Search
Close this search box.

بازاریابی غیرمستقیم چیست و چه اهمیتی در صادرات دارد؟

بازاریابی غیرمستقیم(Indirect Marketing) نوعی از بازاریابی است که در آن ظاهرا قصدی برای فروش محصولات ندارید. در عوض، بر فعالیت‌هایی تمرکز دارید که باعث ایجاد آگاهی از برند، ایجاد روابط با مشتریان بالقوه و در نهایت فروش محصولات خواهند شد. در واقع بازاریابی غیر مستقیم بر این فرض تکیه می‌کند که مشتریان بالقوه محصولات شما را فورا خریداری نمی‌کنند. اگر به رفتار خرید خود نگاه کنیم، می‌بینیم که احتمالا این فرض درست است.

به طور مثال، اگر به هدفون نیاز داشته باشیم، احتمالا ابتدا تحقیقات آنلاین انجام می‌دهیم، نظرات را می‌خوانیم، از دوستان خود می‌پرسیم، با برندهای مختلف آشنا می‌شویم و قیمت‌ها را مقایسه می‌کنیم. همه این اقدامات قبل از خرید می‌باشد.

در مقابل، بازاریابی مستقیم نوعی از بازاریابی است که شما به طور مستقیم با مخاطب صحبت می‌کنید و ایشان همین الان برای خرید اقدام می‌کنند. در این مقاله به تعریف بازاریابی غیر مستقیم و اهمیت آن در صادرات محصولات شیمیایی می‌پردازیم.

بازاریابی غیرمستقیم(Indirect Marketing) چیست؟ 


بازاریابی غیر مستقیم نوعی از بازاریابی است که بر فروش آنی محصولات و خدمات متمرکز نیست، بلکه هدف آن ایجاد آگاهی از برند و تقویت روابط با مشتریان می‌باشد. بازاریابی غیر مستقیم در مراحل اولیه خرید مانند تحقیق و ایجاد آگاهی، اقدامی کلیدی و ضروری است. این در حالیست که بازاریابی مستقیم به انتهای چرخه خرید(یعنی خرید محصولات) مربوط می‌شود. موفقیت بازاریابی غیرمستقیم با فروش فوری سنجیده نمی‌شود. در واقع بازاریابی غیرمستقیم بر این اصل استوار است که موفقیت در طول زمان به دست خواهد آمد. نمونه‌هایی از بازاریابی غیرمستقیم عبارتند از:

  • بهینه‌سازی موتور جستجو(SEO)
  • بازاریابی محتوا
  • رسانه‌های اجتماعی

مزایا و معایب بازاریابی غیرمستقیم 


بازاریابی غیرمستقیم باعث ایجاد روابط عمیق با مشتریان و افزایش آگاهی از برند می‌گردد. با استفاده از این بازاریابی مخاطبان با محصولات و برند شما به مرور زمان آشنا شده و در زمان خرید شما را انتخاب می‌کنند. بنابراین با استفاده از بازاریابی غیرمستقیم، می‌توانید هم برندسازی کنید و هم میزان فروشتان را افزایش دهید.

اثربخشی کمپین‌های بازاریابی غیرمستقیم به سادگی قابل اندازه‌گیری نیست، زیرا سنجش آگاهی از برند و روابط با مشتریان کاری آسان نیست. همین مورد می‌تواند یکی از معایب بازاریابی غیرمستقیم باشد

انواع بازاریابی غیرمستقیم  


یک استراتژی بازاریابی غیرمستقیم به منظور هدف قرار دادن مشتریان بالقوه از همه راه‌های موجود استفاده می‌کند. بنابراین ترکیبی از سئو، رسانه‌های اجتماعی، خبرنامه‌ها و … با هدف ایجاد آگاهی و برندسازی به کار گرفته می‌شوند. در ادامه مطلب انواع بازاریابی غیرمستقیم همراه با ویژگی‌های هر کدام مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا شامل محتواهای مختلفی است که می‌توانید در رسانه‌ها و پلتفرم‌های مختلف ایجاد کنید تا با مخاطبان در ارتباط باشید. انواع بازاریابی محتوا عبارتند از:

  • وبلاگ: وبلاگ به عنوان یک راهنما عمل می‌کند. به واسطه ایجاد وبلاگ، شما بینش‌هایی را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارید که برای ایشان مفید است.
  • پادکست: ساخت پادکست‌هایی که بر بازار تخصصی شما تمرکز داشته باشند، یک استراتژی بازاریابی محتوای قوی خواهد بود.
  • ویدیوها: با استفاده از یک کانال YouTube و با ایجاد محتواهای ویدیویی می‌توانید با مخاطبان خود در ارتباط باشید.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو(SEO)

بهینه‌سازی موتورهای جستجو روشی است که با استفاده از آن وب‌سایت‌ها می‌توانند جریان منظمی از ترافیک ارگانیک را از طریق موتورهای جستجو دریافت کنند. سئو به صفحات شما کمک می‌کند تا به عنوان یکی از نتایج برتر در موتور جستجو نشان داده شود.

به طور مثال اگر عبارت “بازاریابی” را در گوگل جستجو کنید، تعدادی نتیجه ظاهر می‌شود. از طریق بهینه‌سازی موتورهای جستجو می‌توانید رتبه خود را در نتایج گوگل بهبود دهید. به همین منظور باید عناصر داخلی و خارجی وبسایت خود را بهینه کنید. سئو یک راه عالی برای بهبود رتبه محتواهای شما در گوگل و نهایتا ارتباط با مشتریان بالقوه است.

رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی یک راه عالی برای دسترسی مستقیم به مخاطبان هدف می‌باشد. این رسانه‌ها ارتباط با مشتریان را آسان می‌کنند. بدین‌ترتیب که یک پست در مورد موضوعات پرطرفدار در رسانه‌های اجتماعی، شما را در دید مخاطبان هدف قرار می‌دهد. انتخاب پلتفرم مناسب نیمی از کار است. شما باید مشخص کنید که مشتریان شما بیشتر وقت خود را روی کدام پلتفرم می‌گذارنند و به چه نوع محتوایی علاقمندند. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید یک کمپین قوی راه بیندازید.

ابتکارات مسئولیت اجتماعی 

ابتکارات مسئولیت اجتماعی نیز می‌تواند به عنوان یک راه موثر برای اجرای بازاریابی غیرمستقیم عمل کند. در اینجا برندها یک موضوع اجتماعی را انتخاب می‌کنند که به محصول یا بازار آنها مربوط است. بر اساس این موضوع، برندها می‌توانند از طریق کمک‌های مالی، کمپین‌های ایجاد آگاهی، بورسیه‌های تحصیلی برای مناطق محروم و … تبلیغات داشته باشند. در نظر داشته باشید، ابتکارات مسئولیت اجتماعی اساسا به ایجاد تصویری مثبت از برند کمک می‌کند.

بازاریابی غیرمستقیم چه تاثیری در صادرات محصولات شیمیایی دارد؟ 


بازاریابی مستقیم و بازاریابی غیرمستقیم هر کدام نقش مهمی در صادرات محصولات شیمیایی ایفا می‌کنند. بازاریابی غیرمستقیم با ایجاد روابط و برندسازی، احتمال موفقیت در بازارهای بین‌المللی را افزایش خواهد داد. مشتریان خارجی از طریق پلتفرم‌های مختلف با برند شما آشنا شده و به شما اعتماد می‌کنند. بدین‌ترتیب شما قدم اصلی برای جذب مشتریان را برداشته‌اید. حالا به هنگام ورود به بازارهای بین‌المللی و معرفی محصولات، از آنجاییکه مخاطب از قبل با شما آشنایی داشته است، راحت‌تر با شما ارتباط برقرار کرده و همین امر منجر به فروش خواهد شد.

آردین شیمی یکی از معتبرترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد اولیه شیمیایی به نقاط مختلف دنیاست. ما در مجموعه آرکم با مخاطبانمان در پلتفرم‌های مختلف در ارتباط بوده و اطلاعات لازم را برای ایشان فراهم کرده‎‌ایم. بسیاری از مشتریان بین‌المللی ما از طریق بازاریابی محتوا و رسانه‌های اجتماعی برای اولین بار با ما ارتباط برقرار کرد‌ه‌اند. آردین شیمی با داشتن دفاتر فعال در نقاط مختلف دنیا همچون ترکیه و چین، روابط بلندمدت با مشتریان خارجی را مستحکم‌تر کرده و جایگاهش را در عرصه بین‌المللی تثبیت نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *