بازاریابی برند به منظور ایجاد قدرت و ماندگاری طولانی مدت بر نقاط قوت یک برند تاکید دارد. در واقع بازاریابی برند بر تقویت روابط بین برندها و مصرفکنندگان تمرکز میکند و چنانچه به بهترین شکل انجام شود، در هماهنگی با سایر فعالیتهای بازاریابی به تقویت روابط با مشتریان و وفاداری برند کمک خواهد کرد. در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص بازاریابی برند، ارزش ویژه برند و اهداف برند مارکتینگ آورده شده است.
بازاریابی برند(برند مارکتینگ) چیست؟
بازاریابی برند فرآیند ایجاد رابطه بین برند و مصرف کنندگان میباشد. این مفهوم به جای برجسته کردن یک محصول یا خدمات، کل برند را تبلیغ میکند. هدف بازاریابی برند، ایجاد ارزش برای برند و در نتیجه ارزش برای شرکت است.
کانالهای موجود برای استراتژی بازاریابی برند همان کانالهایی هستند که شرکتها برای بازاریابی محصولات از آنها استفاده میکنند. یک استراتژی خوب این است که از کانالهای مختلف با یکدیگر استفاده کنید تا نتیجه خوبی بگیرید. به طور مثال بازاریابان برند به منظور افزایش آگاهی از برند، از تبلیغاتی همچون ایمیل مارکتینگ و کانتنت مارکتینگ استفاده میکنند. اما به منظور تعیین پیام مناسب برای مخاطبان هدف در این فضاها، باید حتما ویژگیهای برند در نظر گرفته شود.
ارزش ویژه برند چیست؟
ارزش ویژه برند، ارزش برند یک شرکت یا میزان درک مصرفکنندگان از برند میباشد. این مفهوم به میزان شناخت مصرفکنندگان از برند، ترجیح آنها نسبت به سایر برندها، سطح ارتباط با برند و میزان وفاداری به برند مربوط میگردد. ارزش ویژه برند با فاکتورهایی همچون میزان آگاهی از برند، وفاداری به برند و معیارهای مالی اندازهگیری میشود.
- آگاهی از برند میزان آگاهی مصرفکنندگان از یک برند است و از طریق نظرسنجی، ترافیک سایت و … اندازهگیری میشود.
- وفاداری به برند با استفاده از فاکتورهایی همچون تکرار خرید و زمان بین خریدها اندازهگیری میشود.
- اولویت برند با در نظر گرفتن معیارهای هدف خرید و نظرسنجیها اندازهگیری میشود.
به منظور ایجاد ارزش ویژه برند، ایجاد یک رابطه قوی بین برند و مصرفکننده بسیار مهم میباشد.
بازاریابی برند چه تاثیری در صادرات دارد؟
به مرور زمان، بازارها اشباعتر میشوند و برقراری ارتباط واقعی با مصرفکنندگان سخت خواهد شد. بازاریابی برند به شرکتها این امکان را میدهد که داستان خود را تعریف کنند و آنچه در ذهن مخاطبان تداعی میشود را تغییر دهند. بدینترتیب رابطهای به یاد ماندنی بین سازمان و مخاطب شکل خواهد گرفت. برند مارکتینگ به جای مشخصات و ویژگیها، بر ایجاد احساس خوب در مصرفکنندگان و ایجاد رابطه عاطفی تاکید دارد.
این موضوع به خصوص در صادرات محصولات شیمیایی اهمیت بسیاری دارد. اگر شما صادرکننده محصولات شیمیایی به نقاط مختلف دنیا هستید، باید به دنبال راهی باشید تا در ذهن مشتریان خارجی ماندگار شوید. مشتری باید با برند شما ارتباط برقرار کند و هر بار که قصد خرید دارد، شما را به خاطر بیاورد. برند مارکتینگ به شما این امکان را میدهد که رابطهای قوی با مخاطبانتان داشته و برای همیشه در ذهن ایشان ماندگار باشید.
شرکت تولیدی بازرگانی آردین شیمی تولیدکننده و صادرکننده مواد اولیه شیمیایی به نقاط مختلف دنیاست. همکاران ما در واحد مارکتینگ آرکم ایجاد ارتباط ماندگار با مشتریان را به عنوان یک اولویت در نظر گرفته و بر همین اساس استراتژیهای مناسب را طرحریزی میکنند. امروز برند آرکم در سطح بینالمللی شناخته شده و بسیاری از مخاطبان خارجی آرکم را به سایر رقبا ترجیح میدهند.
اهداف بازاریابی برند
بازاریابی برند بیشتر حول محور ایجاد آگاهی از برند، اعتماد و دیدهشدن استوار میباشد. اگرچه این مفاهیم برای هر برند متفاوت است، اما یک استراتژی بازاریابی برند موفق به طور کلی شامل اهداف زیر خواهد بود.
- ایجاد هویت و تصویر برند: شناسایی برند از طریق عناصر بصری مانند نمادها، لوگوها، رنگها و بستهبندی.
- افزایش آگاهی از برند: شناسایی و یادآوری برند توسط مشتریان و مخاطبان هدف
- وفاداری برند: شخصیت، داستان و ارزشهای برند همان چیزی است که مخاطبان به آن احساس وفاداری میکنند. بازاریابی برند به ایجاد این پیوند کمک خواهد کرد.
- سفیران برند: افزایش تعداد مشتریانی که محصولات شما را توصیه میکنند.
- تعامل با برند: تعامل کاربران با برند شما(بازدید از وبسایت و سفارش دادن محصولات
تفاوت بین برندسازی و بازاریابی
شما به عنوان بازاریاب باید بدانید چگونه میتوانید یک برند جهانی داشته باشید. اگر برندسازی را خانه در نظر بگیریم، بازاریابی چکشی است که برند با آن ساخته میشود. برند شما نحوه صحبت شما در مورد شرکت است و این تصویری است که شما میسازید. از سوی دیگر، بازاریابی یک اصطلاح کلی برای تاکتیکهایی است که شما استفاده میکنید. کمپینهای PPC، محتواهای تبلیغاتی و … به منظور برقراری ارتباط با مشتریان و معرفی محصولات شما انجام میشوند.
روندهای بازاریابی برند
زمانی که مصرفکنندگان از نظر احساسی با یک برند ارتباط برقرار میکنند، احتمالا محصولات جدید شرکت را هم خریداری میکنند و وقتی که مشتری فکر کند برند هدفی قوی دارد، احتمال اینکه آن برند را به دوستانش توصیه کند هم بیشتر است. در ادامه مطلب 4 روند کلیدی در بازاریابی برند که باید به آنها توجه داشته باشید، آورده شده است.
استفاده از تبلیغات دیجیتال
استفاده از تبلیغات دیجیتال به منظور دستیابی به مخاطبان و برقراری ارتباط موثر با ایشان در زمان واقعی انجام میشود.
بازاریابی ویدئویی
بازاریابی ویدئویی به منظور ایجاد آگاهی از برند بسیار مفید میباشد. طبق مطالعات انجامشده، مشتریان ویدئو را به محتوای متنی و … ترجیح میدهند.
اتخاذ چندین رویکرد برای بازاریابی یک برند استفاده از رویکردهای مختلف به طور همزمان(ایمیل مارکتینگ، رسانههای اجتماعی، کانتنت مارکتینگ و …) به منظور بهینهسازی عملکرد گزینهای عالی است.
بازاریابی محتوا
تولید محتوا در سایت ارتباط با مصرفکننده را فعال میکند. زمانیکه مشتری یک برند را دنبال میکند، محصولات جدید را میبیند و احتمالا نسبت به خرید محصولات اقدام خواهد کرد.
پرسشهای متداول
برند مارکتینگ چیست؟
بازاریابی برند فرآیند ایجاد رابطه بین برند و مصرف کنندگان میباشد. این مفهوم به جای برجسته کردن یک محصول یا خدمات، کل برند را تبلیغ میکند. بازاریابی برند بر تقویت روابط بین برندها و مصرفکنندگان تمرکز میکند و چنانچه به بهترین شکل انجام شود، در هماهنگی با سایر فعالیتهای بازاریابی به تقویت روابط با مشتریان و وفاداری برند کمک خواهد کرد.
برند مارکتینگ چه نقشی در صادرات محصولات شیمیایی دارد؟ H3
بازاریابی برند به شرکتها این امکان را میدهد که داستان خود را تعریف کنند و آنچه در ذهن مخاطبان تداعی میشود را تغییر دهند. این موضوع به خصوص در صادرات محصولات شیمیایی اهمیت بسیاری دارد. اگر شما صادرکننده محصولات شیمیایی به نقاط مختلف دنیا هستید، باید به دنبال راهی باشید تا در ذهن مشتریان خارجی ماندگار شوید. مشتری باید با برند شما ارتباط برقرار کند و هر بار که قصد خرید دارد، شما را به خاطر بیاورد. برند مارکتینگ به شما این امکان را میدهد که رابطهای قوی با مخاطبانتان داشته و برای همیشه در ذهن ایشان ماندگار باشید.