونه یک استراتژی بازاریابی موثر داشته باشیم؟


چگونه یک استراتژی بازاریابی موثر داشته باشیم؟

 

برای داشتن یک استراتژی بازاریابی موثر باید چهار جزء اساسی زیر را در نظر داشته باشید.

  • محصولات و خدمات
  • قیمت محصولات و خدمات
  • مکان بازاریابی
  • تبلیغات خدمات و محصولات ارائه‌شده

در ادامه مطلب، هر یک از این فاکتورها را بررسی می‌کنیم.

محصولات و خدمات

به منظور درک بازار و توسعه استراتژی بازاریابی، باید به یک سوال اساسی پاسخ دهیم. چه کسی به محصول شما نیاز دارد و چرا به آن نیاز دارد؟

با درک این مساله، دیدگاه جدیدی در مورد اینکه چگونه بر مشتریان خود تمرکز کنید و چگونه از رقبا متمایز شوید به دست خواهید آورد. مسئولیت مهم یک متخصص بازاریابی این است که با توجه به کیفیت و ویژگی‌های یک محصول، مزیت رقابتی شما را برای مشتری روشن کند.

قیمت محصولات و خدمات

قیمت، مقدار تعیین‌ شده‌ای است که مشتری مایل است بابت محصول شما بپردازد. بازاریاب باید عوامل مختلفی همچون هزینه مواد اولیه، قیمت رقبا و … را در نظر بگیرد و از همه مهم‌تر محصول را با توجه به ارزش واقعی آن ارزیابی کند.

مکان بازاریابی

مکان بازاریابی چیزی نیست جز بازار. تصمیم برای اینکه کجا بهتر است محصول را بفروشید، کلید استراتژیک بازاریابی است. این که آیا محصول شما در درجه اول قرار است به صورت آنلاین فروخته شود یا در فروشگاه‌های محلی و …، موضوعی است که باید با توجه به نوع محصول و سایر ملاحظات برای آن تصمیم‌گیری کنید.

تبلیغات خدمات و محصولات ارائه‌شده

تبلیغات آخرین مرحله در ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر می‌باشد. تبلیغات به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا محصول شما را بشناسند و بدانند که مزیت رقابتی شما در مقایسه با رقبا چیست.

تبلیغات، نوع محصول، قیمت‌گذاری و بازار هدف همگی برای رسیدن به مخاطب هدف، در زمان مناسب اهمیت زیادی دارند.

 

اعضای تیم بازاریابی ما در آردین شیمی(آرکم) انواع استراتژی‌های بازاریابی را مورد بررسی قرار داده و یک استراتژی مناسب طرح‌ریزی کرده‌اند. برخی از مولفه‌های اساسی که در استراتژی بازاریابی آرکم در نظر گرفته شده‌اند، عبارتند از:
• تحقیقات بازار
• مشخص کردن اهداف بازاریابی
• شناسایی مخاطبان هدف
• ایجاد مزیت رقابتی مناسب با توجه به نوع محصولات
• انتخاب بهترین کانال‌های بازاریابی
• ارزیابی عملکرد و اصلاح برنامه عملیاتی

پرسش‌های متداول


مهم‌ترین مولفه‌های یک استراتژی‌ بازاریابی کدامند؟

مهم‌ترین مولفه‌های یک استراتژی‌ بازاریابی موفق عبارتند از محصول، قیمت، تبلیغات و بازار هدف.

انواع بازاریابی کدامند؟

بسته به ماهیت کسب و کار، انواع مختلفی از بازاریابی وجود دارد. توجه داشته باشید که 2 نوع اصلی بازاریابی وجود دارد: بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی.

چگونه می‌توانیم برای نوشتن یک استراتژی بازاریابی موفق اقدام کنیم؟

استراتژی بازاریابی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تحقیقات بازار
  • مشخص کردن اهداف بازاریابی
  • شناسایی مخاطبان هدف
  • تجزیه و تحلیل نیاز مخاطبان و ایجاد مزیت رقابتی
  • توسعه پیام برند
  • انتخاب کانال‌های بازاریابی مناسب

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *